Chr. Vermeer Transport bv beweegt mee met de tijd

‘Groter hoeft niet, beter mag wel’

Het van oorsprong uit Loon op Zand afkomstige bedrijf Chr. Vermeer Transport laat zich niet eenvoudig karakteriseren. Natuurlijk is het een transportbedrijf, maar dan wel in de breedste zin van het woord. ‘Van internationaal transport tot LNG-transport in eigen land en van projectlogistiek tot (tijdelijke) opslag en een eigen rijopleiding, we doen het allemaal,’ zegt eigenaar Christiaan Vermeer. Eigenlijk geldt dat ook voor de meerderheid van zijn klanten én voor zijn accountantskantoor.

Vader Vermeer begon kort na de Tweede Wereldoorlog met een oud-legervoertuig goederen te vervoeren voor de lokale leerindustrie en de agrarische sector. Zeventig jaar, diverse overnames en een afsplitsing later, is het bedrijf uitgegroeid tot een middelgroot transportbedrijf met zo’n 65 vrachtwagens, 30.000 m2 opslagruimte en ongeveer 120 personeelsleden. Het bedrijf bedient een breed scala aan klanten uit verschillende branches en verzorgt allerlei soorten zendingen en vrachten, zowel nationaal als internationaal. Toch behoren de meeste klanten van Vermeer tot het Midden- en Kleinbedrijf in de regio Midden-Brabant. ‘Dat soort bedrijven past nu eenmaal het beste bij ons DNA. Onze slogan is niet voor niets ‘Duurzaam voor u op weg’. Dat bedoelen we in de breedste zin van het woord. We hebben een duurzame relatie met veel klanten, leveranciers en ook met ons personeel hebben we zo’n relatie: veel mensen werken al tientallen jaren bij ons.’

Het transport over de weg zal over een aantal jaren ook duurzaam zijn, verwacht Christiaan Vermeer. Zo’n 10 jaar geleden reden de wagens van zijn bedrijf als eerste transporteur in Nederland op biogas en ook nu nog rijdt een deel op LNG. Je kunt dus wel stellen dat Vermeer op dit gebied een voortrekkersrol heeft vervuld. ‘De ontwikkelingen gaan snel, maar je weet niet wat de toekomst zal brengen. Ik ben wel van mening dat de zorgen voor het milieu en het economisch belang met elkaar in balans moeten zijn.’ Voor de logistieke centra zijn de milieukosten op dit moment al prima op te brengen. Het nieuwe, moderne bedrijfspand van Vermeer aan de Theseusstraat in Tilburg heeft bijvoorbeeld al geen gasaansluiting meer en krijgt tientallen zonnepanelen op het dak.

Online veiling

Als één ding duidelijk is, dan is het wel dat Christiaan Vermeer met zijn bedrijf altijd met de tijd wil meebewegen. In 2008, op het dieptepunt van de crisis, had de hele transportsector het zwaar. Toch zag Vermeer ook kansen en daarom startte hij een nieuw bedrijf: Auction Logistics. Tijdens de crisis gingen veel bedrijven failliet, waarvan de inboedel werd geveild. Bedrijven als BVA Auctions en Troostwijk Auctions organiseerden die veilingen vooral online en deze bedrijven groeiden razendsnel. ‘Maar de bijbehorende logistiek was vaak niet zo goed geregeld. Wij zijn daar toen op ingesprongen. Soms koopt een bedrijf een complete machinelijn, soms koopt een mevrouw uit Groningen dat ene schilderijtje. In beide gevallen blijft de vraag: hoe komen de spullen bij de koper? Auction Logistics kan dat dan regelen, van een heel klein transportje tot een hele grote klus.’

Hoewel de crisis inmiddels voorbij is, zijn de online veilingen populair gebleven -ook voor vrijwillige verkoop- en datzelfde geldt voor Auction Logistics. Het bedrijf van Vermeer regelt inmiddels veel meer dan het vervoer van aangekochte goederen. Regelmatig wordt zelfs de hele opbouw van de veiling door het bedrijf verzorgd, voor buitenlandse kopers worden soms aangekochte goederen opgeslagen totdat de koper de goederen zelf komt ophalen of totdat er genoeg spullen zijn aangekocht om een internationaal transport te gaan regelen. ‘Online veilingen zijn heel professioneel geworden en wij zijn daar dus vaak als professionele partner bij betrokken.’

Variatie

De grote verscheidenheid aan klanten bij een online veiling past Vermeer als geen ander. Het vervoersbedrijf heeft geen enkele klant die goed is voor meer dan een procent of vier van de omzet. Een regionaal bedrijf dat een paar keer per jaar een zending importeert, af en toe ook een zending exporteert en verder vooral veel goederen laat uitleveren aan klanten in de regio, dat is de gemiddelde klant van Chr. Vermeer Transport. ‘Al kan het ook zo zijn dat er niks wordt geëxporteerd, of maar één keer per jaar iets wordt geïmporteerd, eigenlijk is alles mogelijk.’

We doen het allemaal

Ook echt kleine bedrijfjes zijn welkom bij Vermeer. Het bedrijf heeft zich namelijk aangesloten bij Netwerk Benelux, een samenwerkingsverband van transport- en distributiebedrijven in heel Nederland. Door de intensieve samenwerking van deze bedrijven is het mogelijk om bijvoorbeeld ook het transport van één of twee pallets vanuit Zuid-Europa betaalbaar te houden. De samenwerkende bedrijven combineren die kleinere orders namelijk tot één internationaal transport, die op een centraal punt in Nieuw-Vennep worden afgeleverd en van daar verder over het land worden verspreid. In Nederland is een regionale verdeling gemaakt. ‘Wij doen half Brabant, zeg maar van Tilburg tot en met Bergen op Zoom.’ Dankzij het samenwerkingsverband ontstaat er bovendien een heel fijnmazig distributienetwerk in de hele Benelux.

Niet groter

De voortdurende groei van Vermeer zorgde er een aantal jaren geleden voor dat het bedrijf controleplichtig werd. Uiteindelijk kwam Christiaan Vermeer bij Van Boekel accountants en adviseurs terecht. De afdeling financiële administratie van Vermeer Transport doet zelf het grootste deel van het cijferwerk, Van Boekel is er voor de controle, de kwartaal- en jaarcijfers en het fiscale advies. Met vennoot Paul Mouwen heeft Christiaan Vermeer een prettige verstandhouding die, zoals het de transporteur betaamt, inmiddels al behoorlijk duurzaam begint te worden. ‘Volgens mij zitten we er nu een jaar of vijf en wat mij betreft gaat dat goed. Bij Van Boekel begrijpen ze dat ieder onderdeel van het bedrijf zo zijn eigen werkwijze heeft.’

Voor de toekomst heeft Vermeer duidelijke doelen. ‘We zijn snel gegroeid, maar dat heeft niet automatisch geleid tot een beter rendement. De komende jaren hoeven we van mij niet groter te worden, op commercieel vlak doen we weinig, klanten komen vanzelf naar ons toe. We willen wel – met dezelfde omvang- verbeterslagen maken, om te komen tot een beter rendement in financiële zin én op het sociale vlak voor de medewerkers. Dat lukt ons nu al en daar blijven we in de toekomst mee doorgaan.’

Daarnaast is er natuurlijk de continuïteit. Het bedrijf heeft zelfs een eigen opleidingstak, waar werknemers voortdurend kunnen worden bijgeschoold, maar waar bijvoorbeeld ook zijinstromers kunnen worden opgeleid tot chauffeur. ‘Heb je nog niet de juiste rijbewijzen, dan kun je die bij ons halen.’ Het aantrekken en behouden van goed personeel is ook voor Vermeer een serieuze uitdaging, waar hij met de eigen opleidingen op probeert in te spelen.

En hoe zit het dan met de toekomst van de bedrijfsleiding? ‘We zijn natuurlijk een familiebedrijf. Ook daarom moeten we eigenlijk niet veel groter worden, deze omvang past namelijk heel goed bij een familiebedrijf. Maar ik weet niet wat de toekomst zal brengen. Ik heb kinderen van 14, 16 en 18 jaar. Dat is nu natuurlijk nog veel te jong, maar ze hebben op zich wel interesse in de gang van zaken binnen het bedrijf, dus we zullen zien. Opvolging zou een optie kúnnen zijn.’