En ze leren van elkaar, nog elke dag. Dat kun je als uniek bestempelen, maar voor Frank en Emiel is het een vanzelfsprekendheid. Emiel: “Frank en ik werken graag samen. We vullen elkaar aan. Ik leer van Frank veel op commercieel gebied, waar het acquisitie betreft. Frank gaat heel makkelijk met mensen om, klantenbinding is voor hem heel vanzelfsprekend. Voor mij ook, maar op een andere manier. Ik ben iets liever op de achtergrond aan het werk, voor mezelf vind ik het wel een uitdaging om daaraan te werken.” Frank vult hem aan: “We doen het met elkaar, ik leer op mijn beurt veel van Emiels snelheid van werken in de systemen. Alhoewel Emiel ook weet dat als hij iets bij mij neerlegt, dat we het op korte termijn kunnen bespreken. Ik reageer in ieder geval altijd zo snel mogelijk. Niet alleen intern, maar ook naar onze klanten.”
GROOTSTE OMSLAG
Het automatiseren en digitaliseren is sowieso een grote verandering geweest in de afgelopen decennia. Waar eerst alle facturen nog per post verzonden worden, gaat het gros er nu digitaal uit. Het staat voor Emiel en Frank buiten kijf dat de jongere generaties zoveel handiger zijn met die dingen. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich alles toch eigen maken. Frank: “Toen ik begon bij Van Boekel werden zaken nog met de hand geschreven en hadden we een stuk of tien typistes die de hele dag documenten aan het verwerken waren. Dat typewerk is natuurlijk helemaal verdwenen, ik denk dat dat wel een van de grootste omslagen is geweest.” Emiel: “Het werk werd specialistischer, het aantal medewerkers bleef gelijk, maar er kwam minder ondersteunend personeel en er werden meer assistent-accountants aangenomen. Toen deden zij ook nog de lonen, maar ook dat werd specialistischer. Net als de fiscale werkzaamheden. En door de steeds complexere wet- en regelgeving gold dat ook voor de controlezaken. Je moet specialisten in huis hebben die zich verdiepen in de materie.”
SNEL ÉN ZORGVULDIG
Of al die automatisering het werk saaier maakt? Het maakt in ieder geval de administratieve kant makkelijker. Met één druk op de knop heb je meer gegevens inzichtelijk bij de hand. Waar vijf jaar geleden nog vijf parafen met pen gezet moesten worden, gaat het nu sneller. En dat is fijn. Aan de andere kant zorgt de toegenomen complexiteit en zorgvuldigheid ook soms voor vertraging in de ogen van de klant. Frank: “Wij gaan altijd voor de snelle service en soms moeten we aan onze klanten uitleggen dat we vanuit de dossierverplichting meer moeten doen. En dat doen we nog steeds zo snel mogelijk natuurlijk. En zorgvuldig! Het is fijn dat er door ondernemers ook steeds meer digitaal aangeleverd wordt, maar als er een klant met een doos bonnetjes binnenkomt, kunnen we ze nog steeds inscannen hoor.”