Een eerlijke, transparante keukenmarkt

Cas van den Hout wil niet dat mensen achteraf spijt krijgen van hun keuze.

Cas van den Hout is zijn carrière in de keukens 10 jaar geleden begonnen in loondienst. Na een aantal jaar besloot hij dat hij het ook zelf zou moeten kunnen en is hij met Keukensale in aanraking gekomen.

De Keukensale franchise is 5 jaar geleden gestart. Cas: ‘Er was negativiteit in het nieuws over oplichterij, annuleringskosten etc. in de keukenbranche. We zijn toen met een groep mensen samen gaan zitten om te kijken hoe we een en ander weer op een eerlijke, transparante manier konden neerzetten. Niet alleen zeggen dat je de scherpste prijs hebt, maar ook echt de goedkoopste zijn. Niet in twaalf weken leveren, maar in drie. Mensen die écht verstand hebben van keukens en die er niet alleen maar zitten voor een handtekening om vervolgens te kijken of de keuken überhaupt geleverd kan worden. Gelukkig is prijs niet alles, het gevoel van vertrouwen in de winkels is inmiddels erg groot. Wij laten mensen graag even rustig nadenken en als het om de prijs gaat, zien we ze vanzelf weer terug.’

Franchise

‘In 2015 zijn we hier in Den Bosch met het filiaal gestart, in 2017 kwam daar het filiaal in Breda bij. Qua ondersteuning ligt alles vanuit de franchiseorganisatie panklaar. Normaal moet je bij de start van je bedrijf een ondernemingsplan schrijven, ik kreeg hulp hierin, en totale begeleiding van A tot Z. Daarna naar de bank en binnen twee weken had ik het geld op een rekening staan. Dat is het voordeel van een goede franchiseorganisatie. Veel mensen denken dat onderdeel zijn van een franchise veel geld kost, bij Keukensale zijn we meer een inkoopcombinatie, werkend met een bonussysteem. Dit betekent dat als we alle rekeningen betalen, ons houden aan de regels van de franchise we aan het eind van het jaar een bonus ontvangen.’

Geen nadelen? ‘Jawel, ik heb hier nu bijvoorbeeld een aantal keukens staan die ik niet helemaal vind passen bij de regio, maar die moeten blijven staan, want die staan in heel Nederland. Ik heb wel een aantal vrije opstellingen en dat zijn toevallig de keukens die het beste verkocht worden. In Zuid-Limburg of Amsterdam zullen dezelfde keukens niet verkopen. We hebben nu landelijk afgesproken dat we in de showrooms achttien dezelfde keukens hebben en dat we daarnaast vrije invullingen kunnen vormgeven. Er zijn dus beperkingen, maar dat is ook goed. Als je een goede franchiseorganisatie wilt zijn moet je uniformiteit uitstralen.

Adviseren en eerlijk zijn

‘Hot topic in de keukens is op dit moment de kleur mat zwart. Iedereen wil op dit moment die kleur. En dan met gouden accenten dus gouden grepen, gouden spoelbak, gouden kraan. Ik zou er zelf niet meteen voor kiezen. Veel mensen kiezen nog altijd voor een witte keuken. Ik hoef gelukkig niet alles mooi te vinden. En het siert ons denk ik dat we oprecht aan mensen vragen of ze achter hun (kleur)keuze staan. We durven ook gerust nee te zeggen, als de indeling niet praktisch is bijvoorbeeld, en dat wordt heel vaak gewaardeerd. Adviseren en eerlijk zijn, we willen niet dat mensen achteraf spijt krijgen van hun aankoop.’

Organisatiestructuur

Op het moment is Cas bezig de organisatiestructuur te verbeteren. ‘We hebben veel personeelswisselingen gehad, moeite gehad om goed personeel te vinden. Inmiddels zit iedereen op de juiste plek en wordt het allemaal wat rustiger. Ik ben begonnen zonder enige structuur. Ik kreeg zelf de hele dag telefoon van acht verkopers, vier monteurs, twee transporteurs én klanten. Toen ik begon en vier keukens per week verkocht ging dat nog, nu met twintig keukens per week is dat een ander verhaal. Inmiddels heb ik dat beter georganiseerd en houdt de batterij van mijn telefoon het twee dagen vol in plaats van een halve.’

Zondagavond

Blij wordt Cas als hij op zondagavond om 17:00 op zijn telefoon kijkt, ziet dat beide winkels voldoende keukens verkocht hebben en er een leuk centje overblijft. Wat als dat nou niet zo is? ‘Dan volgende week weer nieuwe kansen. Ik heb me daar in het begin heel druk over gemaakt. Ik zie nu al vier jaar lang elk jaar omzetgroei dus ik weet dat het eind van dit jaar ook weer goedkomt.’

Vestiging in Tilburg

Een derde vestiging in Tilburg, dat is een hele grote wens. ‘Ik kom uit Tilburg dus ik moet en zal daar een winkel hebben. Dat ging de eerste drie jaar niet vanwege een concurrentiebeding wat ik heb gerespecteerd. Inmiddels zijn die drie jaar verstreken en ben ik hard op zoek naar een pand, maar dat blijkt lastig te vinden. De concurrentie houd ons nauwlettend in de gaten, en als ze ons kunnen weren zullen ze dat zeker niet nalaten.’

“Ik ben pas 30, laat mij maar gewoon werken”

Twijfel

Soms twijfelt Cas wel aan het eigen baas zijn. ‘Het managen brengt een hoop stressfactoren met zich mee. Soms vraag ik me af of ik het niet gewoon prima vind om voor een salaris te werken en om 18:00 uur zorgeloos naar huis te gaan. Maar dan neem je met een stuk minder genoegen, ik hoef nu in principe nergens naar te kijken. Anderzijds moet ik daar wel keihard voor werken, zeven dagen in de week. Het is lang geleden dat ik op vakantie ben geweest, als het niet kan, kan het niet. Je bent hier iets aan het opbouwen, waardoor je later hopelijk de rust hebt om te doen en laten wat je wilt. Dat is wel mijn doel, financiële onafhankelijkheid en dat ik ’s middags ga golfen terwijl hier alles gewoon doorgaat. Dat kan nu nog niet, maar daar werk ik heel hard aan. Ik ben pas dertig, laat mij maar gewoon werken. Ik vind het niet erg en ga met plezier naar mijn werk elke dag.’

Delegeren

Leermomenten zijn er natuurlijk altijd, maar wat heeft Cas geleerd op het gebied van ondernemen? ‘Delegeren! Het is heel moeilijk maar wel nodig. Als je snel groeit, kun je echt niet meer alles alleen doen. Je moet zaken durven overdragen en er op vertrouwen dat het goedkomt. Dat heb ik echt moeten leren, met name toen de winkel in Breda erbij kwam. Je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Je kunt dan tien keer per dag bellen, dat helpt niet. Ik krijg nu één keer per dag een appje met de gebeurtenissen van de dag en dat vind ik prima. Heeft wel tot gevolg dat ik “bekenden” niet meer allemaal zelf zie en dat is nog steeds heel erg wennen.’

Toekomst

De toekomst zit duidelijk in zijn hoofd. ‘Drie winkels en een kantoor in Tilburg. Als ik de derde winkel heb is het voor mij goed, dan heb ik de driehoek in Brabant en ben ik vanuit heel Brabant bereikbaar. Ik zit tegen die tijd in mijn kantoor, werk vijf dagen in de week en hou tijd over voor mijn gezin. Ik heb dus nog één grote stap te gaan, daar ben ik al langere tijd mee bezig. Mijn plan was om filialen in Den Bosch en Tilburg te openen, maar Breda kwam tussentijds op mijn pad. Was dat niet zo geweest, dan was de winkel in Tilburg er waarschijnlijk al geweest.’

“Je moet niet denken dat je binnen een jaar miljonair bent”

Te hard van stapel lopen

Jonge ondernemers moeten volgens Cas niet te hard van stapel lopen. ‘Je moet niet denken dat je binnen een jaar miljonair bent. Ondernemer worden is sowieso niet iets wat je voor het geld moet doen. Ik zie in mijn omgeving mensen die snel starten en een dikke auto kopen voordat ze de eerste keuken verkocht hebben bij wijze van spreken. Laat eerst zien wat je kunt en zorg dat er brood op de plank komt voordat je zulke gekke dingen gaat doen. Blijf vooral jezelf en geniet ervan, maar op een normale manier. Ik ben nu drie, vier jaar bezig en ik ben er nóg niet. Ik ben nog steeds aan het bouwen, aan het groeien, dat lukt niet binnen een jaar en dat onderschatten veel ondernemers.’

KEUKENSALE DEN BOSCH & BREDA

Open sinds:8 augustus 2015
Eigenaar:Cas van den Hout
Adres:Goudsmitstraat 23
5232 BN Den Bosch
Telefoon:073 69 09 390
Website:www.keukensale.com

Van Boekel accountants en adviseurs

Cas is begin dit jaar overgestapt naar Van Boekel accountants en adviseurs. ‘Het gevoel was bij mijn vorige accountant niet goed. Mijn coach adviseerde mij om een aantal accountants uit te nodigen om te kijken wat zij voor mij konden betekenen. Via een andere klant kende hij Linda van Hoof en hij dacht dat zij wel bij mij zou passen. Linda was de eerste van drie accountants die ik gesproken heb en ik had mijn besluit meteen genomen. Op advies van mijn coach zijn de andere twee gesprekken nog wel doorgegaan enerzijds om bevestiging te krijgen dat ik de juiste keuze had gemaakt, anderzijds om te kijken of er zaken waren die Van Boekel wellicht anders of extra zou kunnen doen.

‘Voor het gesprek met Linda kende ik Van Boekel al, ik rijd iedere dag langs het pand. Frank Jacobs ken ik via de Tilburg Trappers, hij was degene die me twee jaar geleden vertelde dat ik niet goed genoeg was voor het ijshockeyteam. Daar ben ik nog steeds heel ziek van!

Tijdens het gesprek had Linda het over omzetten van bedrijfsstructuren en het digitaliseren van de administratie, ik kreeg echt het gevoel dat ik voorheen een boekhouder had en dat ik nu met een accountant aan tafel zit, mét bijbehorende adviseurs en mensen die met je meedenken. Ik vind Van Boekel echt méér dan een accountantskantoor, het B4B magazine bijvoorbeeld, dat vind ik leuk, net wat extra.’ Ik had het stereotype beeld in mijn hoofd dat accountants van die stoffige types zijn, maar dan denk ik aan de mensen bij Van Boekel en weet ik dat het niet zo is.

‘Ik zie Van Boekel als een accountantskantoor dat met de tijd meegaat, denkt in mogelijkheden en vooruit kijkt. De meeste accountants hebben de eigenschap naar het verleden te kijken, omdat ze cijfers uit het verleden hebben. Bij Van Boekel wordt een toekomstplan gemaakt, dat vind ik heel positief, ik had dat nog niet eerder meegemaakt. Het contact met Linda en Bart (Brok red.) vind ik erg prettig, een beetje dat informele, dat past bij mij. Ik snap best dat er mensen zijn die zeggen je moet mijn administratie verzorgen en dan is het klaar, die zijn er ook, maar dat past niet bij mij. Ik heb echt een sparringpartner nodig en die heb ik volgens mij nu gevonden.’