‘De kroon op ons ondernemerschap’

‘Harold Rutten onderneemt met boerenverstand’

‘Het klinkt misschien raar als een Volvodealer dit zegt, maar ik ben geen autofreak. Mijn auto moet veilig zijn en mijn gezin moet erin passen’, aldus Harold Rutten, mede-eigenaar van drie Volvodealerbedrijven in Limburg. Hij wijst de modellen aan die hij de afgelopen decennia reed: ‘De S90, een mooi limo-model, de S60, een fijne sportieve auto en nu rijd ik een XC90, een ruime familiewagen. Er stroomt dan wel geen olie door mijn lijf, maar wel blauw Volvobloed.’

Harold onderneemt met zijn broer Harm. Hun vader stond aan de wieg van de Volvo Rutten Groep. ‘Mijn vader Jo heeft zich van automonteur opgewerkt tot chef werkplaats. Het runnen van een eigen zaak was zijn droom. Maar toen hij in 1984 een autobedrijf in Wijchen kon overnemen, vond hij zichzelf daar met zijn 45 jaar te oud voor.’ Pa Rutten vond dit wel een mooie kans voor zijn zonen van 16 en 18 jaar. ‘Wij durfden het wel aan, zagen het als een avontuur en zouden wel zien waar het schip zou stranden.’ Beide volgden na het atheneum een opleiding bij het IVA in Driebergen en gingen samen met Jo aan de slag als Volvodealer in het Gelderse Wijchen. ‘Pa heeft tot zijn pensioen in 2001 meegewerkt.’ Het bedrijf was inmiddels flink gegroeid. ‘Schaalvergroting was noodzakelijk, zo bleek in de jaren ‘90 uit een rapport van Coopers & Lybrand. Er waren veel te veel kleine dealerbedrijfjes.’ Dus namen de broers in 1999 een bedrijf over in Venlo, voegden ze in 2001 de vestiging in Wijchen samen met een overgenomen bedrijf in Boxmeer en volgden datzelfde jaar overnames van dealerbedrijven in Roermond en Weert. De groei van hun bedrijf zorgde voor een uitdaging. ‘Ik doe liefst alles zelf. Het neerleggen van verantwoordelijkheid bij anderen heb ik moeten leren. Ik voel me altijd nodig en onmisbaar, terwijl ik met gemak drie weken weg kan en de zaak dan prima doordraait. Ook onze vrouwen werken mee, dat vinden we prettig, het geeft een vertrouwd gevoel.’

Heer van Boekel senior en Paul van Boekel

Harolds relatie met Van Boekel accountants en adviseurs gaat ver terug. ‘Heer van Boekel senior was accountant bij het bedrijf in Wijchen waar ik met mijn broer en vader in 1984 gestart ben. Paul van Boekel begeleidde ons bij de stap het bedrijf in en heeft ons bijgestaan tijdens alle overnames en uitbreidingen. Nadat Paul stopte, kwamen we bij Frank Jacobs en Linda van Hoof terecht. En nu werken we ook met Joris Verhoof prettig samen.’ In de loop der tijd is Harold andere dingen gaan vragen van zijn externe adviseurs. ‘Vroeger was onze accountant vooral een sparringpartner en vertrouwenspersoon. Inmiddels heb ik zoveel ondernemerservaring dat ik goed weet welke richting ik uit wil met het bedrijf. Ik zoek vooral bevestiging voor mijn plannen, ze hoeven me niet meer aan de hand mee te nemen.’ Hij vindt het jammer dat er veel tijd gaat zitten in dossiervorming. ‘Ik weet dat ze dat wettelijk verplicht zijn, het hoort erbij, maar de charme van het sparren en overleg gaan steeds meer verloren.’

Monteurs werken in duo’s

Sinds 2021 zijn de vestigingen in Roermond en Weert samengegaan op de nieuwe locatie in Echt, op een zichtlocatie aan de snelwegen A73 en A2. Het nieuwe pand op bedrijventerrein de Berkt bij knooppunt Vonderen biedt onderdak aan een showroom, receptie, kantoren en een werkplaats met state-of-the-art apparatuur. ‘Kijk, de gereedschappen hangen in gereedschapskabinetten, de monteurs kunnen er gemakkelijk bij.’ Enthousiast wijzend en vertellend leidt Harold de tekstschrijver rond. ‘We gebruiken geen gas, hebben een warmtepomp en 260 zonnepanelen op het dak. Elke ruimte heeft eigen airconditioning. Beneden is een soort huiskamer, genaamd de Living, voor wie wil wachten tot de auto klaar is en op de verdieping zijn kantoortjes waar klanten gebruik van mogen maken. Er zijn elektrische fietsen voor mensen die tijdens het wachten naar buiten willen.’ Voor die fietsers heeft hij zelfs routes klaarliggen. Heel lang fietsen is er overigens niet bij. ‘Veel reparaties zijn in een uur klaar doordat onze monteurs in duo’s werken.’ Dat is onderdeel van Volvo’s wereldwijd uitgerolde Volvo Personal Service. Hieronder valt ook dat monteurs direct contact hebben met de eigenaar van de auto die ze moeten repareren of controleren. ‘Dus je geeft je sleutel af aan een van de monteurs die met jouw auto aan de slag gaan. Doordat een camera op de hoek van ons pand je kenteken herkend heeft, staat de monteur meestal al klaar als je binnenstapt tenzij hij hele vieze handen heeft dan moet je even wachten tot hij ze schoongemaakt heeft. Dit directe contact met de vakman geeft klanten veel vertrouwen.’ Ook de monteurs varen er wel bij. ‘Ze kunnen zich verder ontwikkelen in waar ze goed in zijn. De een kan misschien goed sleutelen, terwijl de ander een kei is in het oplossen van storingen.’

Hoe hij ervoor zorgt dat zijn medewerkers bij hem blijven werken? ‘Door te zijn wie we zijn, we zijn groot geworden door gewoon te blijven.’ Het is een predicaat dat anderen hem geven. ‘Mijn dochter Lieke heeft een tussenjaar voordat ze gaat studeren. Ze werkt nu bij ons caravanbedrijf in de schoonmaak. Een van de monteurs daar – we hebben het team mee overgenomen – zei tegen haar dat we zo gewoon zijn. ‘Jij komt hier poetsen, dat vind ik tof.’ Maar voor ons is dat normaal.’ En dan, met een knipoog: ‘We komen wel aanrijden in dikke Volvo’s, maar we zijn heel gewone mensen.’

‘We zijn trots’

De gloednieuwe showroom vol glimmende Volvo’s is een kroon op hun carrière. ‘In 37 jaar ondernemerschap is dit de eerste keer dat we nieuw gebouwd hebben’, vertelt Harold. ‘We zijn trots dat we dit neer hebben kunnen zetten, het is een zeer geslaagd pand.’ Ze ondernemen met boerenverstand. ‘We hebben leren ondernemen door te doen. We hebben geen hoger onderwijs gevolgd na de middelbare school. Ik gebruik geen dure woorden, maar weet inmiddels goed welke keuzes ik moet maken.’ Een van die keuzes was het bouwen van dit fantastische pand met de beste faciliteiten. ‘Nu is het aan mijn mensen om het waar te maken en dat gaat ze lukken ook. Ik heb een goed team, stuk voor stuk mensen die het met hart en ziel doen. En onze verkopers hebben wel die emotie bij auto’s, ze weten alles over Volvo en over andere merken.’

Deze ondernemer is gematigd tevreden over de omzet van afgelopen anderhalf jaar. ‘Door de pandemie steeg de vraag naar gebruikte auto’s; mensen lieten het OV links liggen.’ Waar hij nu wel last van heeft is dat bepaalde elektronische snufjes niet geleverd kunnen worden door de problemen met de productie van halfgeleiders, benodigd voor de fabricage van chips. ‘Volvo levert daarom nieuwe auto’s zonder die lastig leverbare opties zoals een camera of bepaalde signaleringssystemen. Dat is beter dan mensen ‘nee’ te moeten verkopen.’

De veiligste auto die er is

Het merk Volvo zet hiermee een vooruitstrevend concept neer. ‘Het stelt ook eisen aan het soort vloer, de manier van uitlichten van wagens. Onze showroom biedt beleving en ik ben ervan overtuigd dat andere merken zullen volgen.’ Volvo maakt familieauto’s, met aandacht voor de mens. ‘De mens staat centraal in het ontwerp.’ Daarnaast produceert het zo duurzaam mogelijk. ‘Volvo is het eerste merk dat stopt met de productie van dieselauto’s. Het doel is om in 2030 wereldwijd alleen nog elektrische auto’s te produceren. Ik verwacht dat we in Nederland eerder over gaan op volledig elektrische Volvo’s.’ Volgens Harold is een Volvo de veiligste auto die er bestaat. ‘Soms spreek ik mensen die hun meest waardevolle bezit, hun gezin, in een of ander klein autootje laten rijden. Daar kan ik met mijn verstand niet bij. Dan zeggen ze: maar ze gaan de snelweg niet op. Terwijl de meeste ongelukken gebeuren op 50- en 80-kilometerwegen!’ Hij snapt ook niet dat er nog steeds mensen zijn die hun gordel niet vastdoen. ‘Het leven is zo kostbaar, dat heb ik zelf al jong ervaren, dus doe gewoon die gordel om.’

‘De taken zijn prima verdeeld’

Harold en Harm moesten het al vroeg samen rooien. ‘Onze moeder overleed toen ik zeven was, Harm was vijf en ons zusje Lilian twee. Vanaf toen hebben we voor onszelf moeten zorgen, waarbij ik als oudste geprobeerd heb voor mijn broer en zus te zorgen. Overdag was er gezinshulp, maar ik deed ook veel zoals koken en strijken.’ Die rolverdeling vanuit vroeger is er nog steeds een beetje. ‘Harm leidt de vestiging in Boxmeer, hij is een veel betere monteur dan ik en een echte verkoper. Voor de overige vestigingen hebben we vestigingsmanagers aangenomen en ben ik meer boven de groep gaan hangen. Ik houd me bezig met de financiën, de contacten met de importeur, bank, accountant, verzekeringen enzovoort. De taken zijn prima verdeeld.’

Risicospreiding

Sinds begin 2021 zijn de broers Rutten ook eigenaar van Rutten Ridderbeks caravans en vouwwagens. ‘Al in 2019 hoorde ik dat dit caravanbedrijf te koop stond. Het zit ook in Echt en leek me een mooi stukje risicospreiding. Bovendien is het een mooie aanvulling op ons aanbod in voertuigen. Harm is het daarmee eens.’ De zaak draait goed. ‘Levertijden zijn nu bizar lang, doordat mensen sinds corona massaal een vouwwagen of caravan kochten. We starten binnenkort ook met de verhuur en verkoop van campers.’