De charismatische Jos Burgers straalt rust uit, een twinkeling in zijn ogen, een open blik en een open mind. Een bescheiden houding, relativerend, dankbaar ook. Voor het werk wat hij doet. Of nou ja, werk… Zo voelt het niet altijd voor de 71-jarige Jos: “Wat ik doe lijkt voor mij niet op werken en dan hoef je eigenlijk ook nooit te stoppen!”
Jos is spreker en auteur. Jaarlijks geeft hij zo’n honderd presentaties, workshops en seminars over marketing en klantgerichtheid. Hij heeft een indrukwekkend aantal bestsellers en boeken geschreven en weet ook nog eens op een humoristische manier zijn boodschap over te brengen. Wat die boodschap is? Dat is niet in één woord samen te vatten, maar het komt heel kort gezegd neer op: geven. Want alles wat je geeft, krijg je ooit in wat voor vorm dan ook weer terug. En daarmee is het een belangrijke marketingtool. Jos weet dat als geen ander op een manier te verwoorden die bij iedereen binnenkomt. Geen moeilijk woordgebruik of ingewikkelde theorieën, geen interessantdoenerij. Nee, gewoon begrijpelijke taal en aansprekende voorbeelden. Die iedereen in de praktijk kan brengen. Dát is Jos Burgers. Hij is zijn eigen merk. Dat hij opbouwde door te geven. Typisch gevalletje van ’practice what you preach’.
Te weinig klanten
“En nee, ik ben niet mijn hele leven spreker en auteur geweest. Ik heb als docent gewerkt en als adviseur voor bedrijven op het gebied van strategie, marketing en klantgerichtheid. Eerlijk gezegd komt mijn sprekerschap voort uit mijn eigen schaarste aan klanten toen ik net begon met adviseren. Ik gaf noodgedwongen presentaties om aan klanten te komen. Ik hoopte maar gewoon dat ik gratis mocht komen en dat er wat potentiële klanten in de zaal zouden zitten. Ik hoor weleens dat wat ik doe heel simpel is, dat ik dingen heel simpel weet te maken. En dat klopt ook, maar je moet weten dat ik er wel lang over nagedacht heb, het is eigenlijk best ingewikkeld. Maar ik weet dat mijn boodschap wel op de juiste manier overgebracht moet worden, met sprekende voorbeelden. Met humor. Want dat helpt enorm. Ik hou van zelfspot, ik vind het niet leuk om anderen op de hak te nemen. Zelfspot dient daarnaast een doel, het zorgt ervoor dat mensen moeten lachen en je ook sympathieker vinden. Ik wil dat mensen het naar hun zin hebben. Dat heb ik van mijn vader denk ik, die had samen met mijn moeder een kapperszaak op De Besterd in Tilburg. Hij was de entertainer, zorgde dat mensen zich thuis voelde. Ik heb dat optimistische en positieve in me, ik neem mezelf ook niet al te serieus.”
Stewardess en stucadoor
“Ik ben aan de ene kant een risicomijdend iemand en aan de andere kant zoek ik altijd de uitdaging op. Ik ben een enorme controlfreak en ik vind het soms ook heel spannend of een grapje aanslaat bij mijn publiek. Ga ik niet te ver? Valt het wel? Ik sta voor heel diverse groepen, van stewardessen tot stukadoors. Van dierenartsen tot schoenenverkopers. En ik probeer me altijd in de groep in te leven, om met voorbeelden uit hun dagelijkse praktijk te komen. Soms bedenk ik een grap die ik niet durf te maken als ik eenmaal op het podium sta, en soms maak ik hem dan expres wel. Die spanning vind ik mooi.”
Een sterk merk
“Je zou kunnen zeggen dat ik mijn eigen merk ben. Ik probeer met mijn boeken en presentaties ook uit te leggen waar een sterk merk aan moet voldoen. 1. Mensen moeten snappen waar je voor staat, 2. mensen moeten je onthouden en 3. mensen moeten gaan doorvertellen wat je doet. Het is fijn om een sterk merk te zijn of te hebben. Daar moet je ook echt aan werken. Een sterk merk heeft minder concurrenten en kan ook hogere prijzen vragen. Dat is misschien wel een van de belangrijke boodschappen: durf te kiezen voor wie je er bent. En als klanten jou weten te vinden en jouw prijs willen betalen: mooi!”
Goed verdienen
“Kijk, we willen als ondernemers allemaal een goede boterham verdienen. En dat mag ook. Als ondernemer kun je hopelijk ook iets meer dan gemiddeld verdienen. Je zorgt er zelf voor dat het je goed gaat. Het is mijn stellige overtuiging, mijn geloof, dat je anderen daarvan mee moet laten profiteren. Dat je iets terug moet geven. Dat hoeft geen geld te zijn, daar kun je ook heel creatief mee omgaan. Geven kan op heel veel manieren. Heb je een klant die toch voor een ander bedrijf kiest na het offerte-traject? Dan is het heel waardevol om hem bijvoorbeeld nog een tip te geven. Of als je belooft dat je na vijf werkdagen levert, kan het een gift zijn om dat onverwacht na drie dagen te doen. Gewoon omdat je weet dat jouw klant er echt op zit te wachten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet er geen trucje van maken, het moet oprecht geven zijn. En dan ben ik ervan overtuigd dat je daar weer iets voor terugkrijgt. Ooit.”
Niets terug
“Of ik zelf ook geef? Ja, natuurlijk, ik kan niet genoeg benadrukken dat ik heb ervaren dat het werkt. Sceptici zeggen weleens tegen mij: ‘Ja, jij kunt makkelijk geven, omdat je werk genoeg hebt!’. Mijn antwoord is dan: ‘Nee, ik heb het zo druk, omdat ik heb gegeven’. Eén van mijn bestsellers ‘De wet van Snuf’ gaat daarover. En natuurlijk wilde ik dat anderen daar ook van meeprofiteerden. Het was voor mij heel logisch en bijna vanzelfsprekend om alle royalty’s van dat boek, inmiddels meer dan zestigduizend euro, te doneren aan de Stichting Hulphond. Dat vind ik oprecht een heel mooi doel. Ik hoef daar niets voor terug te krijgen, maar dat gebeurt automatisch toch. Mensen vinden het sympathiek en het heeft extra publiciteit opgebracht. Zo heb ik ook vier stoelen bij ‘mijn’ voetbalclub Willem II. Die kan ik in mijn eentje niet bezetten. Het is dus leuk om anderen mee te nemen en er samen van te genieten. Of om onbetaald een lezing te geven bij het Tilburgse Station 88, het huis voor ondernemerschap en innovatie. Gewoon omdat ik het belangrijk vind dat ondernemers elkaar op weg helpen. En als je dat doet op een manier die bij jou past en vanuit een volle overtuiging, dan weet ik ook zeker dat je er de vruchten van zult plukken. Mijn boeken en presentaties gaan over geld verdienen en ervoor zorgen dat het jou goed gaat. Want daar is niets mis mee. Ik voel me een bevoorrecht mens, ik doe wat ik leuk vind en krijg er ook nog eens extra applaus en een bloemetje voor. Ik blijf nog wel even lekker op mijn eigen tempo doorgaan, de balans is belangrijk. Ik wil geen stress meer en kies heel bewust voor wat ik wel doe. Daarom hoef ik ook niet te stoppen.”
Wacht niet op de wind, ga roeien!
De coronacrisis overviel ons allemaal, ook Jos. Hij had net een boek uitgebracht en de verkoop viel stil. Net als de uitnodigingen om het podium te betreden. En wat doe je dan? Bij de pakken neerzitten? Nou nee, Jos in ieder geval niet. In zes weken tijd schreef hij een nieuw boek: Wacht niet op de wind, ga roeien! Een boek vol tips, adviezen, praktische voorbeelden en Call-to-Actions. Jos zijn vrouw Julia ‘kennen’ we al uit zijn vorige boeken, zij vond het prima om een aantal weken in te schikken, zodat Jos zeven dagen in de week gedisciplineerd aan zijn boek kon werken. Denken, ordenen, schrijven. Niet snel even een tripje naar het tuincentrum. Dát, en snel de beslissing nemen om de uitdaging aan te gaan, resulteerde in het laatste boek. Julia heeft overigens wel vaker een rol gespeeld bij de beslissingen die Jos nam: “Julia is gewoon iets daadkrachtiger dan ik ben. Zij hakt knopen door, waar ik nog wat meer zou wikken en wegen. Julia heeft er overigens ook voor gezorgd dat we klant bij Van Boekel zijn geworden. Zij kende partner Linda via een netwerkclub en zo is het balletje gaan rollen. Naar volle tevredenheid overigens!”
Burgers Marketing B.V.
Adres: Zandstraat 11, 5066 CA Moergestel
T: 06 839 77 333
E: info@burgersmarketing.nl
www.josburgers.nl