Verduurzamingsadvies voor werknemers
Hoge energiekosten, duurdere boodschappen… in vrijwel elk bedrijf zijn er werknemers die de eindjes met moeite aan elkaar kunnen knopen of bij wie dit niet meer lukt. Huis & Hypotheek Tilburg werkt samen met werkgevers die hun werknemers willen helpen bij de verduurzaming van hun woning. “Verduurzamen levert direct geld op en is ook mogelijk zonder eigen financiële middelen.”
Ze zijn jeugdvrienden, financieel adviseurs Jeroen van Belkom en Marc Hamers. Ze kennen elkaar uit het Tilburgse uitgaansleven waarin ze als tieners en studenten de leukste avonden beleefden. Samen zijn ze eigenaar van Huis & Hypotheek in Tilburg.
Laten we eens iets samen doen
Ze startten hun carrières op verschillende locaties, Marc in Tilburg en Jeroen in Goirle. “We zagen elkaar regelmatig, om bij te praten en te sparren over ons werk.” Soms opperde dan de een of de ander: ‘laten we eens iets samen doen’, maar daar bleef het bij. Marc: “En toen werden onze beider franchiseformules (label Huis & Hypotheek en label De Hypotheekshop) overgenomen door een Amerikaans bedrijf en werkten we ineens bij hetzelfde bedrijf.” Jeroen runde de vestiging in Veldhoven, Marc die in Tilburg. Een jaar of acht geleden besloten ze hun kantoren samen te voegen en van Tilburg hun uitvalsbasis te maken. Sindsdien bedienen ze vanuit Westpoint de stad plus de omliggende dorpen en gemeenten.
Korte lijnen met van Boekel
Marc: “Huis & Hypotheek is ontstaan uit LBB Woningmakelaars. De medewerkster daarvan zat al bij van Boekel accountants en adviseurs. Ze was erg tevreden dus wij vonden het logisch om er te blijven.” Jeroen: “Van Boekel doet voor ons de controles en houdt ons scherp.” Deze ondernemers hebben geen behoefte aan veel overleg. Jeroen: “Als er echt iets speelt dan hebben we een kort lijntje naar Lizette van Duppen en Frank Jacobs.” Marc: “Inderdaad, we krijgen altijd direct de juiste persoon aan de lijn en als die er niet is, worden we de volgende dag teruggebeld. Ik vind het prettig zakendoen met zo’n platte organisatie. Heel soms panieken we ergens over en dan stelt Frank ons gerust. Dat slaapt wel zo prettig.”
Concentreren
Jeroen legt uit waarom hij en Marc en hun team mensen belangeloos helpen met verduurzamen. “Werkgevers zijn gebaat bij werknemers die zich kunnen concentreren op hun werk. Mensen met financiële stress kunnen dat niet. Als werkgevers merken dat werknemers het zwaar hebben, bijvoorbeeld door hoge energiekosten dan mogen ze hen bij ons langs sturen en kijken wij wat de mogelijkheden tot verduurzaming zijn. Ook als er andere zaken spelen op financieel gebied zijn ze welkom. En daar rekenen we niets voor.” Als het gaat om verduurzaming dan is het startpunt meestal het laten opmaken van een energierapport waarin vermeld staat welke verduurzamingsmaatregelen in de woning aangebracht kunnen worden. Jeroen: “Hiervoor werken wij samen met partijen die dit kosteloos aanbieden.” Marc en Jeroen zien helpen bij verduurzamen als onderdeel van hun zorgplicht. Jeroen: “Wij geloven sterk in: wie goed doet, wie goed ontmoet.” In het netwerk van deze ondernemers zitten veel dga’s met logistieke ondernemingen. Marc: “Daar werken onder andere veel Polen. Als zij bij ons komen voor een gesprek over verduurzaming dan komt onze Poolse collega Anna erbij zitten. Indien nodig kan zij vertalen.”
Woud van regelingen
Voor diverse maatregelen zoals isoleren of de aanschaf van zonnepanelen, zijn er subsidies en andere regelingen van onder andere gemeenten en het Warmtefonds. Marc: “Het is een woud van regelingen; voor een particulier lastig te ontwarren, maar onze partners en wij weten er de weg wel. Er zijn bijvoorbeeld ook financiële instellingen die nul procent rente rekenen voor een verduurzamingslening. En bij de aanschaf van een woning geven hypotheekverstrekkers vaak een extra lening voor energiebesparende maatregelen en zonder inkomenstoets.” Marc: “Bij ons zit het onderwerp verduurzamen vast in ons advies. Met iedereen die via ons een hypotheek afsluit, bespreken we de mogelijkheden tot verduurzamen en financiering daarvan.”
De achterdeur
Het team van deze ondernemers bestaat uit vijf ervaren adviseurs en 2,5 fte ondersteunende collega’s. Op de vraag waar ze kansen zien, antwoorden ze: “We hebben veel klanten die al eens een hypotheek via ons afgesloten hebben. Vroeger stuurden veel hypotheekbemiddelingskantoren op nieuwe business en lieten ze de bestaande klanten via de achterdeur weer naar buiten verdwijnen. Wij zagen dat anders. Naast het inzetten op het binnenhalen van nieuwe klanten vonden wij onze bestaande klanten ook erg belangrijk. Klantbehoud is erg belangrijk. Wij nodigen klanten om de twee jaar uit voor een kosteloos gesprek. Dat vinden ze erg prettig. Hiermee maken we van klanten ambassadeurs. Het is goed om elke paar jaar naar de financiën en hypotheek te kijken. Ook bekijken we de mogelijkheden rond rentekorting en bijvoorbeeld het meenemen van een hypotheek naar een volgende woning.” Daarnaast zetten ze in op flexibiliteit. Jeroen: “De meeste mensen die op zoek zijn naar een huis en een hypotheek werken tussen 9 en 5. Daarom zijn wij ook na 5-en bereikbaar en plannen we gesprekken vaak ’s avonds in. Ons team begrijpt dat gelukkig ook.” Voordeel van flexibel zijn naar klanten toe, is dat ze dat in de eigen planning ook kunnen zijn. Marc: “Een avond gewerkt? Dan start je de ochtend erna later of gaat eens uitgebreid lunchen. Daar heeft de stad genoeg leuke plekken voor.”
Huis & Hypotheek
Adres: Westpoint 190, 5038 KG, TILBURG,
T: 013 591 00 20
E: westpoint@huis-hypotheek.nl
www.huis-hypotheek.nl/tilburg