Generatiekloof? Nee hoor!

Vennoot Joris Verhoof en Corinne Wormer komen elkaar qua werk niet zo vaak tegen, ze ‘delen’ slechts één klant. Dat wil niet zeggen dat ze elkaar niet kennen. En gedeelde passies hebben. Ze houden allebei van koken en lekker eten. En van Thieu en Sjef…

De 38-jarige Corinne is al negentien jaar in dienst bij Van Boekel, na haar stage als administratief medewerkster nam ze meteen een vakantiebaan aan: “En ik ben sindsdien blijven plakken. Naast mijn baan heb ik een hbo-studie in deeltijd gevolgd en ik ben nu direct aanspreekpunt voor de klanten waar het de administratie betreft. Dat is heel divers werk en iedere klant is natuurlijk anders. Als ik het verschil met twintig jaar geleden moet duiden, zou ik zeggen dat iedereen assertiever is geworden. Mondiger is een beter woord. En dat is prima natuurlijk. Ik weet van al mijn klanten hoe ze het liefst benaderd worden, bijvoorbeeld via mail of via telefoon. Mijn voelsprieten staan eigenlijk altijd aan, iedereen verdient zijn eigen benadering en soms is dat ook balanceren. Maar dat maakt het werk ook leuk! De samenwerking met mijn collega Coen trouwens ook, dat wil ik gezegd hebben. Coen werkt hier al vijfendertig jaar, we hebben achttien jaar een kamer gedeeld voordat we met het hele administratieteam gezamenlijk in een ruimte kwamen te zitten.”

Thuiswerken

Joris werkt dan misschien niet veel samen met Corinne, maar ze kennen elkaar inmiddels goed. “Er werken hier heel veel mensen een lange tijd en dat zorgt voor warme banden onderling, we zijn toch een soort van familie van elkaar. Voor een accountantskantoor zijn we denk ik zeer warm ingesteld. We vinden het leuk en belangrijk om lief en leed te delen, ons team staat echt voorop, daar komt niemand aan. De mix tussen jong en oud is mooi, en we houden elkaar ook scherp. Waar nu meer ruimte is voor begeleiding, opleiding, ontwikkeling en work-life balance, waren wij ons vroeger niet zo bewust van het belang daarvan. Omdat de jongere generaties mondiger zijn en durven aan te geven wat ze willen, zijn wij ook meer gaan signaleren. In de afgelopen corona-periode hebben we als vennoten bewust heel veel contact gehouden met iedereen die thuis zat te werken. Nu signaleerden we bijvoorbeeld dat er medewerkers waren die er heel somber van werden. Daar hadden we denk ik eerlijk gezegd twintig jaar geleden minder oog voor gehad. Nu hebben we meegedacht over oplossingen.”

Controleren en adviseren

Corinne vult Joris aan: “De deuren staan hier bij iedereen open voor iedereen en door onze onderlinge band ontstaan er altijd leuke gesprekken. De meesten kennen elkaar immers door en door. Nu steeds meer werk gedigitaliseerd en geautomatiseerd is, is onze controle- en adviesfunctie steeds belangrijker. Het werk is er niet minder door geworden, wel anders. Wij signaleren zaken en wijzen klanten erop, als er bijvoorbeeld een openstaande crediteurenlijst oploopt, nemen we contact op. We attenderen ook de accountants en vennoten. En we rapporteren tussentijds natuurlijk. Al zitten niet alle klanten daar altijd op te wachten, maar ook daar houden we rekening mee!”

Maak van het leven een feestje

Het is duidelijk, klanten staan voorop, maar het team is minstens zo belangrijk. En lachen en zo nu en dan heerlijk bourgondisch koken en eten. Maar hoe zit het met de gedeelde liefde voor Thieu en Sjef? Corinne: “Jaaaa, Joris en ik zijn allebei gek op die mannen. Thieu is onze huismeester en Sjef doet bij ons het archief. Dat wordt steeds minder natuurlijk, doordat er steeds meer is gedigitaliseerd. De heren zijn aardig op leeftijd, allebei begin tachtig, we moeten ze nogal eens intomen bij de werkzaamheden. Ik ga elk jaar met Thieu op pad, naar Amsterdam, Maastricht. Hij maakt echt van alles een feestje. Thieu bouwde vroeger een kerststal op kantoor…dat was een begrip in de omgeving. Mensen kwamen er speciaal naar kijken! Zo leuk!” Joris: “Ze lopen hier al zo lang rond. We zijn een familie en we hebben geen last van generatiekloven.”