Wij brengen sfeer en beleving

Fiori Project

Heldere kleuren stralen de bezoeker tegemoet. Stap naar binnen bij Fiori Project en je weet niet waar je kijken moet. Planten in soorten en maten staan verspreid door de showroom heerlijk groen te zijn. Maar die bloemen! Zoveel kleuren, in verschillende combinaties en soorten vazen. Een mens wordt er instant vrolijk van. Creative director van Fiori, Judith Maas: ‘Wij brengen sfeer en beleving in huizen en kantoren.’

Ook veel kantoren, zorginstellingen, vakantieparken, casino’s en horecabedrijven hebben groene wanden en boeketten van Fiori Project in huis, kunstplanten en -bloemen welteverstaan. Eigenaar Martin Huijbregts: ‘Als ik dertig jaar geleden voorstelde om kunstboeketten neer te zetten in een restaurant of op een balie, dan vonden ondernemers dat niks. Er is veel veranderd sindsdien.’

Judith Maas en Martin Huijbregts
Judith Maas en Martin Huijbregts
Ik geloofde niet dat minder beter zou zijn

Martin onderneemt bijna 40 jaar. ‘Destijds mocht je je, belachelijk genoeg, pas op je 21e inschrijven bij de Kamer van Koophandel.’ Sinds zijn 21e verjaardag op 30 maart 1983 is hij eigenaar van Fiori. ‘De eerste jaren deed ik alles: verse bloemen en planten, kunstbloemen en -planten, woonaccessoires. Ik had moeite om uit te leggen wat ik precies deed, maar geloofde niet dat minder beter zou zijn.’ In 2007 verkoopt hij zijn twee bloemenzaken en de interieurwinkel. ‘Vanaf toen ligt mijn focus volledig op kunstbloemen en -planten.’

Supertoffe gasten

In de jaren tachtig had Martin één winkel en een boekhouder die de btw-aangifte voor hem deed. ‘Toen mijn bedrijf groeide kwam ik bij Franck van Boekel terecht, dat beviel goed.’ Inmiddels zit hij alweer een tijd bij Paul Mouwen en Bart Brok. ‘Supertoffe gasten. Ik vind het prettig dat Van Boekel geen saaie pietenkantoor is. Het is een moderne club, jong in hun manier van werken.’ De ondernemer vindt het belangrijk dat zijn accountant en adviseur snel reageren en meedenken. ‘En dat doen ze. Daardoor zit er veel vertrouwen tussen ons en Van Boekel. En als iets me niet bevalt dan kan ik hen daar gewoon op aanspreken. Bij Van Boekel werkt niemand vanuit een ivoren toren.’

In goede handen

Martin doet de facturatie aan klanten zelf. ‘Van Boekel doet de rest, van de btw, de jaarrekeningen tot en met de loonadministratie.’ De komende maanden wordt veel geregeld voor de instap van Judith Maas. De creative director is sinds dit jaar mede-eigenaar. ‘Ook ik voel me in goede handen bij Van Boekel’, zegt zij. Martin: ‘Er komt veel kijken bij deze gedeeltelijke overdracht. Ik heb nu met meer specialismen en mensen binnen Van Boekel te maken, zoals met fiscalist Joris Verhoof. Uiteindelijk zorgen ze er met zijn allen voor dat het allemaal goed geregeld wordt.’

Martin koos voor een mede-eigenaar, omdat hij zeker wil weten dat Fiori in goede handen is als hij ermee stopt. ‘Er staat een mooi bedrijf, waarin de medewerkers en ik veel tijd gestoken hebben.’ Het team bestaat uit een gevarieerde groep van 15 mensen in leeftijd variërend van 18 tot en met 72 jaar. ‘Mijn zaak verkopen aan een externe partij die er een paar jaar in investeert om vervolgens weer een te koop-bord in de tuin te zetten, wil ik niet. Ik wil dat het bedrijf doorgroeit met onze eigen mensen.’

Ik moet niet meer alles willen

Als mededirecteur had Judith al aardig wat zeggenschap. Martin: ‘Ik vind loslaten moeilijk, maar word er langzaam beter in. Ik ben al veertig jaar ondernemer, hè! Het runnen van een eigen bedrijf is net zo verslavend als roken. Ik kan alles, maar moet niet meer alles willen. Ik stuur bij waar nodig en weet dat ik de wijsheid niet in pacht heb.’ Judith bevestigt: ‘Ik voel die ruimte zeker en pak ‘m ook.’ ‘Jaja’, reageert Martin, ‘ze is een pittige vrouw, haha. Dat moet ook wel. Die power is nodig voor het ondernemerschap, voor het nemen van beslissingen.’ Judith werkt dertien jaar bij Fiori. Martin: ‘Ze heeft de juiste capaciteiten en passie. Ze kan mensen aansturen, weet waar ze over praat en heeft een klik met onze klanten.’ Judith legt uit waarom die klik belangrijk is. ‘Door goed te luisteren naar je klant, kun je het juiste voorstel doen. Ons doel is om met onze boeketten en planten aan te sluiten bij iemands interieur. We proberen ruimten nog mooier te maken, of het nu een bedrijf of woning is. Ik wil bereiken dat een bezoeker vraagt: “waar heb je dat boeket en die planten gehaald?”’

De footprint van kunstbloemen

Omdat Martin het mooi vindt om iets te maken dat blijvend is, nam hij in 2007 afscheid van verse bloemen en planten. ‘Wat wij hier bij Fiori maken, verdwijnt niet na een week in de groenbak. Bovendien zijn kunstbloemen veel duurzamer dan verse bloemen.’ Hij legt uit hoe dit zit. ‘Neem de roos. Nederland importeert steeds meer rozen uit Afrika waar bij de kweek chemicaliën gebruikt worden. Die bloemen komen met het vliegtuig naar Nederland, gaan met vrachtwagens naar de veiling en winkel. En na een week verdwijnt de uitgebloeide roos in de kliko. Je kunt ze niet eens op de composthoop gooien vanwege die chemicaliën.’

Ook de productie van kunstbloemen en -planten wordt steeds duurzamer. ‘De fabrieken in Azië waar onze spullen vandaan komen, beschikken over airco en afzuigsystemen. Men werkt er met milieu- en mensvriendelijke verfstoffen. De materialen zijn licht, makkelijk te reinigen en de levensduur is vrijwel oneindig. Wij schenken regelmatig bloemen en planten aan verzorgingstehuizen zodat ze er daar iets mee kunnen maken. Gooien we toch iets weg, dan worden de stelen die uit kunststof en metaal bestaan gerecycled. Steeds meer ondernemers en particulieren maken gebruik van onze wisselservice. Ze krijgen bijvoorbeeld ieder kwartaal een ander boeket met seizoensbloemen.’

Een boom op maat

Judith benadrukt dat ze niet alleen aan de elite leveren. ‘Voor de prijs van vijf verse boeketten kunnen wij een kunstboeket maken. En je kunt zelfs je eigen vaas meebrengen.’ Zo zorgen ze overal voor sfeer. En dat doen ze ook met maatwerk. Martin: ‘We maken bijvoorbeeld bomen voor in huis. De basis is een echte boomstam. Die impregneren we en we bevestigen er kunstbladeren en bloemen aan. Onze grootste boom op maat is een bloesemboom van vijftien meter doorsnede.’ Streven ze altijd naar zo echt mogelijk? Martin: ‘Zo natuurlijk mogelijk is ons streven, dat je pas als je eraan voelt, merkt dat het kunst is. Maar we passen ook vaak elementen toe waarvan iedereen meteen ziet dat het niet echt is: zilveren en gouden bladeren bijvoorbeeld tijdens de feestdagen.’ Ze werken samen met interieurinrichters en -architecten. Judith: ‘Dat soort samenwerkingen worden steeds belangrijker. Mensen zoeken naar een totaalpakket.’

Ambities

Judith en Martin hebben mooie ambities met hun bedrijf. Judith: ‘Het bedrijf groeit. Voor mij is de uitdaging om de juiste mensen op de juiste plek te zetten zodat we die groei goed aan kunnen. Daarnaast wil ik met nog meer toffe bedrijven samenwerken om mooie interieurs te realiseren. En een doorlopende ambitie is om nog beter te worden.’ Inspiratie vindt ze op allerlei plekken. ‘In boeken, op Instagram, ik pik overal wel iets uit op. Ik kijk altijd goed om me heen en vind het belangrijk dat ik voor elke sfeer iets bijpassends kan leveren.’ Martin richt zich de komende jaren op het nemen van meer afstand. ‘Af en toe eens een vrije dag zou top zijn. Ik blijf meehelpen om Fiori naar een hoger plan te tillen, maar zal meer bedenken dan uitvoeren.’ Ook blijft hij betrokken bij de ondernemers die van hem huren in het Falcon-pand aan de Piushaven. ‘Die coachende rol vind ik ook erg leuk.’ Daarnaast zit hij in het bestuur van Vitaal Kanaalzone Loven waarin Fiori gevestigd is. ‘En verder is mijn bedrijf mijn hobby!’ En dan met een knipoog: ‘Erg hè?’