013 463 35 33

info@vanboekel.nl

Ringbaan-West 306

5025 VB Tilburg

Deel dit bericht via e-mail

Adje Verhoeven ontwerpt dag en nacht

Ik kan niet stilzitten


Ontwerper Adje Verhoeven van Layer by Adje maakte van zijn passie voor design zijn werk. “Inspiratie vind ik op veel plekken, tijdens reizen, als ik een mooi gebouw zie… en mode inspireert me al heel lang, want ook daarin werkt men met stoffen, net zoals ik.” We spreken Adje in zijn prachtige bedrijfsvilla in Oisterwijk waar hij begin 2023 naartoe verhuisd is.

Adje startte zijn ontwerpcarrière twintig jaar geleden met zijn eerste ontwerpen, de Layer II en III, die hij verkocht in een van de lampenwinkels van zijn ouders. De eerste Layer-collectie is een strakke serie ontwerpen met een voet van drie lagen zwart eikenhout met daarboven een rechthoekige of ronde stoffen kap. “Die drie lagen, de layers, zie je terug in mijn logo.” Deze eerste Layer-collectie is nog altijd een belangrijk onderdeel van zijn assortiment.

In 2007 verliet hij het familiebedrijf (een combinatie van een installatiebedrijf en lampenwinkels) en begon voor zichzelf. “Ik ben niet van de borstklopperij, maar ben wel trots op waar ik nu sta en dat ik in dit fantastische pand zit met mijn bedrijf.”

Dat pand is een karakteristieke villa uit 1912 in Oisterwijk. Het is het eerste huis aan de Haarenseweg, een plek waar veel bezoekers van de Lind langskomen. “Ik zocht al drie jaar naar een pand met een ziel en karakter en liefst in Oisterwijk waar ik geboren en getogen ben. Een pand op een bedrijventerrein past niet bij mij en mijn ontwerpen.” Toen het te koop kwam, aarzelde hij geen moment. “Ik heb wel even met Coen Verharen van Van Boekel overlegd. Hij vond dat ik een nogal grote stap zette. Ja, ik kwam uit een pand dat een stuk kleiner is en had ook een of twee of drie tussenstappen kunnen maken, maar dit was zó’n buitenkans. En ik weet dat als Coen echt gevonden had dat ik een te groot risico nam, hij het eerlijk zou hebben gezegd.”

Eindelijk een showroom

Adje liet de villa volledig restaureren en verduurzamen. De immense tuin pakt hij de komende jaren in fases aan. Op de begane grond zit de showroom. Zijn lampen, meubels en vloerkleden komen goed tot hun recht in de kamers met hoge, versierde plafonds en schitterende houten vloeren. Hij koos er bewust voor om niet in het huis te gaan wonen. “Als ik hier zou wonen, zou ik elke dag tot middernacht aan het werk zijn. En bovendien woon ik al fijn, want dichtbij de natuur.”

Het grootste pluspunt van zijn nieuwe onderkomen is de showroom. “Ik heb eindelijk een plek waar ik mijn klanten nog beter kan ontvangen en ze de collectie kan tonen. Ook voor interieurarchitecten is dit een geweldig pand om met klanten af te spreken, sommigen komen wel driemaal per week met verschillende opdrachtgevers.” De showroom en het atelier van Layer by Adje zijn alleen op afspraak geopend. “Klanten vinden het nu eenmaal prettig als ze in alle rust een keuze kunnen maken voor hun interieur. ” Sinds de aankoop van de Oisterwijkse villa kijkt Adje door zijn ontwerpbril steeds vaker verder dan alleen het interieur. “Kijk, ik heb de toegangspoorten en buitenlantaarns ontworpen voor de oprit naar mijn bedrijf.” Hij laat een tekening zien van een modern hek met rechte lijnen. Het is strak, statig en robuust. “Het hek wordt nu gemaakt door een siersmederij. Ik kan niet wachten tot ze het komen plaatsen.” Daarnaast ontwerpt deze designer ook buitenmeubilair.

Voor de rijken der aarde?

Hoe spannend was de stap naar een zoveel groter pand? “Er is altijd een risico, dus het is ergens wel spannend. Maar ik ben iemand die altijd positief is. Toen ik net voor mezelf gestart was, brak de kredietcrisis uit. Maar ik heb klanten die ook in tijden van crisis bijvoorbeeld hun tweede huis ingericht willen hebben.” Dit betekent niet dat hij alleen ontwerpt voor de rijken der aarde. “Zeker niet, ik heb zeer betaalbare ontwerpen. Maar ik kies er bewust voor om geen serieproducties te maken en daarmee trek ik een bepaald soort klanten aan.”

Adje heeft een voorliefde voor natuurlijke materialen zoals marmer, travertin, eikenhout, messing, koper en glas. “Kunststof zal ik nooit gebruiken!” Hij koopt zoveel mogelijk materialen in Europa in en laat de verschillende onderdelen van zijn ontwerpen vervaardigen bij kleine Nederlandse ateliers. “Ik produceer alles op bestelling. Wil iemand een van mijn lampen net iets hoger, of breder, dat kan. Veel is dan ook maatwerk. “Ook alle stoffen kunnen aangepast worden. Slechts twee keuzes in stof bieden, vind ik enorm saai. Die variatie, dat ontwerpen op bestelling, is voor mij een manier om mijn creativiteit te uiten en een eigen sfeer neer te zetten.”

Layer by Adje is organisch uitgegroeid tot wat het nu is. “Mijn werk staat in magazines, wordt genoemd en getoond op social media, maar ik sta nooit op beurzen.” Een van zijn eerste projecten in het buitenland was een serie lampen voor de VIP-lobby in het stadion van American footballteam Dallas Cowboys. “De opdracht kwam via een architect in New York, ik heb geen idee hoe hij aan mij kwam. Toen ik een e-mail van de architect uit New York ontving, dacht ik dat ik in de maling genomen werd.” Inmiddels gaan Adjes ontwerpen de hele wereld over en staan ze onder andere in de VS, in Dubai, de Scandinavische landen, in Canada en Spanje.

‘In het begin deed ik mijn aangiftes zelf’

Adje doet vrijwel alles zelf, van het ontwerpen, het selecteren van materialen tot en met het contact met klanten en het samenstellen van collecties. Zijn administratie levert hij compleet aan bij Van Boekel waarna zij de aangiften voor hem indienen. “In het begin deed ik dat ook zelf. Het ging op zich prima; ik ben heel secuur op mijn debiteuren en crediteuren. Bovendien deed ik vroeger de administratie in het bedrijf van mijn ouders. Maar aangiftes indienen, bleek niet helemaal mijn ding.” De ontwerper levert alles bijzonder netjes aan. “Jazeker, keurig op volgorde. Daar schijn ik een uitzondering in te zijn, maar ik vind het leuk om te doen.” Zijn adviseur Coen kent hij zo’n dertig jaar. “Hij kwam al bij mijn vader op kantoor. Coen begrijpt mij, dat is heel prettig.”

‘Ik kan niet stilzitten’

Zelf de koers uitstippelen, geen discussie over welke radiozender aan staat: alleen werken heeft veel voordelen. Maar heeft Adje nooit eens behoefte aan collega’s? “Ik heb jaren alleen gewerkt, dat ging prima. Ook heb ik een periode iemand in dienst gehad. Dat was erg leuk, maar ik ben nu niet actief op zoek. Ik kan erg goed alleen zijn. Bovendien heb ik ontzettend leuke klanten. Ze komen naar de showroom en ik bezoek hen op locatie. Dan drinken we koffie of lunchen samen. Met een aantal ben ik goed bevriend geraakt.” Hij kan zich wel voorstellen dat het ooit handig zou zijn, een collega. “Als ik zelf een stapje terug wil doen bijvoorbeeld. Maar eigenlijk zie ik dat niet snel gebeuren, ik kan niet stilzitten!”

Werken op papier, want dat is tastbaar

Ook het ontwerpproces in zijn hoofd staat nooit stil. “Ik word soms midden in de nacht wakker met een nieuw ontwerp in mijn hoofd en lig dan zo een paar uur te bedenken hoe ik het technisch uit kan voeren.” De volgende ochtend pakt hij papier en potlood en zet zijn nieuwste creatie op papier. “Ik kan het ook digitaal doen, maar vind het fijn om het tastbaar te maken.” Ontwerpen voor interieurs maakt hij ook op papier, elk meubelstuk tekent hij op schaal en snijdt hij uit. “Samen met mijn klant schuiven we net zo lang met meubels, lampen, vloerkleden en andere accessoires tot we tevreden zijn.”

Layer by Adje Atelier
Haarenseweg 1
5061 VJ Oisterwijk
06 271 478 67

info@layerbyadje.nl
www.layerbyadje.nl