De kracht van de combinatie

‘Een eerste indruk maak je maar één keer’

Op de cover van de unieke 21e editie van het B4B magazine zien we de vennoten van Van Boekel accountants en adviseurs. Een prachtig plaatje, de heren en dame van de maatschap zijn gestyled door Jimmy’s men/women te vinden in het prachtige monumentale pand in de Stadhuisstraat 9. In het hart van Tilburg.

De relatie tussen Van Boekel en Jimmy’s bestaat al jaren en voelt voor allebei bijzonder vertrouwt. In dit interview willen ze graag hun kwaliteiten en kernwaarden met u delen. Tobias en het Jimmy’s team zijn dan ook vereerd dat hun adviezen over kleding en styling zo zichtbaar aanwezig zijn.

Presentatie

“Er wordt in algemene zin wel nagedacht over kleding bij Van Boekel. En wellicht ontstaat er binnenkort wel een handschrift waar iedereen binnen het bedrijf een goed gevoel bij heeft. In het algemeen kleedt iedereen zich prima,” zegt Frank. “Ik vind wel dat er verschil mag zijn tussen front- en backoffice.” Paul, die zelf veel naar buiten treedt vindt dat ook: “Een goed pak en shirt geven me het juiste gevoel en maken me sterker. Het pak is voor mijn partners en mij dan ook een must.” Tobias heeft al vaker met dit onderwerp te maken gehad. “Mooi gezegd,” sluit hij aan. “Maar je ziet dat de afgelopen jaren het pak steeds vaker wordt vervangen door een vlot lopende combinatie. En bovendien mag het allemaal best wat losser en relaxter. Maar ook weer niet te populair voor de dag komen. Goed verzorgd en respectvol gekleed gaan. Dat is de boodschap”.

Frisheid en kracht

“Een wit shirt straalt frisheid en kracht uit,” zegt Tobias. “In de accountancy zie je veel blauw. Vind ik wel een typische accountantskleur. Safe en mooi. Maar met een goed wit shirt straal je zekerheid, schoonheid én kracht uit. De boord is van essentieel belang. Immers, de stropdas wordt heel vaak niet meer als noodzakelijk gezien.” Frank en Paul passen zich bewust aan de aard van de afspraak aan. De ene keer wat losser, richting smart casual, de andere keer weer wat meer klassiek. Tobias denkt daar over na en oppert een meer informele look met een knipoog naar creativiteit. “Een mooie pantalon in combinatie met een goeie pull en, jawel, daaronder een wit shirt. Daar kun je echt overal mee aankomen. Dat vraagt wel discipline, maar kan wel het handschrift zijn waarmee je je presenteert. Eendracht maakt macht.”

Ondernemer pur sang

Tobias is zeker géén manager. Dat is een no go voor hem. Tobias is ondernémer. Hij is een man van de checklist, een creatieve hardwerkende perfectionist. Hij begon zijn winkel toen hij 22 jaar was. Samen met een geweldig team heeft hij die winkel uitgebouwd tot een prachtig modebedrijf in een monumentaal pand met drie verdiepingen: Floor Men, Floor Ladies en Next Level Floor. Die laatste verdieping is voor specialiteitencollecties, pakken en maatwerk met prachtige Italiaanse stoffen. Kortom, een bedrijf dat nu 40 jaar bestaat!
“Toen ik net begon, ontmoette ik Franck van Boekel. Hij bleek een doortastende vent die aanvankelijk als financieel adviseur, maar al snel ook in structurele zin perfect bij mij bleek te passen. Nog steeds ben ik, net als in het begin, bezig nieuwe wegen in het bedrijf te onderzoeken. Blijven bewegen is belangrijk. Stilstaand water gaat niet lekkerder ruiken.

Franck navigeert mee en corrigeert daar waar dat nodig is. Hij was en is steeds goed in staat mijn emotie hier en daar te blussen en in juiste banen te leiden. Niet verkeerd. Hier is echt sprake van een goede mix. Zijn advies was ook altijd om me te concentreren op één bedrijf met een goed team. Hij zag dat ik speler én coach ben en dat ik fijne collega’s om me heen wil die net als ik een bezielend dna bezitten. Hij zag ook dat ik een enorme controlefreak ben. Tja, dat is een waarheid als een koe. Mijn crew is mijn Dreamteam en mijn klanten zijn mijn vermogen. En op allebei ben ik héél zuinig.”

Van de ene Franck naar de andere

“In zijn afbouwfase overtuigde Franck van Boekel mij ervan dat Frank Jacobs prima bij me zou passen. En hij krijgt weer gelijk. Bij het eerste contact voelde het meteen al goed. Een warm bad. De klik was er meteen. Bovendien is het klip en klaar dat Frank Jacobs mij in de jungle van het ondernemerschap aanvoelt en me waar nodig begeleidt met zijn grondige kennis. Als mens voelt hij prettig en betrouwbaar. Hij analyseert in alle rust en maakt op de juiste momenten zijn punt. Hij bevestigt me of adviseert het een en ander nog even te laten rusten. Oprechte adviezen die me sterken in de overtuiging dat één plus één in ons geval drie is.”
Paul bevestigt dat en memoreert een uitspraak van Franck van Boekel: “Wanneer je goed contact hebt met de ondernemer en zijn sociale en maatschappelijke leven kent en je daarin verdiept, ben je een betere adviseur.”

Paul kwam in 2010 aan boord. Hij heeft zich inderdaad grondig verdiept in de klantenkring die hij overnam. Zelf zegt hij daarover: “Ik laat niets aan het toeval over.” Tobias is heel duidelijk in zijn beschrijving van de samenwerking met de Van Boekel crew: “Ze zijn gemotiveerd en ze hebben net als wij lol in hun werk. Frank en op de achtergrond Paul, adviseren me niet alleen cijfermatig, maar ik krijg ook advies in mijn ontwikkeling als ondernemer. En een heel positief punt: ze zijn bereikbaar wanneer het ertoe doet. En die service staat niet op de factuur.”

Perfectionisten

Frank en Paul zijn accountants van de maatschap Van Boekel accountants en adviseurs. Ze putten veel plezier uit hun werk. Frank startte zijn leven als ijshockeyspeler bij de Tilburg Trappers. Daar stond hij bekend als de “Jan Wouters op het ijs.” Onverstoorbaar tot en met de laatste minuut. Een echte winnaar. Door de relaties van de club werd hij getipt om aan te kloppen bij een accountantskantoor. Hij ging er aan de slag. Dat bleek de start van een prachtige carrière. Zelf zegt hij daarover: “Ja, het was een goede match. Ik vind het namelijk erg interessant om in de keuken mee te kijken, met ondernemers te brainstormen en hen waar nodig te coachen.” En lachend voegt hij daaraan toe: “Tobias heb ik weleens moeten afremmen, want hij staat altijd aan. Dat is natuurlijk erg goed, maar ik ben ervoor om alles nog eens stap voor stap de revue te laten passeren. Dat is niet demotiverend. Integendeel. Dat is bescherming.”

Paul werkte tijdens zijn studie bij Deloitte en kon op die manier dat wat hij leerde, toepassen in de praktijk. Een ideale combinatie en zeker niet saai. Na een goede ervaring met Paul heeft Tobias hem getipt bij Van Boekel. Toeval bestaat niet, dus. Paul staat alom bekend als een vakman en adviseert zonder schroom en zet zaken in beweging. Hij kan de grote klussen aan. Menig bedrijf heeft hij zorgvuldig geadviseerd. Hij staat daarin werkelijk zijn mannetje. Hij is recht door zee, denkt in kansen, een optimistische realist.

Typisch Frank en Paul

Frank: “Ik ben iemand die afwacht met een luisterend oor. Ik adviseer zonder schroom. Ik zorg ervoor dat ik te allen tijde mijn zaakjes voor elkaar heb. En dat zal je niet verbazen, dankzij mijn sportachtergrond maak ik altijd af waaraan ik ben begonnen en verliezen hoort daar dus niet bij.”
Paul: “Ik zoek altijd de uitdaging. Ik verlies de regie nooit. Nee, juist het tegenovergestelde: ik ga op de stoel van de directie zitten om te voelen wat er echt bedoeld wordt. Ik heb altijd een strategie en blijf gedurende het proces relaxed.”

Retail na corona

“Het was geen gemakkelijke tijd, die coronatijd. Veel stof tot nadenken. Een reset voor mij persoonlijk en een reset voor mij als verantwoordelijke voor Jimmy’s. Een aanscherping van de visie van mijn onderneming. Die verscherping van visie verandert dingen. Verbetert ze. Onze service was altijd al optimaal. Na een grondige verandering van de benedenverdieping hebben we de beleving een enorme boost weten te geven.

Bij Jimmy’s hebben we een nog beter podium voor onze producten en de ontvangst van de klanten gecreëerd. Een heerlijk kopje koffie, een lekker glas wijn. De entree is prachtig met een terras in mediterrane sfeer. De klant waant zich op een terrazza in Rome, Florence of Milaan. Bovendien zijn we overgestapt van een collectie van twee naar een collectie van vier seizoenen: voorjaar, zomer, najaar en winter. Jimmy’s gaat collecties presenteren waar de klant op dat moment behoefte aan heeft. Op die manier blijven we steeds weer onze vaste cliënten verrassen met nieuwe en actuele mode.

De salesmomenten worden momenten van service voor onze vaste klanten en relaties. We gaan daar niet meer mee naar buiten maar gebruiken die momenten voor vernieuwing, introductie van nieuwe labels en continue innovatie. Dat betekent een grote motivatie voor crew en klant om elkaar wat vaker te ontmoeten. Immers, onze klanten zijn echte liefhebbers met smaak voor de actuele mode. Tijdens de moeilijke coronatijd boden we individueel gelegenheid om Jimmy’s te bezoeken. Deze noodgreep bleek een eye opener. Het voelde voor eenieder fantastisch om in alle rust tijd voor elkaar te kunnen nemen en de Jimmy’s-beleving samen te delen. We gaan dit dan ook structureel buiten de openingstijden op afspraak mogelijk maken.”

Paul Mouwen, Tobias Slabbeboorn en Frank Jacobs