Aldenhuijsen BV krijgt drie nieuwe aandeelhouders

‘We willen blijven groeien’

In juli 2019 kocht Emil Voorhorst voormalig business unit Aldenhuijsen BV uit de Swiss Sense holding in Uden. Deze stap maakte hij niet alleen. Hij contacteerde zijn netwerk en vond twee nieuwe aandeelhouders: Jan Verweij en Hans van Eerd. De drie ondernemers richten zich met Aldenhuijsen BV op het slaapcomfort voor ouderen. Hans: “Het gaat voor deze doelgroep niet alleen om een goede nachtrust, maar ook om veiligheid en comfort. We bieden bedden aan die aansluiten bij hun behoeftes om veilig en prettig in- en uit te stappen met de juiste hulpmiddelen.”

Verdeling taken

De drie aandeelhouders van Aldenhuijsen BV zetten de grote lijnen voor het bedrijf uit. Maar Hans stuurt de operatie vanuit het hoofdkantoor in Uden aan, vertelt hij. “Emil en Jan zijn betrokken compagnons op afstand en ik rol samen met een team de gehele operatie uit.” Alle drie hebben ze al heel wat jaren ervaring als aandeelhouder van verschillende bedrijven. Uitzoeken waar de behoefte van de markt ligt, is dan ook niet meer dan vanzelfsprekend voor de mannen.

“Vanaf het moment dat Aldenhuijsen is overgenomen, zijn we aan de slag gegaan met de nieuwe positionering en keken we ook naar waar onze expertise ligt. Daar kwam de nichemarkt uit die we nu bedienen. Alleen een bed verkopen wordt namelijk al veel gedaan”, vertelt Hans. Maar combineer het verkopen van een bed met het aanvullen van de zorgbehoefte van een persoon door goed te luisteren en daar komt de formule van Aldenhuijsen BV uit.

Nichemarkt

“Bij Aldenhuijsen BV hebben we de kennis in huis om klanten te helpen die last hebben van reuma, alzheimer of andere zorgklachten. Omdat we weten dat iedereen ander slaapgedrag vertoont en omdat iedere zorg om specifiek advies vraagt. Bovendien kun je bij ons in eerste instantie een bed kopen zonder extra opties om later – wanneer het nodig is – extra opties toe te voegen. Zoals een uitstaphulp. En we onderscheiden ons door slaapsystemen aan te bieden die levensloopbestendig zijn”, aldus Hans.

Samen een nieuwe onderneming

Voor Hans is het aandeelhouderschap niet iets nieuws. Maar met 25 jaar ervaring weet hij ook dat het bij elk bedrijf iets anders inhoudt om mede-eigenaar te zijn. Het brengt telkens andere risico’s en kansen met zich mee. “Maar het moet vooral leuk zijn.” De ondernemer bouwt daarnaast meer zekerheden in om het aandeelhouderschap te verdelen met anderen, zoals bij Aldenhuijsen BV.“ Je blijft van elkaar leren en dat is prettig.”

Zeker tijdens de coronacrisis zag Hans het als een bonus om met twee compagnons te kunnen sparren. “Drie weten toch meer dan één. En als je vanuit uiteenlopende visies goede gesprekken hebt over een vraagstuk, komen we altijd tot een onderbouwde beslissing”, zegt Hans.

Positieve draai

Ondanks dat de gevolgen van het coronavirus het bedrijf in het hart raken, wisten de ondernemers en het team er uiteindelijk een positieve draai aan te geven. Hans: “Aanvankelijk dachten we dat het plannen van afspraken met ouderen niet mogelijk was. Nu beseffen we dat het een stuk veiliger is om juist bij ons rustige slaapadviescentrum of bij de klant thuis een afspraak te maken in plaats van te gaan winkelen in een grote winkel. Wij behouden afstand en nemen voorzorgsmaatregelen waardoor een klant nog steeds een prettige winkelervaring heeft en het beste advies ontvangt.”

Jong en dynamisch

Het jonge dynamische bedrijf is nog volop in ontwikkeling, volgens Hans. Een duidelijke visie die ze willen uitdragen ontbreekt niet: “Transparant, duidelijkheid en energie in de tent. Dat is voor mij heel belangrijk”, vertelt Hans overtuigend. Voor hem is het van groot belang dat iedereen transparant communiceert en daarmee ook eerlijk advies geeft aan de consument. Want er is maar één kans op een tevreden klant. “Een tevreden klant, zorgt voor nog een klant. Omdat die ervaring weer aan een buurman, kennis of familielid wordt verteld. Dat is voor ons dé beste marketing.”

Komende half jaar

De komende tijd gaat Aldenhuijsen BV aan de slag om de klant nog beter te verrassen en om de servicegraad naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast staat het nog verder automatiseren van de werkprocessen op het to-do lijstje. En ook in het perfectioneren van de juiste transporteurs en leveranciers is een ontwikkeling te zien. “Omdat we zo goed weten waar we naar op zoek zijn, kunnen we daar goed keuzes in maken.”

Van Boekel accountants en adviseurs

Emil kende Van Boekel accountants en adviseurs al van vorige werkzaamheden. Dus toen begin 2020 de administratie op het bord van Aldenhuijsen BV kwam en niet meer bij Swiss Sense lag, ging de partij om tafel met Van Boekel accountants en adviseurs. Voor Hans is het belangrijk wat voor mensen hij voor zich heeft. “Ik zoek een praktische manier van werken en hoef niet uren aan de telefoon te hangen voor een vraag die ook in twee zinnen op de mail had kunnen staan.” Dat vond hij bij Van Boekel accountants en adviseurs.

“De administratie moest van voren af aan opgestart worden. Dat moet natuurlijk in een keer goed gedaan worden. Van Boekel accountants en adviseurs pakte dat fantastisch op. Zij hebben kennis van mkb en we moesten nog een aantal fiscale zaken afhandelen die mijn pet te boven gingen. Zij pakten dat direct op en zorgden voor een goed resultaat. Bovendien blijven de kosten laag en dat zie ik graag”, lacht Hans.