Floren hielp LVA Asbest & Bouw naar de volgende stap

‘We willen blijven groeien’

Van medewerker in loondienst naar trotse eigenaar van een asbest- en bouwbedrijf. Floren Ter Wolbeek maakte acht jaar geleden de overstap. LVA Asbest & Bouw groeide onder zijn vleugels van een bescheiden familiebedrijf uit tot een befaamde onderneming in de regio Tilburg. Die groei zette door met een verhuizing naar een groter pand eind 2019. Floren: “Mijn overstap bleek een gouden zet. Ik heb er geen moment spijt van gehad.”

De start

Voor Floren eigenaar werd van LVA Asbest & Bouw, werkte hij bij bouwbedrijf Gebroeders van Gisbergen waar hij veel verantwoordelijkheden had en de afdeling onderhoud bijna zelf runde. Hij werd benaderd door de toenmalige eigenaar van LVA, Leon Vromans, om het bedrijf over te nemen. “We kenden elkaar van verschillende opdrachten waarbij we samenwerkten. De koers die het bedrijf voer overtuigde mij onmiddellijk en ik hoefde niet lang na te denken over zijn voorstel. Ondanks dat het toch even wat anders is dan in loondienst zijn, bevalt het nog steeds erg goed.”

Asbest en verbouwingen

Al ruim twintig jaar weten particulieren en bedrijven LVA Asbest & Bouw te vinden. En met een nieuwe eigenaar en directeur aan het roer sinds 2012 blijft dat onveranderd. De eerste drie jaar stond Floren naast oprichter Leon om uiteindelijk begin 2015 het roer volledig over te nemen.

Het bedrijf richt zich voornamelijk op het verwijderen van asbest, maar ook ver- of aanbouwprojecten hoort bij de identiteit van LVA. “Nu richten wij ons nog voornamelijk op asbestsaneringen, maar de aanvragen voor bouwwerkzaamheden nemen daarnaast toe.” Met een groot klantennetwerk in en rondom Tilburg bedient het Brabantse bedrijf meerdere doelgroepen: van particulieren tot grote woningcorporaties uit de regio.

De klussen die LVA ontvangt zijn vaak in een dag te klaren, zoals asbest saneren van schoorstenen of vloeren in oudere gebouwen. “Die passen bij de identiteit van het bedrijf en daarin specialiseren we ons ook. Het saneren van een grote stal met een honderdtal golfplaten maakt minder vaak deel uit van onze portefeuille. Wij worden het gelukkigst van onze dagklussen.”

Zorgvuldig werk leveren

Bij het verwijderen van asbest komt meer kijken dan een gebouw binnenstappen in een wit pak. Deze projecten vragen om een secure werkwijze. Het werkgebied moet goed afgeschermd worden, vertelt Floren. Het opbouwen gebeurt nauwkeurig en adequaat. “Een particulier die zijn schoorsteen asbestvrij wil maken, zit niet op lompe slopers in zijn woonkamer te wachten. Daarom vinden we het van groot belang dat we efficiënt en netjes werken.”

Na het saneren van asbest komt standaard een extern bedrijf de werkzaamheden van Florens team controleren. “Dat is altijd een spannend moment.” En des te meer opluchting wanneer de zoveelste klus wordt goedgekeurd. “Het geeft het hele team een goed gevoel aan het einde van de dag als een opdracht correct is afgerond”, zegt de trotse eigenaar.

Zelf aan de slag

Floren is altijd in de bouwsector actief geweest, maar met asbest had hij nog niet veel te maken gehad. Tijd om zelf aan de slag te gaan. “Eenmaal eigenaar van een asbest- en bouwbedrijf vond ik het belangrijk om zelf te ervaren hoe de uitvoering in elkaar zit. Dus behaalde ik de juiste certificaten en werkte ik de eerste drie jaar een paar dagen per week mee met de jongens van de buitendienst.” Belangrijk voor Floren, omdat hij klanten een duidelijk verhaal wil vertellen over de werkwijze van het team. Dat kan het beste volgens hem als je alle facetten van het bedrijf tot in de puntjes beheerst.

Groei

“Toen ik in 2012 aan boord kwam, telde het bedrijf vier mensen voor de buitendienst. Het was niet direct mijn doel om te groeien, maar wel een ambitie. Ondertussen heb ik elf man in dienst en nog vier dames op kantoor zelf. En ieder jaar zien we een stijgende lijn in de cijfers.” Hoe dat komt? Volgens Floren stapte hij binnen in een bedrijf met een sterke basis waar de potentie voor ontwikkeling er altijd al in zat. Het bedrijf groeide zelfs uit zijn jasje in het pand in Udenhout en verhuisde daarom naar een grotere maat in Tilburg.

De verhuizing is nog maar net achter de rug, maar voor Floren voelt het goed en verloopt alles op de werkvloer weer net zo soepel als in het oude pand. De club mensen om hem heen werkt prettig samen en na werktijd even blijven hangen om te kletsen is eerder regel dan uitzondering. “Een fijne werksfeer vind ik erg belangrijk, want het zorgt ervoor dat iedereen altijd een stapje extra wil zetten voor elkaar. Niemand is te beroerd om de mouwen op te stropen en er nog even voor te gaan wanneer een werkdag uitloopt.”

Toekomstbeeld

Denkend aan de toekomst ziet Floren het liefst dat de bouwkant van het bedrijf zich verder ontwikkelt. “Door jonge vaklieden aan te nemen die ook graag een cursus op het gebied van asbestsanering willen volgen, hoop ik dat we daar nog in gaan groeien.”

Van Boekel accountants en adviseurs

Vennoot van Van Boekel accountants en adviseurs Frank Jacobs kent FLoren al even. Via, via leerden ze elkaar kennen. Frank adviseerde Floren bij de overname, maar ook nu Floren al even eigenaar is, werkt hij graag samen met Van Boekel accountants en adviseurs. Op de facturatie en inboeken van facturen na wordt de gehele administratie uit handen genomen. “Ik merk dat het een groot kantoor is, omdat ze altijd bereikbaar zijn. Ook wanneer mijn vaste contactpersoon niet aanwezig is, kan ik snel antwoord verwachten. En daarnaast is Van Boekel accountants en adviseurs heel persoonlijk. Zodra ik bel of mail weten ze meteen wie ik ben.” Chantal Hoosemans en Sylvia Metsaars zijn de vaste aanspreekpunten. Een goede relatie waarin Floren nooit het gevoel heeft dat hij te veel vraagt. “De ontzorging door Van Boekel accountants en adviseurs draagt eraan bij dat ik mij volledig kan richten op de ontwikkeling van mijn bedrijf. Dat is fantastisch.”