Pondres: Zijn we in Tilburg te bescheiden?

‘Klantcommunicatie to the max’

Toen Marcel Winkelman (CEO) en Maarten Wolters (CFO) zo’n drie jaar geleden aan boord kwamen bij Pondres, was het ze al snel duidelijk. Dit bedrijf had focus nodig, een duidelijke strategie, veranderingen. Marcel: ‘Eigenlijk moesten we het naar de huidige tijd toe loodsen.’ En dat ging natuurlijk niet zonder horten of stoten.

Waar Pondres 63 jaar geleden begon met het uitgeven van puzzelboekjes en ponswerk, is het nu uitgegroeid tot een waardevolle partner voor unieke, effectieve klantcommunicatie en distributie. De 170 medewerkers zetten zich elke dag weer enthousiast in om de klantcommunicatie en webshopfulfilment van Pondres’ klanten te realiseren.  Marcel: ‘Het stomme is dat we dat op de een of andere manier nog niet goed tussen de Tilburgse oren hebben gekregen. Iedereen kent onze naam omdat we shirtsponsor van Willem II zijn geweest. Maar heel veel mensen in de regio hebben een verkeerd beeld bij wat we doen en waar onze toegevoegde waarde ligt. Toen ik hier drie jaar geleden als interimmer binnen kwam, was het snel duidelijk dat er zaken moesten veranderen. We moesten een gedegen strategie uitstippelen, onze ideale klanten vinden en het allerbelangrijkste: duidelijk maken wat we voor die klant meer kunnen betekenen dan collega-bedrijven. We moesten eigenlijk eerst de commerciële fundering opnieuw leggen, voor we verder konden bouwen.’

Blauwe blouse met bijpassende broek? Ja, graag!

Maarten: ’Voor ons draait het om communicatie met onze klant, maar voor onze klant gaat het om communicatie met zijn eindklant. En daar kunnen wij veel in betekenen. Er zijn nog zoveel grote, middelgrote en kleine bedrijven die potentiële omzet bij hun klanten laten liggen. Of we daar een voorbeeld van kunnen geven? Tuurlijk! Neem één van de grote textielketens uit ons klantenbestand. Wij verzorgen alles rondom de webshop voor hen. Stel: jij koopt online een blouse bij hen. Dan zorgen wij er natuurlijk voor dat je blouse gewoon netjes en op tijd bezorgd wordt. Maar deze klant heeft meer ambitie, zij denken samen met ons verder dan dat. Jij koopt dus die blouse, maar om jou nog beter te helpen, kunnen we een passend kleurprofiel opstellen en jouw eerdere koopgedrag analyseren. Blauw is je favoriete kleur en we zien dat je nooit iets anders bestelt dan blousjes. Die kennis helpt bij het triggeren van een volgende aankoop. Dan ontvang je dus niet meer alleen die blouse bij je thuis, maar zit er een door ons gemaakte en gepersonaliseerde folder bij die aansluit bij je persoonlijke smaak, en die je stimuleert aanvullende producten online te kopen. Of we gaan door gerichte communicatie op zoek naar vergelijkbare potentiële klanten, die wij dan namens de klant benaderen met een leuke direct mail. Hoe dan ook, jouw klantreis wordt er zoveel leuker door. En dat resulteert onder aan de streep in meer verkopen, en dus meer omzet, voor onze klant. Of neem een andere klant van ons, een bank. Wij faciliteren voor hen de communicatie van kop tot staart, zowel fysiek als digitaal. Of de pensioenfondsen: grote kans dat je ooit een pensioenoverzicht in je ‘mijn omgeving’ hebt gekregen dat door ons is verzorgd.’

Bescheiden ondernemers

De mogelijkheden zijn eindeloos, ook voor Tilburgse ondernemers. Maarten: ‘Alles draait om klantcommunicatie. En daar hebben wij een duidelijke visie op: het draait om een persoonlijke, unieke ervaring afgestemd op individuele behoeften, voor de beste customer experience. Dat doen we door de communicatieprocessen af te stemmen op de kennis van de klant en zijn wensen en zijn fase in de customer journey. Persoonlijk is ontzettend relevant, dat is namelijk precies wat klanten in beweging brengt. En wij zijn misschien te bescheiden voor onszelf, maar dát is precies waar wij goed in zijn.’ Marcel: ‘Daar heeft Maarten een punt. We roepen het zelf niet van de daken, daar zijn we te bescheiden in geweest. Al past dat ook wel weer bij de Tilburgse ondernemersmentaliteit, ik denk dat we allemaal redelijk bescheiden zijn. Neemt niet weg dat we ons ook meer willen gaan richten op de directe omgeving om ons heen. Er zijn nog zo veel bedrijven in Brabant die we niet bedienen, wat betekent dat wij, maar ook de potentiële klanten, kansen laten liggen. We zullen meer het lokale netwerk gaan opzoeken, omdat we iets goeds komen brengen.’

Alleenstaande moeders en topsporters

Pondres heeft klanten door heel Nederland en werkt zelfs internationaal. Maar dat wil zeker niet zeggen dat ze ‘lokaal’ uit het oog verliezen. Integendeel! Maarten is als voorzitter van de ondernemersvereniging Vitaal Kraaiven actief.

Daarnaast sponsort het bedrijf een Tilburgs schaatstalent, werken ze zo duurzaam mogelijk én geven ze Tilburgers in overleg met de gemeente kans op een arbeidsplaats. Omdat ze dat willen, maar ook omdat het voor iedereen een winsituatie oplevert. Maarten: ‘Het valt niet altijd mee om voldoende en goed productiepersoneel te vinden. En dat geldt niet alleen voor ons natuurlijk. Wij, ondernemers in Tilburg, moeten ervoor waken dat we elkaar de vliegen gaan afvangen en het personeel bij elkaar weghalen door net iets meer salaris te bieden of zo. Want dan blijft het probleem bestaan. In coronatijd hebben we elkaar ook geholpen. Wij hebben meer werk gekregen, mede omdat veel van onze klanten online verkopen, maar in andere bedrijven was er niet voldoende werk. Ik heb dagen rond zitten bellen om te kijken of we personeel van collega-ondernemers tijdelijk bij ons aan het werk konden krijgen. Zo zijn we ook in gesprek met de gemeente om alleenstaande moeders in dienst te nemen. Dat is een groep die heel graag aan het werk gaat, maar ook belemmeringen kent. Denk maar aan schooltijden. Daar denken we graag in mee. Wij zijn ervan overtuigd dat elke medewerker die hier rondloopt graag elke dag bij wil dragen aan tevreden klanten. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je er ook voor zorgen dat ze zo prettig mogelijk aan de slag kunnen blijven. We geloven echt in de lokale netwerkeconomie en dragen daar op onze manier steeds meer steentjes aan bij.’

Streetsmart

Maarten: ’Dat is ook de reden waarom we nog niet zo lang geleden zijn overgestapt naar Van Boekel accountants en adviseurs. Wij waren echt op zoek naar een partij die lokaal stevig is geworteld. Een ondernemende partij die ondernemers ook echt begrijpt. We hadden meteen een goed gevoel bij Van Boekel, de lijnen zijn kort en ze staan zelf met beide benen op de grond. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat ze streetsmart zijn. En ze hebben natuurlijk een heel groot lokaal netwerk, dat is ook een plus, zeker omdat ze dat netwerk graag willen delen. Net als dat wij dat ook graag doen. Kortom, we passen bij elkaar.’   

Topje van de ijsberg

De aandeelhouders van Pondres (waaronder de MT-leden) hebben in drie jaar tijd het bedrijf min of meer uit het slop getrokken. En dat gaat natuurlijk nooit zonder slag of stoot. Niets is zo moeilijk als verandering, zeker als dat op alle vlakken plaats moet vinden. Er waren personeelswisselingen, er moesten belangrijke investeringskeuzes gemaakt worden, al het personeel moest mee omschakelen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Hoe dan ook, Marcel en Maarten zijn ervan overtuigd dat ze in korte tijd veel hebben bereikt. Pondres is financieel gezond, er wordt geïnnoveerd en geïnvesteerd. Door de breedte van de klantgroep én breedte van de dienstverlening zijn de coronaklappen gelukkig uitgebleven. Of de mannen nu achterover kunnen leunen? Nou nee, natuurlijk niet. Marcel: ‘We blijven vooruitkijken en gewoon hard doorwerken. Natuurlijk zijn we blij met de successen, al vieren we die misschien niet altijd genoeg. Maar we realiseren ons ook dat we in beweging moeten blijven, maar wel met consistente en consequente focus op onze strategie.’ Maarten vult hem aan: ‘Om in de steeds sneller veranderende omgeving succesvol te blijven, werken we hard om een ‘lerende en verbonden’ organisatie te worden. Echte en oprechte verbinding met stakeholders, zoals medewerkers, samenwerkingspartners en overheid zijn in mijn ogen bepalend om duurzaam succesvol te blijven. En als we onderweg ook nog wat meer Brabantse bedrijven aan ons netwerk mogen toevoegen, is dat alleen maar heel mooi. Samen maken we het in Tilburg!’

Pondres …. waar komt de naam vandaan?

In 1957 begon Pondres met het uitgeven van puzzelboeken onder de naam YELL. Maar liefst 1500 abonnees ontvingen de boeken, allemaal met de hand verzonden. De namen werden handmatig op adresbanden getypt. Het duurde niet lang voor ze bij Pondres bedachten dat dat ook sneller moest kunnen. Het adressenbestand werd voortaan in metalen adresplaten geponst. De adressering nam een grote vlucht en ook op het gebied van ponsen werden snel stappen gemaakt. Door de aanschaf van een ponsmachine konden mutaties in eigen huis verwerkt worden. Er bleek zoveel vraag naar te zijn, dat opdrachten binnenstroomden en de titel ‘uitgever van puzzels’ de lading echt niet meer dekte. PONDRES was geboren. PON van het PONsen van metalen adresplaten en DRES van de aDRESseerwerkzaamheden.