Interviews geven, vinden ze niet zo nodig. Hun naam op de deur? Ook daar talen deze bescheiden ondernemers niet naar. Maar vraag ze te vertellen over wijn, de relatie met klanten en het feit dat hun zoon ook in de zaak werkt, dan beginnen beider ogen te stralen. Petra en Jan Aartsen zijn sinds 2007 eigenaren van Wijnkoperij van Bilsen aan de Korvelseweg in Tilburg. In 2023 bestaat het bedrijf 100 jaar.
Petra: ‘De afgelopen vijftien jaar zijn voorbij gevlogen. Op 1 januari 2007 namen we de wijnkoperij over van de derde generatie Van Bilsen. Inmiddels werkt bij ons de tweede generatie Aartsen mee. Onze jongste zoon Bowy startte in 2013 als parttimer en werkt sinds eind 2014 fulltime in de zaak. Als ouders hoop je dat een van je kinderen belangstelling heeft voor het bedrijf. Onze oudste zoon Thierry is een heel andere kant opgegaan, hij is Tweede Kamerlid. Bowy gaf op jonge leeftijd al aan de wijn in te willen. Tijdens een voorjaarsproeverij, hij was toen 19, raakte hij aan de praat met twee wijnmakers uit Frankrijk en Italië. De Franse wijnboer nodigde hem uit om twee weken mee te komen helpen met de druivenoogst. Daar, tussen de Franse wijnstokken, is hij bevangen door het wijnvuur. Hierna regelde hij een stage in Italië. Hij heeft vier maanden lang keihard gewerkt: ging als manneke van huis en kwam als een vent terug. En begin 2014 hielp hij bij de oogst op een Zuid-Afrikaans wijnbedrijf. Na terugkomst deelde hij ons mede: ‘nu kom ik bij jullie werken’. En daar zijn we nog altijd heel blij mee.’
Petra: ‘Van Bilsen had ooit vijf winkels. Toen wij het overnamen was het alleen deze winkel die aan de overkant van de straat gestart is. Het is nog steeds een familiebedrijf dat kwaliteitswijnen levert en veel zelf importeert, 90 procent van de wijnen kopen we zelf in bij kleinere wijnboeren. Dat is leuk om te doen. Bovendien zit er geen handelaar tussen zodat wij tegen fijne prijzen bijzondere wijnen kunnen verkopen.’ Jan: ‘We zijn leverancier van horecabedrijven door heel Nederland en Noord-België. Daarmee halen we 50 procent van onze omzet, de rest komt uit de winkel en webshop. Met onze online winkel waren we een van de voorlopers en uiteraard kunnen we niet meer zonder. Dankzij corona is de online verkoop geëxplodeerd.’
Jan: ‘We zijn gek op Duitse en Zuid-Afrikaanse wijnen. Petra: ‘De wijnen van Marcus Clauss zijn echt fantastisch.’ Jan: ‘We vinden het leuk om onze klanten nieuwe wijngebieden te laten ontdekken, gebieden die onterecht wat achterblijven qua bekendheid zoals Duitsland en Zuid-Afrika. We werken al jaren samen met Muratie Wijn Estate. Dit is een van de oudste wijnhuizen in Zuid-Afrika. Mensen van heinde en verre bestellen onder andere de wijnen van Clauss en Muratie bij ons. We zijn exclusief verkoper in Nederland van deze en vele andere wijnhuizen.’
Petra: ‘Ik houd me bezig met inkoop, administratie en medewerkers. Jan is ook van de inkoop, bankzaken en logistiek. Dat laatste is ook één van Bowy’s taken, daarnaast focust hij op social media en de website. Ook treffen klanten ons in wisselende samenstellingen op de winkelvloer aan, want advies geven vinden we alle drie ontzettend leuk.’ Jan: ‘Onze doelgroep zijn mensen van alle leeftijden die met elkaar gemeen hebben graag een bijzondere wijn te willen drinken, wijnen die je vaak alleen bij ons kunt krijgen. Het leuke van de winkel is dat mensen in het weekend met een volledig menu binnenstappen en daar een mooi wijnarrangement bij zoeken omdat ze gasten krijgen of gaan koken met een kookclub.’ Petra: ‘Sommigen komen elke week, daar bouw je een band mee op. We hebben voor elke wijn een kaartje met een omschrijving, zodat mensen hun gasten iets kunnen vertellen over wat ze schenken, naar die kaartjes is veel vraag.’ Jan: ‘We hebben veel horecaklanten in Brabant en net over de grens in België. We adviseren hen en helpen bij het samenstellen van wijnkaarten.’ Petra: ‘Ook geven we cursussen aan nieuwe horecamedewerkers. En voor particulieren organiseren we onder andere proefavonden rond wijn en asperges, wijn en chocola of kaas, portproeverijen, of we nodigen een wijnmaker uit die komt vertellen over zijn bedrijf.’
Jan: ‘Omdat we onze eigen taken hebben, spreken we elkaar op het werk soms nauwelijks. Thuis praten we elkaar bij onder het genot van een glas wijn.’ Petra: ‘We proberen om thuis zo min mogelijk door te werken. Dat glas wijn drinken we voor het eten. We praten bij, sluiten de werkdag af, koken en eten. Er zijn genoeg andere dingen om over te praten, zeker als we met beide zoons en hun vriendinnen zijn. Al praten we ook dan vaak over wijn.’
Petra: ‘In de tijd dat Tilburg groot was in de textiel bloeide de wijnhandel in de stad ook. De boten die textiel over de hele wereld afleverden leeg terug laten varen vond men zonde. Dus besloten de diverse wijnhandelaren al snel om wijn mee terug te nemen. Zo is Tilburg een echte wijnstad geworden. De oude meneer Van Bilsen vertelde dat zijn wijnkelder vol stond met vaten wijn. Een familie kocht een vat, liet het hier rijpen en bottelen. Vervolgens konden ze er een jaar van drinken. Gelukkig is dat nu niet meer nodig: veel klanten komen wekelijks een andere wijn kopen en dat kan ook want we hebben altijd rond de 800 verschillende wijnen.’
Jan zat jaren in het bestuur van de ondernemersvereniging Korvel Vooruit en is voorzitter van de Stichting Tilburgse Winkellinten waarin de winkelgebieden Korvel en Besterd samenwerken. ‘Ik vind dat je als ondernemer iets terug moet geven aan de stad waarin je onderneemt. Je leeft en werkt hier, het minste wat je kunt doen is bijdragen aan het leefbaar houden van de stad.’
De relatie met Van Boekel accountants en adviseurs bestaat sinds eind 2015. Jan: ‘Frank Jacobs geeft ons regelmatig advies, hij heeft veel kennis van zaken is helder en straight.’ Petra: ‘Hij praat ons niet naar de mond en zegt het als hij denkt dat we het mis hebben, dat werkt heel fijn.’ Jan: ‘Ik ken Frank Jacobs via de Stichting Tilburgse Winkellinten waarvan ik voorzitter ben en Frank penningmeester. Toen het pand waarin onze winkel zit eind 2015 in de verkoop kwam, rezen er bij ons wat vragen. We hebben Frank ingeschakeld om die te beantwoorden, hij zei direct dat hij wel een passende oplossing kon bedenken voor de aankoop.’ Petra: ‘We wilden heel graag eigenaar worden. Wat de aankoop complex maakte, was de enorme tijdsdruk. Het pand kwam eind augustus op de markt en als we het niet zouden kopen, moesten we er op 31 december uit zijn. Tel daarbij op dat december de maand is waarin we altijd tijd te kort komen plus een winkel en kelder vol spullen die je niet eventjes leeg ruimt…het was een stressvolle periode. Met de hulp van Frank is de aankoop gelukt.’
Volgend jaar zal in het teken staan van het 100-jarig bestaan van de wijnkoperij. ‘Dat gaan we zeker vieren. Over het hoe, willen we nu nog niet veel kwijt. We gaan in ieder geval bijzondere proeverijen organiseren samen met onze wijnmakers en een eigen jubileumwijn samenstellen. En daarnaast hopen we de groei van de afgelopen vijftien jaar voort te kunnen zetten.’