Kristels Fashion: Kwaliteit en functionaliteit met een knipoog naar mode

‘Wij kunnen iedere werknemer kleden, van de kelder tot het dak’

Dat de medewerkers van de Tweede Kamer rondlopen in kleding van het Tilburgse bedrijf Kristels Fashion, zullen veel mensen niet weten. Hoeft ook niet, vindt directeur Kristel Eijffert. ‘Die bescheidenheid siert ons. Al is het aan de andere kant natuurlijk ook wel iets om trots op te zijn. Kristels Fashion levert aan een diversiteit van bedrijven en instellingen, verspreid over het hele land en daarbuiten. Van ziekenhuizen tot bedrijven in de automotivebranche en van Groningen tot in Zuid-Limburg en België.’

Kristel Eijffert omschrijft haar bedrijf als groothandel in bedrijfskleding, in de breedste zin van het woord. ‘Wij kunnen iedere werknemer kleden, van de kelder tot het dak. Wij leveren een totaalpakket met bijvoorbeeld ook werkschoenen, je hoeft niet naar verschillende leveranciers. We maken het de klant zo makkelijk mogelijk door persoonsgebonden te leveren of een klantspecifieke webshop te maken waarin de kleding besteld kan worden.

De klant heeft er geen omkijken naar, die hoeft alleen een pakketje open te maken wat heel mooi is verpakt, mijn moeder zegt altijd dat dat een feestje moet zijn.’ Het bedrijf is inmiddels zo’n 25 jaar geleden gestart door haar ouders, in de loop der jaren is zij er als vanzelf ingerold. Ze werkte in het verleden zo’n beetje op alle afdelingen en ze zit inmiddels alweer geruime tijd in de directie.

“Wij kleden van A tot Z, van de kelder tot het dak kunnen wij iedereen voorzien van kleding”

Het bedrijf van de familie Eijffert staat voor persoonlijke aandacht en contact. Bovendien staat het bedrijf voor ontzorgen, zegt accountmanager Rein van de Klundert. ‘We hebben een coupeuse die op locatie kan doorpassen en een eigen chauffeur die alle klanten kent. Als een bestaande relatie nieuwe polo’s bestelt voor haar medewerkers, dan zorgen wij dat de shirts op de juiste vestiging terechtkomen en dat de juiste logo’s er op komen te staan. Wij houden dat allemaal bij. Zo besparen wij onze klanten een heleboel tijd en moeite.’

Luisteren

Kristel Eijffert en Rein van de Klundert werken al ruim tien jaar samen en voelen elkaar heel goed aan. Dat betekent ook dat ze weten wanneer ze juist niet moeten praten, maar vooral goed moeten luisteren. Tijdens een eerste gesprek met een nieuwe klant bijvoorbeeld. ‘Ik praat graag over bedrijfskleding, maar op zo’n moment moet je juist je mond houden en luisteren. Waar heeft de klant behoefte aan? Wie gaat de kleding dragen? Wanneer? Onder welke omstandigheden? Moet er veel gebukt worden?’ verduidelijkt Kristel. ‘Dat moet je allemaal weten, voordat je een goed advies op maat kunt uitbrengen.’

Is de offerte akkoord, dan houdt daarmee het werk niet op voor Kristels Fashion. ‘Je kunt er voor kiezen om alle kleding in één keer te ontvangen,’ zegt Kristel, ‘maar wij kunnen ook een deel van de distributie uit handen nemen. Per werknemer zorgen wij dan voor een goede set in de juiste maat. Zeker bij grote bedrijven kan die service in het hele traject zo maar een personeelslid uitsparen.’

Trends

De markt voor bedrijfskleding is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Klanten wisselen sneller en vinden het belangrijker dat de kleding tenminste enigszins modieus is. ‘Dat was vroeger niet zo. Toen wilden klanten juist kleding die nog vele jaren zou kunnen worden nabesteld. We merken ook dat leveranciers inspelen op deze trend, door collecties sneller te vervangen,’ zegt Rein. ‘Werknemers vragen er ook vaker naar, ze hebben een duidelijke mening over welke kleding ze wel of niet willen dragen.’

“Een pakketje moet mooi verpakt zijn en een feestje om open te maken.”

Toch betekent dat niet dat bedrijfskleding tegenwoordig helemaal moet voldoen aan de eisen van de laatste mode, vult Kristel aan. ‘Een polo in slim fit kunnen we vanzelfsprekend leveren, maar zal niet iedereen prettig zitten. Kwaliteit en functionaliteit blijven dus vooropstaan, met een knipoog naar de mode.’

Circulaire bedrijfskleding

Aandacht voor het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn andere zaken die tegenwoordig volop in de belangstelling staan. ‘Kristels Fashion doet alleen zaken met gerenommeerde bedrijven aangesloten bij de Fair Wair Foundation of een andere instantie, daar kijken we van tevoren naar’ stelt Rein. Daarnaast is het mogelijk om kleding te laten recyclen. ‘Wij zijn aangesloten bij de Dutch Circular Workwear Association, een organisatie waarin producenten en resellers investeren in circulaire bedrijfskleding. Bedrijven leveren hun oude kleding bij ons in en door hiervan materialen te hergebruiken wordt er nieuwe bedrijfskleding gemaakt.’

Ondernemen

Over ondernemen en ondernemers heeft Kristel een duidelijk mening. ‘Blijf als ondernemer gewoon jezelf. Hoe groot je bedrijf ook wordt, welke veranderingen er ook plaatsvinden, vooral dicht bij jezelf blijven. Ik ben nog steeds dezelfde persoon als toen ik zeventien jaar geleden begon, voor mij telt nog steeds elke klant. Doe vooral waar je goed in bent en zet de juiste mensen op de juiste plaats en steun deze mensen. Rein vult aan: ‘Je hoeft niet altijd alles zelf uit te zoeken, waarom zou je het wiel zelf opnieuw uitvinden. Vraag advies aan andere mensen, ga in gesprek.’ Kristel: ‘Het is fijn als ondernemers onderling open en eerlijk zijn. Ik denk dat we veel van elkaar kunnen leren.’

KRISTELS FASHION

Open sinds:1994
Eigenaar:Marie-Christie, Peter en Kristel Eijffert
Adres:Droogdokkeneiland 17
5026 SP Tilburg
Telefoon:013 53 68 222
Website:www.kristelsfashion.nl

Van Boekel accountants en adviseurs

Kristels Fashion maakte eind vorig jaar de overstap naar Van Boekel accountants en adviseurs. ‘Het was tijd voor verandering’ legt Kristel Eijffert uit. Vanaf het eerste moment was er de klik met Linda van Hoof van Van Boekel accountants en adviseurs. ‘De mensen van Van Boekel accountants en adviseurs denken ook echt mee, dat vind ik heel prettig. En ze praten in normale ondernemerstaal, ze zijn tot the point, zonder overbodige poespas. Dat vind ik echt heel belangrijk. Je bespreekt toch het verleden en de toekomst van jouw bedrijf, dan moet je wel jezelf kunnen zijn.’