‘Van reisgids over Arnhem tot een speurtocht voor kinderen in Athene’

Mo’Media ontwikkelt zich tot one-stop-shop voor de (steden)reiziger

Barcelona, Antwerpen, Stockholm, Gent, Boedapest, Keulen en natuurlijk “hometown” Rotterdam, met de reisgidsen van uitgeverij Mo’Media kun je al meer dan twintig jaar bijna in alle (Europese) steden terecht.

Ken je dat nog? Die piepjes op de lijn als je via een modem moest inbellen om te internetten? René Bego denkt in geluid terug aan de tijd eind jaren ’90, begin 2000, toen de eerste mensen een internetaansluiting kregen. “Via internet konden mensen ineens goedkoop vliegtickets kopen, voor 25 gulden naar Stockholm bijvoorbeeld, of Lissabon, Istanboel, zulke steden werden ineens bereikbaar. Wij maakten daar toen zelf ook gretig gebruik van,” vertelt René.

Om er vervolgens achter te komen dat de reisgidsen over de steden die toen op de markt waren prima gidsen waren, maar wel heel erg gericht op de highlights van de stad, de toeristische zaken. René: “Het internet zorgde ervoor dat een grotere groep mensen veel vaker ging reizen dan vroeger en hierin ook een andere behoefte kreeg. Aan de ene kant wil men de trekpleisters zien, dus bijvoorbeeld wél de Sagrada Familia in Barcelona, maar vervolgens met de reisgids in de hand naar de Ramblas om paella te eten, of in Parijs naar de Champs Elysees om koffie te drinken of in Amsterdam naar de Kalverstraat om te winkelen, dat liever niet.”

De adresjes die zo leuk zijn veranderen zo snel

Vroeger was het prima, een bezoek aan Barcelona was ‘once in a lifetime’. René: “Dan stond je met je ouders op de camping aan de Costa Brava en dan zei je vader: ‘Ach, zullen we eens een dagje naar Barcelona gaan?’ Dan ging je naar de Sagrada Familia en paella eten op de Ramblas en dan had je een topdag. Naarmate we met zijn allen meer zijn gaan reizen willen we nog wel paella eten, niet meer op de Ramblas, maar ergens tussen de Spanjaarden, tussen locals.” En die adressen stonden nou net niet in de reisgidsen.

“Voor ons aanleiding om een concept te bedenken waarin we niet uit het oog verliezen dat mensen toerist zijn en de Eiffeltoren willen zien. Voor de koffie naderhand gaan we echter met een local, iemand die ter plekke woont, op zoek naar andere adresjes dan op de Champs Elysees,” geeft René aan. Tegenwoordig heel hip, locals, Mo’Media werkt hier dus al meer dan twintig jaar mee. “Zij zoeken alle adresjes bij elkaar en maken de gids eigenlijk, vervolgens geven wij dat uit.”, aldus René.

Als we dan nog een keer de geschiedenis induiken kwam een jaar of tien geleden de iPhone op de markt. Voor Mo’Media reden om naast de reisgidsen ook een app te ontwikkelen. René: “En toch zien we dat de meeste mensen nog steeds de reisgids willen hebben, dat is echt heel positief. De reisgidsen updaten we elke 2 jaar, in de app kunnen we de informatie natuurlijk op elk moment updaten. Dat is echt een groot voordeel van zo’n app, want juist de adresjes die zo leuk zijn veranderen nogal snel. De locals houden dat netjes bij, dus de app is up-to-date.”

Nieuwe wegen

Richting de toekomst is verdere digitalisering in de branche volgens René echt een must. “De grootste uitdaging ligt in het leren kennen van je klant. Dat je, in ons geval, een 1-op-1 relatie met de lezer of gebruiker hebt, rechtstreeks contact met de consument. Dit vraagt een hele andere aanpak. Wij zijn er bijvoorbeeld achter gekomen dat consumenten ons een heel betrouwbaar merk vinden en dat ze ons daardoor, behalve als gids in de stad, ook graag willen inschakelen tijdens de reisvoorbereiding. Dus niet alleen het restaurant , maar ook de reis naar de stad of een gids boeken die je meeneemt op tapas tour, of dat leuke hotel om te verblijven. We zien dat naarmate het internet populairder wordt, er een grotere groep mensen door de bomen het bos niet meer ziet en deze mensen willen wij oprecht helpen.”

Voor Mo’Media opent dit de weg naar aanvullende businessmodellen. René: “Het heeft voor ons natuurlijk waarde als klanten hotels boeken. We zien inmiddels dat we in de customer journey van iemand, bijna met alle zaken waarover men moet nadenken of keuzes moet maken, kunnen helpen. En mensen vinden het ook logisch dat ze door ons geholpen worden. Dat biedt een business opportunity voor ons, we worden zo een reisadviesbureau. We zien dat de behoefte daaraan verschrikkelijk groot is, groter dan wijzelf ook verwacht hadden, dat is dus heel interessant!”

Neem niet aan dat alles maar blijft zoals het is

Ingeslagen nieuwe wegen leiden niet altijd tot succes, daar is René inmiddels achter gekomen. “We hebben een aantal jaren geleden geprobeerd de Duitse markt te veroveren met onze reisgidsen. Met het idee dat ook Duitsers op vakantie gaan naar Barcelona en Stockholm dachten we dat we ons succesvolle Nederlandse concept ook in Duitsland zou kunnen aanspreken. We hebben er vier jaar lang keihard aan gewerkt om dat van de grond te krijgen, en dat is niet gelukt. Heel frustrerend en heel jammer.”

De wereld veroveren zit er dus niet in? René: “Jawel, maar op een andere manier. Vanuit het Duitse avontuur hebben we geleerd dat je niet alles alleen kan en moet willen doen. Voor de Duitse en bijvoorbeeld Amerikaanse markt werken we nu daarom samen met lokale partners. Bestaande uitgeverijen die onze boeken willen uitgeven. Het is niet dat we boeken gaan maken in de Amerikaanse markt, het zijn juist de boeken die we al hebben die vertaal en vervolgens in Amerika verkocht worden. Dat is echt een veel betere manier van werken dan zelf een uitgeverij starten in Amerika.”

Papier blijft bestaan

René weet het zeker, terwijl er door anderen nog wel eens over getwijfeld wordt. Boeken blijven in de toekomst bestaan, het blijft een interessante markt. “Mensen nemen tegenwoordig veel minder tijd om te lezen. Vroeger was er geen Netflix, geen smartphone, dus de mensen lazen veel meer. Het is niet zozeer dat mensen niet willen lezen, er zijn zoveel andere dingen die je kunt doen. Ik ben er van overtuigd dat de markt voor boeken blijft bestaan. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld de muziekmarkt, waar niemand meer een cd koopt. Die markt is volledig gedigitaliseerd. Dat zien we in het boekenlandschap niet gebeuren. Het is wel gedeeltelijk gedigitaliseerd, maar we zien nog steeds dat veel mensen, jong én oud, als ze de tijd hebben of nemen om een boek te lezen heel graag van papier lezen. Het geeft een ander gevoel, een andere beleving. En in ons geval, als je op een stedentrip bent is het heel fijn dat er op zo’n papieren gidsje even geen berichtjes binnenkomen”, aldus René.

De tijd van afwachten is echt voorbij

Gevraagd naar tips voor andere ondernemers loopt René bijna meteen over. “Blijf in beweging, blijf kritisch, blijf om je heen kijken, neem niets voor lief. Neem niet aan dat alles maar blijft zoals het is. Stel je kwetsbaar op, zoek en stoot je neus. Dat is denk ik mijn grootste advies, probeer buiten de voor jou geijkte patronen te denken. Dat is lastig voor iedereen, ook voor mijzelf. Het is heel moeilijk, maar ook heel leuk en spannend. En begin er nú mee. De markt verandert zo snel!”

René spreekt nog wel eens collega’s die hier van terugschrikken. René: “Die zeggen, René wat jij allemaal doet, dat gaan we allemaal niet doen, dat zoeken dat kost zoveel geld. Wij wachten wel af wat er gebeurt en dan springen we straks op de rijdende trein. Ik geef dan altijd aan dat ik de wijsheid ook niet in pacht heb, maar dat ze er rekening mee moeten houden dat de treinen tegenwoordig zo hard en snel rijden, dat je helemaal niet meer in staat bent om daar op te springen. Je zult op z’n minst een stukje mee hard moeten lopen, vanuit stilstand op een rijdende trein springen gaat niet. Als je nooit hebt leren lopen en al helemaal niet hebt leren hardlopen dan ga je al op je snuit en is de trein voorbij voordat je de kans krijgt om te springen. De tijd van afwachten is echt voorbij.

Van Boekel accountants en adviseurs

De relatie met Van Boekel accountants bestaat als sinds de oprichting van Mo’Media. Inmiddels dus al vierentwintig jaar. Toen Mo’Media startte was het bedrijf gevestigd in Tilburg en via Franck van Boekel kwamen de twee bedrijven met elkaar in contact. René: Inmiddels behartigt vennoot Paul Mouwen mijn belangen. Ik zie Van Boekel als een zeer gedegen, betrouwbaar kantoor, kwaliteit staat hoog in het vaandel. Mijn persoonlijke ervaring is dat men meebeweegt met mij als cliënt. In betere én in slechtere tijden. Zo terugkijkend op de meer dan twintig jaar waardeer ik dat ten zeerste, ze zijn er altijd!