Gooi het maar gewoon op tafel

Vennoot Linda van Hoof en junior fiscalist Sjors Rutten vullen elkaar makkelijk aan. Zegt Sjors ‘dit kantoor is minder gelaagd dan andere kantoren, minder hiërarchisch, dan zegt Linda ‘hier geen ellebogenwerk inderdaad, gooi maar gewoon op tafel als er wat is.’ Zegt Sjors ‘we staan klaar voor onze klanten’, dan zegt Linda ‘we werken allemaal knetterhard’. Beiden zeggen hetzelfde, al gebruiken ze ieder hun eigen karakteristieke woorden.

Dat Sjors bij een Tilburgs kantoor aan het werk ging in 2019, is niet gek. Hij had zijn studie op het scriptiedeel na afgerond en kon praktisch kiezen waar hij aan de slag zou gaan: “Ik kende Van Boekel accountants en adviseurs al van horen zeggen, ik ken mensen die al lang klant zijn. Ik koos bewust voor een kantoor waar ik niet steeds dezelfde werkzaamheden moet doen, een plek waar de sfeer goed is en dat niet zo hiërarchisch is. Want dat past niet bij mij. De regiofunctie vind ik leuk, het is mooi om door de stad te fietsen en allerlei bekende namen op de gevels te zien staan. En ik ben nogal verknocht aan Tilburg, dus bij Van Boekel viel alles op zijn plek.” Linda lacht: “Wij zijn nooit anoniem in de stad, je komt altijd wel een klant of een relatie tegen. We zetten ons ook graag in voor Tilburg en omgeving.”

Naam hoog te houden

En die band met de klanten, de naam die het kantoor door de jaren heen heeft opgebouwd en hooggehouden, is belangrijk. Linda: “We denken met onze klanten altijd mee in mogelijkheden natuurlijk. Klanten kunnen met creatieve ideeën komen, het is aan ons om dat altijd te blijven beoordelen en toetsen.” Sjors denkt er precies hetzelfde over: “Het is goed om het daar ook met elkaar over te hebben.” Linda: “Intern, maar vooral met onze klanten natuurlijk. Hoe meer inzicht we hebben in de zakelijke en eventueel de persoonlijke omstandigheden, hoe beter we kunnen inschatten welke keuzes het beste gemaakt kunnen worden.”

Samen leren


Dat alles automatischer en gedigitaliseerd gaat, dat weten we. Hoe gaat het kantoor daarmee om? Linda: “De manier van werken is door de jaren heen anders geworden, IT speelt een steeds grotere rol. We hebben veel collega’s die daar affiniteit mee hebben. Onlangs zijn we bijvoorbeeld overgestapt naar een nieuw CRM-programma, waar we efficiënter mee kunnen werken. De implementatie hebben we zorgvuldig aangevlogen. Iedereen heeft de tijd gekregen om er mee te leren werken, voor de een is een uur instructie genoeg en de ander heeft iets meer nodig. En dat is prima natuurlijk. We leren van elkaar, het kan helpen om over een schouder mee te kijken en tips uit te wisselen. En als iemand hulp nodig heeft, hoeft hij of zij ook niet te schromen om vragen te stellen.” Sjors: “Ook al valt dat soms niet mee, iedereen is daar anders in.” “Dat is zeker waar”, vult Linda aan, “daarom vragen we ook heel actief of mensen nog iets nodig hebben. Zeker in de coronatijd toen iedereen thuis zat te werken hebben we daar extra aandacht aan geschonken. Degenen die al niet snel om hulp vragen, doen dat al helemaal niet als er een afstand is. Maar ook hier geldt: gooi het maar gewoon op tafel, dat kan en dat mag! Dat is de cultuur binnen ons kantoor.”