013 463 35 33

info@vanboekel.nl

Ringbaan-West 306

5025 VB Tilburg

Deel dit bericht via e-mail

“Meer uitdragen en laten zien wat we te bieden hebben”

“In Tilburg is steeds meer aandacht voor talentbehoud”, constateert Marc Meeuwis, directeur van Citymarketing Tilburg. “Veel mbo’ers blijven na hun studie in de regio en ook steeds meer hoogopgeleiden gaan bij een werkgever in de regio werken, maar dat aantal moet verder omhoog.” Linda van Hoof, partner bij Van Boekel accountants en adviseurs: “Als bedrijfsleven zijn we nog te bescheiden. We moeten meer uitdragen én laten zien wat we te bieden hebben.”

Citymarketing Tilburg heeft als taak het op de kaart zetten en houden van de regio Tilburg als aantrekkelijke plek om te studeren, wonen, werken en ondernemen. Marc: “Een concept zoals het traineeship is een goede manier om afgestudeerden te behouden. Hier mogen er zeker meer van komen.” “Inderdaad, je hoeft als starter de stad niet uit voor een leuke baan”, reageert Linda. “Wij zijn samen met Pondres een traineeship gestart en raden andere ondernemers aan om dit ook te doen. En we nemen steeds meer werkstudenten aan, van bijvoorbeeld bedrijfseconomische, fiscale en hrm-studies. Dit is een goede manier om jong talent te werven en hen te enthousiasmeren voor ons vak.” En dat is nodig want de krapte op de arbeidsmarkt gaat alleen maar toenemen. Linda: “Er zijn ook zoveel meer opleidingen dan toen ik studeerde. Voor het bedrijfsleven is het een must om eerder te connecten met jonge mensen en hen te laten zien welke opleidingsmogelijkheden er allemaal zijn. Zodat zij het verband zien tussen een studie en de werkgelegenheid in de regio.” Marc: “Ook wij werken veel met studenten. Die zijn erg prettig in de omgang. Ze brengen frisse ideeën mee en zijn vaak op de hoogte van de nieuwe trends op het gebied van social media.”

Betere doorgroeikansen dan in de Randstad

Het behouden van hoogopgeleiden is een uitdaging, omdat er veel vacatures zijn en grote bedrijven in de Randstad aan hen trekken. Marc: “Een deel van de jonge mensen die naar de Randstad trekken, keren na een jaar of 7 terug om te settelen en een gezin te starten. Maar als ze hier in de regio gebleven waren, waren ze misschien wel verder geweest in hun carrière. De doorgroeikansen zijn hier groot.” Linda bevestigt: “Bij de Big Four, de grootste, internationale accountantskantoren, ga je als starter al vrij snel één richting op en zie je een klein onderdeel van het accountantsvak. Hier in de regio krijg je veel bredere mogelijkheden.”

Bewustwording onder studenten en bedrijven

Om studenten te enthousiasmeren voor een baan in het lokale of regionale mkb bundelt Citymarketing Tilburg de krachten met ondernemers. Marc: “Vorig jaar hebben we met The Tailors, een groep van snelgroeiende digitale bedrijven, op Tilburg University een groot frame opgehangen met daarop duizend vacatures waarop studenten direct konden reageren.” De media-aandacht voor deze ludieke actie was groot. En een mooie manier om bewustwording te creëren onder studenten en bedrijven.

Ga samen op een banenbeurs staan

Een andere manier om op de radar te komen bij universitaire en hbo-studenten, is deelnemen aan banenbeurzen. Linda: “Voor een mkb’er is dat best een investering. Een oplossing kan zijn om er samen te gaan staan door bijvoorbeeld met acht mkb’ers gezamenlijk een stand te boeken.” Naast een gebrek aan zichtbaarheid speelt ook imago mee. Marc: “Studenten stimuleren elkaar om naar Amsterdam en Rotterdam te gaan voor een baan. Het beeld bestaat dat het alleen daar gebeurt.” “Zo ging het in mijn tijd ook”, reageert Linda. “Ik ben na mijn studie bij PwC gaan werken, want dat was een van de bedrijven die ik tijdens mijn studie zag. En het was een van de bedrijven waarover gepraat werd.”

Sociaal x experimenteel = creatie

Citymarketing Tilburg werd in mei 2023 verkozen tot beste stadsmarketingploeg van Nederland. De goede samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven is een groot onderdeel van het Tilburgse succes. Marc: “Dit zit ingebakken in het dna in de regio. In andere steden loopt dit veel minder soepel.” Citymarketing Tilburg vertaalde dit dna bij de start in 2018 in: sociaal x experimenteel = creatie. “Tilburg is sociaal; organisaties zoals Jantje Beton, de Grote Club Actie en de Quiet Community zijn hier gestart. Experimenteren zit ook in onze stad, en op je bek gaan mag daarbij. Het fundament van de stad is creatie. En dat zit niet alleen in de maakindustrie. Het zit ook in het brede aanbod aan opleidingen, 160 stuks maar liefst, en in de ruimte voor kunst en evenementen. We hebben Festival Circolo, Kaapstad en bijzondere locaties als Doloris en de LOChal. En welke gemeente legt er nu een winkelrondje aan door een straat te slopen midden in het centrum? Ik kan geen gemeente noemen die we nog niet rondgeleid hebben door gebieden als de Spoorzone en Piushaven.” Linda: “In Tilburg roepen we niet alleen, we doen ook. Het bedrijfsleven heeft het goed op de rit en dat mogen we best meer uitdragen en laten zien aan studenten.” Marc: “En als jouw opleiding niet matcht met beschikbare functies in Tilburg, kijk dan verder: van Breda tot Veghel zitten prachtige werkgevers… kun je gewoon hier blijven wonen.”\

Het goede voorbeeld geven

Een aspect waar de regio Tilburg ook sterk in is, is maatschappelijk verantwoord ondernemen. Marc: “Veel bedrijven werken met mensen met een beperking, veel ondernemers zijn aangesloten bij Stichting Willem II Betrokken. Willem II is hiermee een voorbeeld voor heel Nederland; veel andere voetbalclubs zijn een soortgelijke stichting begonnen. Ook stichtingen zoals Eet met je Hart en Quiet Community krijgen steun van ondernemers.” Linda: “Tilburgse ondernemers omarmen dit soort initiatieven massaal.” Voor haar is sociaal welzijn van werknemers ook een onderdeel van mvo. “Ik maak me zorgen om de toenemende hoeveelheid burn outs in de maatschappij. Als werkgever attenderen we medewerkers op de voordelen van bewegen en op het leegmaken van je hoofd door de smartphone vaker weg te leggen en begeleiden we ze via onze eigen VBA Academy. Voor ons als partners is het belangrijk het goede voorbeeld te geven door ’s avonds bijvoorbeeld geen werknemers te appen.” Binnenkort lanceert Van Boekel een fietsregeling. “Want als je fietst, ben je buiten en in beweging en daarmee activeer je jouw hoofd.”

In verband met Hemelvaart zijn wij donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei gesloten. Wij zijn maandag 13 mei weer volledig bereikbaar.