‘De afstand tot de drukkerij moet niet te groot worden’

We vinden het leuk om nog zelf doosjes in te pakken, te snijden en te vouwen

MM Printing, handelsdrukkerij voor het midden- en kleinbedrijf produceert drukwerk in de breedste zin des woords. Leo Maas begint enthousiast op te sommen “brochures, flyers, poster, folders, briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, ja eigenlijk alles.”

Maykel Maas vult aan: ‘drukwerk én print. En de meeste afwerking hebben we ook in huis, lamineren, brocheren (dus boeken maken), het vouwen van folders.’ Leo gaat verder: ‘Bepaalde veredeling die op drukwerk gedaan moet worden besteden we uit aan goede partners, technische nabewerkingen zoals stansen, spot uv-lak en dergelijke’.

Klantenkring

De klantenkring bevindt  zich hoofdzakelijk in Brabant. ‘Tilburg en omstreken vooral’ geeft Leo aan. ‘We kennen veel mensen, onder andere vanuit het sponsorschap van Willem II, daar treffen we heel veel zakenmensen die ook klant zijn en die we inmiddels jarenlang kennen.’ Maykel: ‘Wij hebben heel veel klanten waarmee we het echt goed kunnen vinden, waarmee we bij de voetbal een lekker pilsje pakken waarbij afgesproken wordt om op maandag bij elkaar te komen om zakelijk e.e.a. te bespreken. Maar ook reclamebureaus, ontwerpstudio’s en andere drukkers die bijvoorbeeld tijdelijk extra capaciteit nodig hebben zijn bij ons klant.’

Onderscheiden met service

Met de internetdrukkers van tegenwoordig moet een “conventionele” drukker echt achter zijn product staan. Maykel legt uit: ‘We worden overspoeld met goedkoop drukwerk, wij moeten het dan ook hebben van een stukje extra service en kwaliteit en de aandacht die we aan onze klanten besteden. Als er iets niet goed is, lossen we dat op, ongeacht waar de eventuele fout ligt, we zoeken altijd naar een juiste, passende oplossing. Het gaat erom dat de klant uiteindelijk tevreden is. Dat is echt het enige waarmee je je in deze tijd kunt onderscheiden én het creëert een gunfactor. En het helpt dat we twee gezellige jongens zijn.’

“Onze manier van zaken doen, gewoon lekker jezelf blijven”

Meedenken

Soms moet je ook zeggen dat hetgeen bedacht is, misschien niet de beste of mooiste oplossing is. Maykel geeft aan: ‘Het is lastig om tegen een reclamebureau in te gaan, het creatieve is vaak heel mooi, maar het moet druktechnisch ook mogelijk zijn. Het komt voor dat je een idee visualiseert en presenteert en dan te horen krijgt “dat bedoelde ik niet zo”. Er zijn zoveel factoren waar rekening mee gehouden moet worden, papierkeuze bijvoorbeeld. En soms staan we zelf ook versteld van wat er uit de pers komt rollen. Maar uiteindelijk weten we heel veel en komen we juist gezamenlijk tot een mooi product.’

Conventioneel drukken of digitaal printen?

‘Beide’ geeft Leo aan. ‘Het offset drukken doen we van oudsher en het digitale printen doen we over het algemeen voor kleine oplages. Dat is wel een trend in de markt, oplages die kleiner worden én dat er meer geprint wordt. Mensen willen toch graag iets in handen hebben. Ik merk het aan mezelf ook, als ik een brochure in de mail krijg, dan delete ik die bijna meteen omdat ik denk dat het reclame is. Maar als je zo’n brochure thuiskrijgt dan pak je toch heel even de tijd om het door te bladeren. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar de meeste mensen pakken toch heel even de tijd, zijn toch even nieuwsgierig, het ruikt, het voelt…’

Maykel haakt daar graag op in: ‘Je merkt dat bedrijven weer graag tijd en energie willen steken om een mooi product te krijgen en of dat om een folder gaat van het eigen product, of een magazine, ze willen weer gezien worden’. Leo gaat verder: ‘Die kleine oplages, bedrijven hoeven geen grote voorraden meer aan te leggen, men weet dat we snel kunnen leveren, dus waarom zou je als bedrijf zelf voorraad houden? Het scheelt ook in de kosten, iedere keer als er iets gewijzigd wordt, is het makkelijk en snel aan te passen. Die verschuiving in de markt is een gegeven.’

Men wil luxer en exclusiever

Blij wordt men bij MM Printing als de klant tevreden is en er een mooi stukje drukwerk, het liefst iets vernieuwends, is afgeleverd. Leo: ‘We zijn met een nieuw procedé bezig, waarbij we zelf folie kunnen aanbrengen dat geprint wordt. Het scheelt in prijs en tijd om dit werk zo uit te voeren. We kunnen zo een hele mooie toevoeging aan het drukwerk bieden voor relatief weinig geld.’ Maykel geeft aan: ‘We zien dat mensen bereid zijn om meer geld uit te geven voor bijvoorbeeld veredeling om het drukwerk echt mooi te krijgen. Men wil luxer en exclusiever. Deze vernieuwing haakt daar op in.’

Lekker jezelf blijven

Er zijn in het verleden bewuste keuzes gemaakt met betrekking tot uitbreiding en investeringen. Maykel: ‘We hebben geïnvesteerd in een 5-kleurenpers, dit zorgt ervoor dat we sneller én mooier kunnen uitleveren, dat is toen een goede stap geweest. We hadden ook kunnen investeren in een groot formaat drukpers, maar zo’n machine moet echt zeven dagen in de week vol zitten om rendabel te zijn. We hebben toen op safe gespeeld omdat we onze boterham met het huidige machinepark goed kunnen verdienen. We willen nog de mogelijkheid houden om zelf met onze klanten in contact te staan. Ik stap graag zelf in de auto om een briefpapiertje weg te brengen. Dat is wel onze manier van zaken doen, gewoon lekker jezelf blijven, je ding doen.’

“Soms staan we zelf ook versteld van wat er uit de pers komt rollen”

Echt familiebedrijf

Leo en Maykel zijn de vierde generatie drukkerij Maas, een echt familiebedrijf. Was dat een keuze of vanzelfsprekend? Maykel: ‘Voor mij was het niet vanzelfsprekend!’ Leo: ‘We bestaan al een lange tijd, voor mij is het gewoon zo gelopen. Ik heb na de middelbare school de opleiding offset drukken gevolgd, Maykel  heeft de opleiding ook gedaan. Het echte offset drukken doen we zelf niet meer, daar hebben we de juiste mensen voor. De machines zijn de afgelopen jaren flink verbeterd en gemoderniseerd, dat hebben wij niet meer gevolgd. Maar alle andere machines en de printers bedienen we zelf.’

Leuke club

Leo: ‘We hebben met 35 man nu een leuke club en we hebben niet de ambitie om snel, explosief te groeien. Het moet wel leuk blijven.’ Maykel: ‘De afstand tot de drukkerij moet niet te groot worden, als ik 2 uur bezig ben achter mijn bureau loop ik naar beneden en ga ik zelf wat dingen doen, dat vind ik leuk. Als we meer personeel zouden hebben komen er allemaal mensen tussen te staan, ik wil kort schakelen.’ Leo: ‘Als we zin hebben om doosjes in te pakken doen we dat, of we staan mee te snijden of te vouwen, dat vinden we leuk om te doen. Op zondagen produceren we vaak samen het rouwdrukwerk. Dan staan we hier ’s ochtends, kop koffie erbij, productie draaien. Hartstikke fijn om te doen, ook wel typisch voor een familiebedrijf denk ik. Toen onze vader nog leefde kwam hij op zondagochtend altijd broodjes smeren, koffie inschenken en even helpen.’

Emotie

Maykel: ‘Het rouwdrukwerk geeft veel voldoening, we krijgen vaak mooie reacties van nabestaanden. Mensen zijn echt dolblij met hetgeen we gemaakt hebben. Ze hebben een prachtige uitvaart gehad en de dames hier krijgen een bosje bloemen, kaartje, mailtje of doosje Merci toegestuurd. Veel mensen denken dat rouwdrukwerk standaard werk is, maar iedere rouwbrief of gedachtenisprentje is maatwerk. Het feit dat je met nabestaanden te maken hebt, zorgt iedere keer weer voor een andere emotie.’

Boerenslimheid

Afsluitend gevraagd naar tips voor andere ondernemers antwoorden beide heren vanuit gevoel. Leo: ‘Blijf jezelf, volg je gevoel, je hart.’ Maykel: ‘Durven en gewoon doen. Van fouten leer je, je wordt er echt niet minder van. En elkaar daarin vertrouwen. Boerenslimheid brengt je misschien wel waar je jezelf het prettigste in voelt.’

MM PRINTING

Van Boekel accountants en adviseurs

Open sinds:1981
Eigenaar:Leo en Maykel Maas
Adres:Heraclesstraat 5a
5048 CG Tilburg
Website:www.mmprinting.nl

‘Wij zijn ondernemers, geen fiscalisten, daar hebben we geen verstand van. Wij zijn bezig met omzet maken. Op een gegeven moment zocht ik begeleiding in onze groei, we gingen in een heel kort tijdsbestek van 5 naar 25 personen en deze vond ik bij onze vorige partner niet. Ik had altijd al goed contact met Paul Mouwen, we raakten in gesprek en toen zijn we overgestapt naar Van Boekel accountants en adviseurs. Het is prettig zaken doen, er wordt discreet met onze gegevens omgegaan. De mix van zakelijk en sociaal, je ziet de Van Boekel medewerkers overal, sponsoring, op het sportveld, zaken doen met een lach en een borrel, dat waarderen we zeer.’