‘Je weet bij ons op voorhand waar je aan toe bent’

Hertz, de autoverhuurder 2.0

Of je nu een verhuisbusje nodig hebt, een personenbusje, een kleine auto of juist een nieuwe Porsche of Maserati, bij Hertz Tilburg, Waalwijk of Goirle ben je aan het juiste adres. Autoverhuur 2.0 noemt Wilfred van Empel zijn dienstverlening. “Op het gebied van mobiliteit ontzorgen wij onze klanten compleet.” Dat bevalt die klanten blijkbaar bijzonder goed: in tien jaar tijd groeide het bedrijf van Van Empel uit tot de grootste autoverhuurder in de regio, waar dagelijks zo’n 200 auto’s worden verhuurd.

Wie kent het gevoel niet? Je staat op een luchthaven om je huurauto op te halen. Je denkt te weten wat de kosten zijn, maar dan begint de medewerker van het verhuurbedrijf over verzekeringen en andere bijkomende kosten. Welke keuze je ook maakt, na afloop heb je buikpijn. Óf je hebt gekozen voor een hele dure verzekering óf je hebt daar juist niet voor gekozen en hoopt dus dat jouw huurauto de komende weken geen deukje of schrammetje oploopt, want dan ben je aan het einde van de vakantie alsnog de klos. “Die buikpijn, dat gevoel moet sowieso weg,” vindt Wilfred van Empel, directeur/eigenaar van de drie vestigingen van verhuurbedrijf Hertz in de regio Tilburg. Wie bij hem een auto huurt, weet vooraf precies waar hij of zij aan toe is. Daar komen aan de balie geen onverwachte kosten meer bij. “Goed luisteren naar je klanten, dát is als ondernemer toch wel het allerbelangrijkste,” vindt Van Empel. “Bewandel continu de weg die de klanten moet afleggen en vraag je af wat jij daarvan zou vinden. Wat je zelf niet prettig vindt, vindt je klant waarschijnlijk ook niet prettig. Pas het dan aan.”

Zo blijft Van Empel dus ook aan zijn eigen product schaven. “In principe moeten auto’s volgetankt worden teruggebracht. Maar omdat niet iedere klant dat even prettig of handig vindt, doen onze medewerkers dat graag voor je.” Een ander voorbeeld: “Als je een auto wilt huren, dan is dat meestal omdat je zelf geen auto hebt, toch? Toch zeggen bijna alle huurbedrijven als je belt voor een auto: ‘Prima, die staat morgen klaar, kom ‘m maar halen.’ Maar zonder auto kan dat soms best lastig zijn. Wij hebben daarom een haal- en brengservice voor de huurder of voor de gehuurde auto. Daarnaast zitten we met onze vestigingen aan de snelweg in Waalwijk en het pick up point bij Autobedrijf Roks in Goirle, dicht bij onze klanten. De wereldwijde dekking die Hertz heeft is prima, maar het regionale karakter is voor onze klanten ook erg belangrijk.” Het brede wagenpark van Hertz is een pluspunt, stelt Van Empel: Hertz heeft in Nederland een vloot van ruim 6000 auto’s waarbij differentiatie het toverwoord is. “Als je mobiliteitspartner wilt zijn, moet je alles kunnen leveren; van voordelige compacte auto tot een Maserati en alles er tussenin. Dus ook de Tesla, het personenbusje of een verhuiswagen staat bij Hertz altijd op voorraad.”

Lease

“We zijn wereldwijd dan wel de grootste autoverhuurder, maar om in onze regio te kunnen slagen moet je eerlijk advies geven en net dat stapje extra zetten voor de klant,” aldus Van Empel. Zeker ook voor de zakelijke rijder wil Hertz een zo compleet mogelijke dienstverlener zijn. “Van onze klanten is zo’n 70 procent zakelijk en 30 procent particulier. De zakelijke huurder wil de auto vaak voor een langere periode en tegen een gunstig tarief. Of dat nu short lease heet, minilease of een andere naam, dat vinden wij niet zo belangrijk. Waar het op neer komt, is dat een bedrijf soms voor een paar maanden een auto nodig heeft, maar wel flexibel wil blijven. Wij regelen dat. En heel belangrijk: al onze contracten zijn dagelijks opzegbaar. Bij veel grotere bedrijven staat altijd wel ergens een leaseauto stil, omdat er een werknemer is vertrokken. Dat is geld weggooien.”

Vanuit een leasebedrijf bezien, begrijpt Van Empel wel dat er huurcontracten voor 36 maanden of langer worden afgesloten. “Maar als ik als klant kijk, dan vind ik dat niet prettig. Zeker als bedrijfseigenaar is het heel lastig om zo ver vooruit te kijken. Wij halen die drempel weg door het huurcontract altijd te stoppen als de klant daarom vraagt. Wij kennen geen opzegtermijn.” Ook een ZZP’er, zoals een timmerman die een busje voor twee jaar wil huren, kan rekenen op begrip van Van Empel. “Wij gaan eerst in gesprek met de klant en kijken wat de behoefte is. Daarna geven we eerlijk advies die voor de klant het voordeligst is. En als het blijkt dat het gunstiger kan zijn dat de klant in zijn eigen busje blijft rijden, dan zeggen we dat. Op die manier bouwen we aan een band met deze klant.”

Het blijven maken van customer journeys heeft Van Empel jaren geleden -op een heel andere manier- ook al voordeel opgeleverd. De autoverhuurbranche heeft een tijdlang een nogal schimmig imago gehad, mede door het veelvuldig gebruik van huurauto’s door criminele organisaties. De gemeente Tilburg nam daarom enkele jaren geleden, in navolging van diverse andere gemeenten in het land, de complete branche onder de loep. Het leidde tot de sluiting van diverse verhuurbedrijven. Het bedrijf van Van Empel, toen nog Flex Car Rent geheten, kreeg als eerste bedrijf in Tilburg de vernieuwde vergunning van de gemeente. “Als student heb ik in de horeca gewerkt. Ook in de horeca heb je natuurlijk wel eens te maken met klanten die je liever ziet gaan, dan komen. Mijn baas zei destijds altijd: als je bepaalde gasten niet binnen wilt hebben, zorg dan dat ze het niet naar hun zin hebben. Zet de muziek even uit, dan gaan ze vanzelf weer weg. Die wijze les heb ik altijd onthouden.” Bij de bedrijven van Van Empel kan mede daarom niet cash worden betaald en vindt er een strenge controle plaats op de getoonde legitimatiebewijzen. “Sommige gasten vinden dat nu eenmaal niet zo prettig en die blijven dus vanzelf weg”

Transparantie

Wat Wilfred van Empel betreft is transparantie het sleutelwoord. “We zijn de oplossing voor het mobiliteitsprobleem van onze klanten. Wat de vraag ook is, wij hebben het antwoord, zonder dat de klant daar verder omkijken naar heeft.” Van zijn accountant verwacht Van Empel precies hetzelfde. “Ik hoef niet de hele theorie achter bepaalde boekhoudkundige zaken te weten, ik moet er gewoon op kunnen vertrouwen dat mijn financiële zaken goed worden geregeld. Dat gevoel heb ik bij Van Boekel accountants en adviseurs heel sterk. Ik ken vennoot Frank Jacobs en belastingadviseur Arjan Aerts al lang en ik heb echt het idee dat zij mij altijd van eerlijk en goed advies voorzien. Ik wil de dingen op mijn manier kunnen zeggen en dat kan bij Van Boekel. Het is bovendien een echt Tilburgs bedrijf, dat vind ik ook belangrijk.” Hertz Tilburg is al jaren de mobilitypartner van de Tilburg Trappers, Van Empel is zelf actief in het verenigingsleven, onder meer als voorzitter van de zaalvoetbalbond in Udenhout. “Van Boekel is net zo regionaal betrokken, ook dat schept een band.”

De toekomst ziet Van Empel met vertrouwen tegemoet, al weet hij ook dat hij zal moeten blijven innoveren om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen blijven zijn. “De vraag is nu nog niet zo groot, maar elektrisch rijden heeft zonder meer de toekomst. Een deel van ons wagenpark is al elektrisch en op landelijk niveau wordt de bezettingsgraad continu gemonitord. Stijgt de vraag, dan kopen we meer elektrische auto’s, daalt de vraag dan worden ze verkocht. Nu is het soms misschien nog een beetje behelpen met dit soort auto’s, maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Als modern verhuurbedrijf zullen wij altijd rekening houden met dat soort ontwikkelingen om aan alle wensen van de klanten te kunnen blijven voldoen.”

Hertz Tilburg, Waalwijk en Goirle

Opgericht:1 juni 2009 als Flex Car Rent,
sinds 5 september 2017
Hertz Tilburg
Aantal medewerkers:9
Eigenaar:Wilfred van Empel
Adres:Ringbaan-Noord 183 Tilburg
Altenaweg 10 Waalwijk
Dorpsstraat 72 Goirle
Website:www.hertz.nl