“Gereviseerde fietsaccu is beter voor milieu, werknemer en consument”

‘Tilburgs bedrijf Heskon groeit razendsnel, op een duurzame manier’

Het verhaal van het Tilburgse bedrijf Heskon bv is zonder meer een succesverhaal te noemen. Tijdens de coronacrisis groeide het aantal medewerkers van het bedrijf dat fietsaccu’s reviseert van 6 naar 31. En dat is niet alleen goed nieuws voor de werknemers.

Fietsaccu’s gaan normaliter ongeveer vijf jaar mee, daarna is vaak (een deel van) de accu versleten. ‘Een consument gaat met dat probleem naar de fietshandel en die geeft doorgaans drie opties: nieuwe fiets, nieuwe accu of de accu laten reviseren,’ legt Hannes de Jong, eigenaar van Heskon uit. Reviseren is de onbekendste optie, maar ook de goedkoopste. Vraag honderd eigenaars van een elektrische fiets of zij ooit hebben gehoord van de mogelijkheid om hun fietsaccu te laten reviseren en hooguit een enkeling zal ‘ja’ antwoorden, vermoedt De Jong. Hij beschouwt het als zijn missie om dat te veranderen. Natuurlijk omdat dat goed is voor zijn bedrijf, maar ook omdat het goed is voor het milieu en de samenleving.

Er zijn honderden verschillende soorten fietsaccu’s, al geldt voor alle accu’s dat ze grofweg bestaan uit drie delen: het batterijenpakket, de computer en de behuizing. Het batterijenpakket bestaat uit zo’n veertig gekoppelde losse batterijen, waarvan er op den duur enkele verslijten. De computer en de behuizing zijn dan meestal nog helemaal goed. ‘Kiest een consument voor een nieuwe accu, dan gaat de oude in zijn geheel de oven in. Dat is zonde van de goede onderdelen en slecht voor het milieu.’

Heskon schroeft de accu open en analyseert het probleem grondig. Zijn de batterijen inderdaad het probleem, dan gaan de medewerkers aan de slag. Zo niet, dan stuurt Heskon de accu terug en betaalt de klant niets. Heskon bouwt het originele batterijenpakket perfect na met gebruik van de allerbeste onderdelen. ‘Onze lithiumbaterijen komen van Samsung en zijn vaak veel beter dan de onderdelen in goedkope Chinese accu’s.’ Revisie is dus goed voor het milieu en de kwaliteit van de accu én het is sowieso goedkoper. Revisie kost tussen de 300 en 400 euro, waar nieuwe accu’s in prijs variëren van 400 tot 800 euro met uitschieters tot boven de 1000 euro.
Dit jaar zijn alleen in Nederland al 250.000 accu’s aan vervanging of revisie toe. Heskon is met afstand marktleider. ‘De afgelopen jaren zijn we steeds met 100 procent gegroeid. Vorig jaar deden we 3.000 accu’s, dit jaar 6.000 en volgend jaar hopen we op 12.000. De rest kiest dus nog steeds voor een hele nieuwe accu. Dat is zonde.’

Saaie winkelstraten

De snelle groei van Heskon komt vooral door de omslag die het bedrijf in 2019 heeft gemaakt. ‘We zijn toen een echt productiebedrijf geworden. Daarvoor waren we eigenlijk alleen een webshop.’ Dat zit zo:  De Jong zag al jaren geleden dat er markt was voor de revisie van de dure accu’s, maakte een shop en besteedde het revisiewerk uit aan diverse kleine partijen. ‘Maar voor dat soort webshops is in de toekomst geen plaats meer, de grote jongens als Bol, Amazon en AliBaba drukken alle kleine partijen uit de markt. Over een paar jaar is het internetlandschap net zo saai als de gemiddelde winkelstraat.’ Er is dus ook online geen plek meer voor kleine bedrijfjes, behalve als je iets extra’s te bieden hebt. En dat extra’s, dat is in de wereld van De Jong het reviseren van accu’s in eigen beheer.

‘We besteedden onze opdrachten voorheen uit aan allerlei kleine reparateurs, waardoor het ons niet lukte om een stabiele kwaliteit te leveren.’ Hannes de Jong loopt enthousiast verhalend door zijn bedrijfsruimte op industrieterrein Vossenberg, waar tientallen werknemers op hun eigen werkeilandjes bezig zijn. ‘Sinds 2019 werken wij hier volgens het Japanse Kanbansysteem, wat erop neerkomt dat alle medewerkers gespecialiseerd zijn in een stukje van het totale proces. Wat elders op ambachtelijke wijze gebeurt, doen wij hier seriematig.’

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Het bedrijf van De Jong telt tal van specialisten. En omdat niet iedere stap in het gehele proces even ingewikkeld is, biedt deze manier van werken nog een extra mogelijkheid: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bij Heskon vaak prima uit de voeten. ‘Wat wij doen is behoorlijk arbeidsintensief. Een totale revisie kost minimaal drie uur. Omdat wij relatief goedkope arbeidskrachten kunnen inzetten -mede dankzij een samenwerking met de gemeente Tilburg-, kunnen we dit productiewerk toch in Nederland uitvoeren.’ Wat voor ander werk mogelijk een obstakel kan zijn, wordt bij Heskon juist zoveel mogelijk als positieve eigenschap gebruikt. Als voorbeeld noemt De Jong de eerste monitoring van de accu die binnenkomt. ‘Op zo’n moment wil ik heel precies weten wat het wel doet en wat niet, wat we wel moeten vervangen en wat niet. Iemand met een stoornis in het autistisch spectrum bekijkt de zaken vaak erg zwart-wit en dat is voor deze functie juist een pluspunt.’

De seriematige opzet van de revisie leidde niet alleen tot een razendsnelle groei, maar ook tot een erkenning door brancheorganisatie Bovag, als enige niet-fietsenverkopende bedrijf in Nederland. Particulieren en ondernemers kunnen bij Heskon terecht, ieder via hun eigen website. Dat gebeurt nu nog hoofdzakelijk vanuit Nederland, maar er is al een voorzichtig begin gemaakt in Duitsland en België en ook daar lijkt het werkaanbod voor Heskon overweldigend. ‘Wat wij doen, is echt maatwerk. Er zijn vooralsnog geen andere bedrijven die dat op dezelfde manier kunnen.’

De groei van Heskon zal dus nog wel even doorgaan en mede daarom koos De Jong begin 2020 voor een nieuw accountantskantoor. ‘Aanvankelijk waren we een klein bedrijfje, met een bijpassende boekhouding. Eerlijk gezegd deed ik heel veel gewoon zelf.  Maar nu we zo snel groeien en door willen blijven groeien, moet ook het financiële inzicht beter. Wat ooit gewoon ‘inkoop’ heette, valt nu uiteen in verschillende grootboeknummers. Ik heb enkele maanden geleden een aantal regionale kantoren aangeschreven en van Van Boekel accountants en adviseurs kreeg ik het snelst en meest inhoudelijke antwoord. Met vennoot Bart Braspenning klikte het goed en dus zijn we met elkaar in zee gegaan.’

Met terugwerkende kracht hebben de mensen van Van Boekel de administratie van voorgaande jaren opnieuw bekeken en strak gezet, zodat zij helemaal klaar is voor de toekomst. ‘Dat Van Boekel een Tilburgs bedrijf is, dat vind ik ook belangrijk. Kun je iets lokaal doen, dan moet je dat doen. We doen meer inkopen in de regio, ook al is dat soms een euro duurder.’

Regionaal betrokken en maatschappelijk verantwoord, het zijn twee centrale begrippen binnen het bedrijf van De Jong. ‘Dat zie je niet alleen aan ons product of aan onze medewerkers, maar bijvoorbeeld ook aan onze inrichting. Zo is al ons meubilair tweedehands.’ Niet dat hij zweverig is, lacht De Jong. ‘Ik ben van het type niet lullen maar poetsen en als je iets wilt, dan moet je daar gewoon voor gaan. Maar ik vind ook dat je als ondernemer je maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt en wij maken die waar.’”