Doorzetters met discipline

‘Dubbelinterview Mariëlle en Berry van Gool’

‘Eén van de doelen van ons relatiemagazine B4B is om ondernemers kennis te laten maken met elkaar’, vertelt Linda van Hoof, accountant en vennoot bij Van Boekel accountants en adviseurs. Vandaag praat ze met twee directeuren die elkaar al kennen, van haver tot gort zelfs.

Mariëlle Ploegmakers-van Gool (46) en Berry van Gool (47) zijn zus en broer. Zij is mede-eigenaar van Regio Business, hij algemeen directeur van Habraken industriële naaimachines. ‘Jullie kennen beide ontzettend veel mensen in de regio Tilburg, maar bijna niemand weet dat jullie broer en zus zijn’, verbaast Linda zich. Na publicatie van dit artikel zal dat vast anders zijn.


Het gezin Van Gool


Vader Jac van Gool zat in het onderwijs, moeder Anny stopte met werken toen ze trouwden. Mariëlle: ‘Mijn moeder is een pittige dame. Ze had een goede baan als directiesecretaresse bij Philips.’ Anny werkte voor Henk van Riemsdijk, de latere opvolger van (zijn zwager) Frits Philips. Toen haar kinderen op de basisschool zaten, ging ze weer aan de slag in administratieve functies in het onderwijs. ‘Als ze nu jong was geweest dan had ze een prachtbaan gehad’, weet haar dochter zeker. In de familie Van Gool zorgde het familiebedrijf in Hilvarenbeek voor veel ondernemerschap. De overgrootopa, opa en drie ooms waren ondernemer. ‘Overgrootopa begon als molenaar, onze opa breidde uit met veevoer en onze ooms startten vervolgens een dierenspeciaalzaak en transportbedrijf. En inmiddels is de vierde generatie aangetreden.’ Mariëlle heeft van jongs af aan veel in de winkel gewerkt en leerde op haar achtste van haar opa hoe een kassa werkt. ‘En van mijn ooms leerde ik dat vriendelijkheid geen geld kost.’ Berry vult aan: ‘We komen uit een hechte familie. Ik reed als jongetje graag mee op de vrachtwagen van opa. De commerciële kant van het ondernemerschap trok me toen al.’


Lummelen is er niet bij


Ook al zijn hun ouders al een eind in de zeventig, lummelen is niets voor hen. Mariëlle: ‘Ons pap is nog steeds drie dagen per week actief in het familiebedrijf en ook ons mam zit nooit stil. Ze doet veel vrijwilligerswerk, is goed op de hoogte van de actualiteit en denkt na over allerlei maatschappelijke zaken. Dat combineert ze met een enorme interesse in mensen. En ze is een doorzetter, op haar 75e heeft ze een volledig nieuwe website voor de KBO ontwikkeld. Daar heeft ze echt uren in gestoken en ze stopt pas als ze precies weet hoe alles werkt en alles er perfect uitziet.’ Berry: ‘Mijn ouders bezochten ook elke thuiswedstrijd van Willem II en sloegen vrijwel geen BOB Borrel van mijn zus over.’


Voetbal werd naaimachine


Sinds 2003 is Mariëlle mede-eigenaar van Regio Business, toen nog een uitgeverij van één B2B-magazine. Inmiddels is Regio Business een ondernemersplatform en netwerkorganisatie voor ondernemers in heel Brabant. Het magazine heeft drie edities in West-, Midden en Oost-Brabant. Ook organiseren ze online en offline ontmoetingen zoals borrels en masterclasses. Inmiddels heeft ze, samen met mede-eigenaar en echtgenoot Gian Ploegmakers, zeven medewerkers in dienst en werken ze samen met een kernteam van freelancers. ‘Gian en ik hebben het bedrijf samen uitgebouwd. Het is onze missie om ondernemers in Brabant meer en beter samen te laten werken. We geloven echt in de kracht van een duurzaam netwerk. In dat opzicht is Berry een voorbeeld van hoe een goed netwerk voor je kan werken. Hij is van een bank naar de voetballerij overgestapt en nu naar een maakbedrijf. Hij kan die stappen zetten door zijn netwerk, maar ik heb veel respect voor het feit dat hij ook het lef heeft om steeds voor iets anders te kiezen. Dat durven de meesten niet.’ Berry was van 2013 tot 2019 directeur van voetbalclub Willem II. Daarvoor werkte hij lang in het bankwezen. De verschillende facetten van het ondernemerschap heeft hij dus wel meegekregen. Wil hij ook ondernemer en dus bedrijfseigenaar worden? ‘Jazeker en daar werk ik hier bij Habraken ook naartoe. Het eerste jaar was voor mij en de eigenaren een fase om elkaar goed te leren kennen. Daarin zijn we geslaagd.’

Van werknemer naar ondernemer


Linda wil weten hoe hij dat ervaart, de stap van werknemer naar eigenaar. Ze merkt op: ‘Bij ons gebeurt dat intern natuurlijk ook, als medewerkers vennoot worden.’ Berry antwoordt: ‘De klik is cruciaal. Die is er gelukkig dus ik durf de stap aan. Ik besef dat alles anders wordt; straks gaat het om mijn eigen portemonnee.’ Met zijn accountant Van Boekel accountants en adviseurs spart hij regelmatig over zijn traject naar het ondernemerschap. ‘Sterker nog, via mijn accountant ben ik bij Habraken terechtgekomen. Toen ik net weg was bij Willem II vroeg iedereen me wat mijn volgende club zou worden. Ik heb zoveel mogelijk mensen verteld dat ik iets anders wilde gaan doen. Ik kwam Paul Mouwen tegen tijdens een wandeling in Moerenburg en hij zei dat ik echt eens bij Habraken moest gaan praten. Ik wist helemaal niets van industriële naaimachines, maar dacht: waarom niet?’ Tijdens een aantal beursbezoeken en gesprekken met mensen van Habraken greep de branche hem. ‘Het blijkt een toffe wereld te zijn vol innovatie.’


‘Alles was een wedstrijd’


De ondernemersmentaliteit van de twee is ook gevormd in hun topsporttijd. Mariëlle tafeltenniste op hoog niveau. ‘Ik heb in het Nederlands Jeugdteam gezeten en speelde vanaf mijn 16e bij verschillende eredivisieteams in Nederland. Ik heb een aantal jaar Europacup gespeeld en kwam in landen als Litouwen en Bosnië toen de oorlog daar net voorbij was.’ Berry zat vanaf z’n 12e in de jeugdopleiding bij Willem II. ‘Na de jeugdopleiding ben ik bij hoofdklasser Baronie in Breda gaan spelen op het hoogste amateurniveau in Nederland. Ik ben als jonge twintiger gestopt.’ Het vier keer per week trainen en competitie spelen in de weekends heeft hen gemaakt tot de doorzetters vol discipline die ze beide zijn. ‘Voor ons was alles een wedstrijdje; van op zondagochtend touwtjespringen in de huiskamer tot op vakantie eindeloos wedstrijdjes zwemmen. Onze ouders vonden het allemaal prima, maar zijn zelf helemaal niet competitief, dus dat is best apart’, blikt Mariëlle terug.


Maakindustrie in Brabant


Wat de drie interviewkandidaten hier aan tafel bij Habraken bindt, is behalve hun ondernemerslust, de maakindustrie. ‘Wij zijn maker en onze klanten zijn dat ook’, merkt Berry op. Habraken assembleert industriële naaimachines die onder andere gebruikt worden in de automotive, lederindustrie, meubelfabrieken en zeilmakerijen. ‘We bouwen, leveren en plaatsen onder andere machines in nieuwe fabrieken in Oost-Europa, dit zijn grote fabrieken met honderden tot soms wel duizend werkstations. Daarnaast ontwikkelen we eigen naaimachines die de hele wereld overgaan.’ Zo komen er uit Kaatsheuvel machines waarmee airbags genaaid worden en machines die technisch textiel zoals hijsbanden maken. ‘Ik vind het altijd mooi om te zien wat er met onze producten gemaakt wordt.’ Bij Regio Business ligt sinds vier jaar de focus op maakbedrijven. ‘We hebben ongeveer 1800 leden waarvan 20 procent in de maakindustrie zit.’


Van plantenbak tot paracetamol


Mariëlle vindt dat deze branche zich meer mag profileren. ‘Het zijn stuk voor stuk trotse ondernemers, maar ze zijn minder gewend om naar buiten te treden. Ze lopen vaak tegen dezelfde problemen aan zoals personeelstekorten en de druk om te blijven innoveren. Wij brengen deze groep met elkaar in contact zodat ze van elkaar kunnen leren en met elkaar kunnen sparren.’ Ze merkt dat consumenten denken dat vrijwel alles uit China en Oost-Europa komt. ‘Terwijl in Brabant zoveel gemaakt wordt, van plantenbakken tot paracetamol tot Nijntjelamp, om maar een paar voorbeelden te geven.’ Ook Linda heeft veel maakbedrijven als cliënt. ‘Mijn portefeuille bestaat voor 20 tot 30 procent uit maakbedrijven. Een deel heeft een klap gekregen door gecancelde orders door corona en is daardoor onzeker, zij zetten nu vooral in op liquiditeit. Maar ik zie ook omzetten die zich kunnen meten met 2019.’ ‘En 2019 was een erg goed jaar voor de meesten, dus als je nu 20 procent omzet verliest dan sta je er niet meteen slecht voor’, stelt Mariëlle.


Er zit zoveel trots in dit bedrijf


Berry adviseert de maakindustrie om de wereld in de gaten te blijven houden. ‘Maak gebruik van social media en marketing. Begin lokaal, laat in je eigen regio weten wie je bent en wat je doet. Dan volgt de rest van de wereld vanzelf.’ Sinds een jaar is Habraken daar ook mee bezig. ‘Er zit zoveel trots in dit bedrijf. Het is op een fantastische manier opgebouwd.’ Hij kiest er bewust voor om open te zijn naar de medewerkers, bijvoorbeeld over de omzet. Linda juicht dat toe: ‘In veel bedrijven houdt de directie de cijfers volledig voor zichzelf. En dan komen er medewerkers vragen om een bonus terwijl het bedrijf rode cijfers draait. Wij adviseren altijd om, voor zover mogelijk, open te zijn over hoe de onderneming ervoor staat. Want dan kun je het samen doen.’ ‘Met openheid creëer je betrokkenheid’, zegt Berry tot besluit.


Persoonlijk contact met elke cliënt


Habraken is al jaren cliënt van Van Boekel accountants en adviseurs. Berry: ‘Het is een lokaal kantoor dat met de voeten in de markt staat. De medewerkers hebben gevoel bij je bedrijf en de regio. Ik merk dat zakendoen voor hen mensenwerk is en dat is het voor mij ook. Cijfers opstellen kan iedereen, maar met mijn accountant wil ik ook kunnen praten, bijvoorbeeld over de overname.’ Linda reageert: ‘En we blijven ook lokaal. We openen bewust geen tweede kantoor, omdat we als accountants en adviseurs zelf dat persoonlijk contact met al onze cliënten willen onderhouden.’