DGS Payroll: ‘Als je goed bent voor je mensen, zijn zij dat ook voor jou’

Wat begon als een klein klusje in de avonduren, is ruim vier jaar later uitgegroeid tot een payroll- en uitzendorganisatie waarvoor dagelijks zo’n 200 mensen werken. Eigenaar Menno van Rijthoven van het Tilburgse bedrijf DGS Payroll is er terecht trots op. Maar tijd om achterover te leunen is er niet.

Menno van Rijthoven, eigenaar van het Tilburgse bedrijf DGS Payroll, houdt van eerlijkheid. Dus mocht een opdrachtgever morgen behoefte hebben aan tien goede timmermannen, dan moet hij helaas ‘nee’ verkopen.” Als een opdracht niet uitvoerbaar is, dan moet je dat ook gewoon zeggen en je potentiële opdrachtgever niet aan het lijntje houden,” zegt Van Rijthoven. Dankzij het grote netwerk en de uitstekende relatie met zijn werknemers blijken een heleboel andere opdrachten voor DGS wél uitvoerbaar. En dat voor een zeer scherpe prijs.

v.l.n.r. Xavier van Eijden, Menno van Rijthoven, Robbert Maas

Een kleine vijf jaar geleden werkte Menno van Rijthoven zelf nog bij Van Boekel accountants en adviseurs. Met zijn compagnon Bauke Derksen richtte hij in 2014 DGS Payroll op. “Toen ik nog bij Van Boekel werkte, ben ik samen met Bauke in de avonduren begonnen met het afhandelen van de administratieve zaken voor één medewerker. Dat werden er snel meer en uiteindelijk heb ik besloten om de stap te wagen. Sindsdien in het eigenlijk alleen maar crescendo gegaan en inmiddels hebben we iedere dag zo’n 200 mensen aan het werk.”

De mensen van DGS werken hoofdzakelijk in de bouw, de groenvoorziening en de schoonmaakbranche, al zijn er ook mensen actief in de horeca en de tuinbouw. De werknemers zijn bij DGS in dienst, de opdrachtgever betaalt alleen als er ook daadwerkelijk is gewerkt. Bij ziekte krijgt de werknemer wel doorbetaald, terwijl de opdrachtgever niet voor de kosten opdraait, “Natuurlijk liggen de kosten per uur bij ons wat hoger dan wanneer een bedrijf iemand zelf in dienst neemt, maar is iemand een paar dagen per jaar ziek, dan is het al voordeliger om zo iemand via ons in te huren. En eerlijk is eerlijk, in deze branches is het gemiddelde ziekteverzuim natuurlijk best fors. Bevalt een werknemer, dan kan een opdrachtgever hem of haar uiteindelijk in dienst nemen, Wij maken daar vooraf vaak afspraken over, ook over het uurloon van de medewerker. Dat wordt meestal hoger op het moment dat hij of zij vast in dienst komt bij de opdrachtgever. Dat zorgt voor een extra stukje stimulans.”

“En eerlijk is eerlijk, in deze branches is het gemiddelde ziekteverzuim natuurlijk best fors”

Relaties

Het belangrijkste deel van het werk van Van Rijthoven en zijn collega’s is misschien wel het onderhouden van de contacten met de werknemers. “Wij krijgen veel mensen via het UWV en de gemeente Tilburg aangereikt. Mensen waar op de één of andere manier een krasje op zit. Veel van onze mensen hebben bijvoorbeeld te maken met een schuldenproblematiek. Wij helpen waar dat kan, bijvoorbeeld met een voorschot op het loon, of met het financieren van het behalen van een rijbewijs. Wij betalen sowieso heel snel uit, standaard op de maandag na de week waarin is gewerkt. Ook dat is voor onze mensen vaak heel erg welkom.” Deze manier van werken zorgt er volgens DGS-medewerker Robbert Maas voor dat de mensen die op de payroll staan erg loyaal zijn naar DGS. “Ze weten wat ze aan ons hebben, dat we goed en snel betalen en onze medewerkers niet snel laten vallen. Als wij nieuwe mensen zoeken, beginnen we daarom tegenwoordig vaak bij onze eigen werknemers. Vaak weet iemand die zelf schoonmaakt in zijn of haar eigen omgeving nog wel iemand die hetzelfde werk zou kunnen en willen doen. Zo krijgen we tegenwoordig dus heel veel mensen binnen via mensen die al voor ons werken.”

De goede contacten met de medewerkers zijn niet alleen prettig voor de medewerkers zelf, ook de opdrachtgever profiteert daar van. “Het komt in deze sectoren best wel eens voor dat een werknemer ‘s ochtends gewoon niet komt opdagen. Voor een opdrachtgever is dat erg vervelend,” zegt Van Rijthoven. “Ik zeg niet dat dat met onze mensen nooit gebeurt. Natuurlijk niet, ook wij hebben wel eens te maken met ziekmeldingen op het allerlaatste moment of mensen die uiteindelijk toch niet zo betrouwbaar blijken als wij in eerste instantie tijdens het intakegesprek hadden gedacht. Maar toch, dankzij ons directe contact met de medewerkers, weten wij het aantal problemen op de werkvloer tot een minimum te bepreken. We kennen onze mensen en zij kennen ons”

“De opdrachtgever weet wat hij ons heeft en omgekeerd geldt hetzelfde. Ook voor onze mensen is dit een hele prettige werkplek”

Overname

De contacten met een aantal vaste, grote opdrachtgevers zijn bijzonder goed te noemen, zegt Van Rijthoven. Met een grote klant als Brouwers Groenvoorziening bestaat inmiddels bijvoorbeeld een jarenlange relatie. “De opdrachtgever weet wat hij aan ons heeft en omgekeerd geldt hetzelfde. Ook voor onze mensen is dit een hele prettige werkplek.” Soms gaat de samenwerking zelfs nog verder. “We hebben al langer contact met Zintri Zorggroep en uiteindelijk hebben die goede contacten er zelfs toe geleid dat wij dat bedrijf helemaal hebben overgenomen. Mijn vrouw leidt deze grote zorgverlener nu. Het komt er op neer dat deze overname ons min of meer werd gegund, ook vanwege de prettige samenwerking in het verleden.” De overname tekent de ondernemingsdrang van Van Rijthoven. Hij koopt beleggingspanden, stapt in startups van andere ondernemers, bouwt mee aan een nieuwe onlineplatform voor de zakelijke klant die op zoek is naar personeel en blijft zoeken naar mogelijkheden om DGS verder te bouwen. Dat kan allemaal omdat hij het aandurft om ook een aantal zaken uit de handen te geven.

“Ik heb het volste vertrouwen in Van Boekel en besteed dit deel van het werk graag aan ze uit. Zo kan ik me zelf bezighouden met ondernemen.”

De loonadministratie van de tweehonderd medewerkers wordt bijvoorbeeld helemaal gedaan door Van Boekel accountants en adviseurs. “Ik kom er zelf vandaan en weet dus wat zij kunnen. Ik heb het volste vertrouwen in Van Boekel en besteed dit deel van het werk graag aan ze uit. Zo kan in me bezighouden met ondernemen.” Het vertrouwen in zijn voormalige werkgever is zo groot, dat Van Rijthoven de afgelopen jaren diverse collega-ondernemers heeft geadviseerd hun boekhouding ook bij Van Boekel onder te brengen. “Dat kan nu ook makkelijker, nu ik er zelf niet meer werk. Anders is het misschien toch een beetje gek, om je eigen werkgever aan te bevelen. Maar nu kan ik gewoon helemaal onafhankelijk zeggen dat de mensen van Van Boekel hun werk goed verstaan. Dat geldt voor mijn vaste vennoot Frank Jacobs, maar ook voor de andere medewerkers.” In zekere zin heeft Van Boekel voor DGS ook een voorbeeldfunctie. “Net als Van Boekel zijn wij op dit moment bezig om ons gezicht te laten zien in Tilburg. We timmeren steeds nadrukkelijker aan de weg, bijvoorbeeld door de lokale sport te sponsoren. We zijn zo veel mogelijk aanwezig bij de Tilburgse Trappers, bij Willem II en sinds kort zijn we ook sponsor van Hockeyclub Tilburg, Het moet straks voor iedereen in Tilburg duidelijk zijn wie wij zijn: een kleine en flexibele organisatie die snel het juiste personeel kan leveren voor een zeer scherpe prijs.”

DGS Payroll B.V.

Eigenaren:Menno van Rijthoven,
Bauke Derksen en
Xavier van Eijden
Adres:Bredaseweg 234
Tilburg
Aantal overige medewerkers kantoor:3
Aantal medewerkers payroll: ± 200
Opgericht:1 november 2014
Website:www.dgspayroll.nl