‘Over veertig jaar loop ik hier nog, misschien met rollator’

Joost van der Heijden, trotse eigenaar van Pijnenburg Juweliers Eindhoven

Pijnenburg Juweliers ligt in het centrum van Eindhoven, midden in de winkelstraat. ‘Onze locatie is erg belangrijk, want daardoor hebben we altijd veel aanloop gehad van winkelend publiek. Dat heeft ons geholpen tijdens de crisis.’ Aan het woord is Joost van der Heijden. Hij is de trotse eigenaar sinds 2006 en vertelt over strategie, ambities en prioriteiten.

Joost van der Heijden

Tijdens zijn opleiding aan Vakschool Schoonhoven liep Joost stage bij Pijnenburg Juweliers. Op dat moment was Guus Pijnenburg de eigenaar. ‘Hij is de derde generatie van de familie Pijnenburg, die ooit in Tilburg met een winkel begonnen is. Ik kon ontzettend goed samenwerken met Guus. Na mij stage bleef ik in de weekenden in Eindhoven werken en na het afronden van mijn opleiding vroeg Guus of ik in de zaak wilde komen werken. Ik ben nooit meer weggegaan en hoop hier over veertig jaar nog binnen te lopen.’

Crisis

De overname van Pijnenburg Juweliers door Joost was een geleidelijk proces. Hij vertelt: ‘Ik begon als winkelmedewerker. Vervolgens ging ik me meer bezig houden met de inkoop en bezocht ik regelmatig beurzen. Daarna werd ik bedrijfsleider en in 2006 kon ik de winkel overnemen. Dat was een grote stap. Ik was 29 jaar en had ineens tien man personeel en een hoop schulden. De eerste paar jaar besef je dat niet echt, want je zit in een trein die alsmaar door gaat. Dan komen de eerste tegenslagen. Het was voor ons niet makkelijk tijdens de crisis die in 2008 begon. Dan realiseer je je dat je iedere maand salarissen over moet maken en belasting moet betalen.

“We blijven de strategie van de winkel aanpassen aan onze omgeving”

Strategie

Pijnenburg Juweliers kwam de crisis door, terwijl veel collega-ondernemers moesten afhaken. De perfecte locatie hielp mee, maar het is ook een kwestie van kansen zien. ‘We blijven de strategie van de winkel aanpassen aan onze omgeving’, aldus Joost. ‘Veel grote merken openen eigen winkels, waardoor we meer concurrentie krijgen. Waar we ons eerst alleen op horloges richtten, gaan we nu ook weer meer terug naar de sieraden. Gelukkig is er altijd vraag geweest naar de kwaliteitsartikelen die wij verkopen. Bij ons komen mensen met specifieke vragen die ergens anders niet beantwoord kunnen worden.’

Geluksmomenten

Het assortiment van Pijnenburg Juweliers bestaat uit exclusieve horloges en sieraden. Toch krijgen ze een breed publiek in de winkel. Joost legt uit: ‘Je gaat naar een juwelier voor ieder belangrijk moment in je leven. Het start met een gouden baby-armbandje voor de jongste telg. Als tiener spaar je vervolgens voor een eerste horloge van Tag Heuer of Tissot. Je krijgt een relatie en koopt een verlovingsring bij ons. Daarna volgt uiteraard de trouwring en de cadeautjes bij een huwelijksjubileum. Onze producten zijn heel breed. Bij alle bijzondere gelegenheden in een leven staan wij voor je klaar.’

Pijnenburg Juweliers winkel

Kameleon

Hoe zorg je dat klanten steeds opnieuw voor jouw zaak kiezen? ‘Wij gaan niet mee met alle trends’, aldus Joost. ‘Natuurlijk kijken we wat er om ons heen gebeurt, maar kwaliteit staat voor ons voorop. Mensen in de regio weten waar Pijnenburg Juweliers voor staat en geven daarom graag iets van ons cadeau. De service in de winkel en het advies bij het kiezen van een product maken dat een klant terug komt voor een volgende gelegenheid. Ze krijgen een band met de zaak en met het personeel, het wordt een vertrouwensrelatie. Als medewerker moet je af en toe een kameleon zijn. We hebben veel verschillende klanten.’

Schoenmaker

Ondernemen is ook fouten maken en tegenslagen overwinnen. Dat heeft Joost zelf aan den lijve ondervonden: ‘Ik heb zelf een aantal jaar geleden een kledingzaak overgenomen. Deze zat 500 meter van ons vandaan, verkocht ook spullen van goede kwaliteit en aan veelal dezelfde klanten. Ik dacht het erbij te kunnen doen, maar dat viel tegen. Het vak is anders en mijn passie zat er niet in. Een duidelijk geval van “schoenmaker, blijf bij je leest”. Het was geen succes en het is bestraft met een teleurstelling en een financiële tegenvaller.’

Pijnenburg Juweliers winkel
Joost van der Heijden

Prioriteiten

Een tweede zaak zat er niet in, maar dat wil niet zeggen dat Joost geen ambities meer heeft. ‘Ik kan nu mijn volledige aandacht op Pijnenburg Juweliers richten en dat werpt zijn vruchten af. Hier heb ik iedere week een nieuwe ambitie. We zijn nu vooral bezig met de veranderingen in de markt. We blijven ons ontwikkelen, maar wel met onze eigen tradities. Daarbij kiezen we altijd voor kwaliteit en innovatie. We kijken op dit moment bijvoorbeeld naar de online wereld en social media. Daar heb ik het al druk genoeg mee. Ik werk heel graag en ik maak veel uren, maar ik vind de tijd met mijn kinderen net zo belangrijk.’

Oud worden

Joost is getrouwd en heeft twee kinderen: Daniel van 11 en Sofia van 9 jaar. ‘Ik probeer zoveel mogelijk op zaterdagochtend aan het hockeyveld te staan en op woensdagmiddag om half één de kinderen van school te halen. Je moet tijd investeren in je kinderen, dat wil ik graag meegeven aan andere ondernemers. Mijn zoon gaat volgend jaar naar de middelbare school. Toen ik naar de middelbare school ging, vond ik mijn ouders al oud. Het besef dat ik kinderen heb die nu die leeftijd hebben, hakt er wel in. Ze worden zo snel groot…’

Pijnenburg Juweliers

‘Boekhouden vind ik niet leuk’

Opgericht in:1983
Eigenaar:Joost van der Heijden
Aantal medewerkers:10
Adres:Demer 49
5611 AP Eindhoven
Telefoon:040 244 42 22
Website:www.pijnenburgjuweliers.nl

Pijnenburg Juweliers is al lang klant bij Van Boekel accountants en adviseurs. Joost: ‘Het minst leuke gedeelte van ondernemen is het boekhouden. Gelukkig wordt dat fantastisch opgevangen door Van Boekel accountants en adviseurs. Met Paul Mouwen heb ik een hele goede band, we werken heel fijn samen. Maandelijks heb ik contact met Chantal Hoosemans en zij corrigeert me waar nodig. Ze kennen mijn bedrijf al heel lang en weten wat er speelt. Dat vind ik belangrijk.’