013 463 35 33

info@vanboekel.nl

Ringbaan-West 306

5025 VB Tilburg

Deel dit bericht via e-mail

Samen groeien is kers op de taart

David van Dooren, eigenaar van Orange Office en Kantoormeubelland is geen ‘manager-manager’. Daarom houdt hij zijn organisatie plat. Hij is ook een ondernemer die altijd nieuwe mogelijkheden ziet en die in zijn enthousiasme soms te snel gaat. “Ik kocht een zaagmachine voor ik wist of iemand ‘m kon bedienen.” De kers op de taart in zijn ondernemerschap? “Samen groeien met klanten.”

David (spreek uit op zijn Engels) wordt door vrijwel iedereen Dave genoemd. “De meesten weten niet eens dat ik David heet.” Het kenmerkt zijn informele inborst en de laagdrempeligheid die hij binnen zijn bedrijven zo goed weet te behouden. Zo maakt hij altijd tijd voor collega’s en klanten die een vraag hebben. “Medewerkers hoeven geen afspraak te maken om met mij te kunnen praten. En als er nu een klant binnenstapt die ik al jaren ken, dan maak ik daar ook tijd voor. Tien minuten praten of een bakje koffiedrinken kan toch altijd wel even?” Hij is dan ook niet het type dat snel in de stress schiet.

‘Dat verlies moet je als ondernemer nemen‘

Ook stilzitten en afwachten passen niet bij hem. Dus toen hij vijftien jaar geleden de omzet van Kantoormeubelland iets zag dalen, besloot Dave niet af te wachten of het bij zou trekken, maar om zijn horizon te verbreden en te kijken wat er buiten Europa aan kantoormeubelen geproduceerd wordt. “Op beurzen in Azië legde ik contact met een aantal leveranciers.” Enige tijd later kwamen de eerste bestellingen in Eindhoven binnen. “Sommige producenten leverden een beroerde kwaliteit, met verpakkingen die niet deugden of slecht waren afgewerkt.” Met de bedrijven die enkel slecht meubilair afleverden, stopte hij direct de samenwerking. Deze ervaring ziet hij als leergeld. “Ja, je stoot een paar keer je hoofd, maar dat verlies moet je als ondernemer nemen. Uiteindelijk levert deze stap ons veel meer op dan dat kleine verlies.” Hij benadrukt dat de slechte reputatie die Azië als producent heeft, niet altijd klopt. “Het is al lang geen goedkope rommel meer. Ook hij leverde een bijdrage aan de betere kwaliteit van een aantal producenten. “De leveranciers die voor tachtig of negentig procent prima meubels bij ons bezorgden, kregen een tweede kans. We zijn ze gaan begeleiden, bijvoorbeeld door te helpen om de kwaliteit van het laswerk te verbeteren.”

‘We zijn een eenheid’

Tien jaar geleden maakte Dave de groothandelfunctie van zijn bedrijf Kantoormeubelland los en ging hiermee verder onder de naam Orange Office. “Ik heb de mensen verdeeld over de twee bedrijven en de structuren uit elkaar getrokken. Ik ben erg blij met die stap, want het werkt goed.” Toen hij Orange Office oprichtte, stond één ding als een paal boven water. “Snel leveren en afspraak is afspraak.” Dat lijkt misschien logisch en simpel, maar dat is het niet. “We moeten alles op voorraad hebben, want dat maakt ons aantrekkelijk voor dealers. Die bestellen niet alleen bij ons, de meesten laten ons ook de logistiek, montage en service uitvoeren door heel Nederland.” De splitsing zorgde voor een snelle groei; van 12 naar 40 medewerkers in 8 jaar. Dat zorgde intern voor verandering. “Een team van een man of 10 was voor mij als ondernemer makkelijk te overzien. Even met zijn allen het magazijn in om orders weg te werken, had ik zo georganiseerd. Maar heb je enkele tientallen medewerkers dan worden functies specifieker en de druk hoger.” Toch behoudt hij de platte cultuur van het begin. “Ik sta niet bovenaan een piramide, er zijn nog steeds geen rangen en standen in mijn bedrijf. We zijn een eenheid en doen het samen.” Groei is voor hem overigens zeker geen doel. “Ik zeg elk jaar dat we niet hoeven te groeien, maar ik ben ondernemer, dus blijf ik innoveren, en zodoende groeien we toch.”

Sindsdien gebeurt er iets moois

Een van de mooiste kanten van het ondernemerschap noemt Dave het samen groeien met klanten. “Toen ik mijn eerste zaak met showroom opende, zat ik te wachten op klanten. Mijn ouders hadden een drukke zaak, dus dat was wennen. Al snel bouwde ik een mooi klantenbestand op en sindsdien gebeurt er iets heel moois. We groeien met elkaar mee. Voor een horecagroothandel leverden we een beperkt aantal stoelen voor de verschillende filialen, waar we vervolgens jaren later het volledige nieuwe hoofdkantoor mochten inrichten. Dat soort projecten zijn voor ons de kers op de taart. En zo zijn er meer bedrijven waarmee we meegegroeid zijn.”

‘Bepalen wat hip is, blijft mensenwerk’

Orange Office focust op de basisbehoeften in kantoren. Producten die in een veelvoud aanwezig zijn en waarvan de omloopsnelheid hoog is, denk aan kasten, bureaus en stoelen. “Meerdere keren per jaar stemmen we onze voorraden af op de te verwachten verkoop. We bepalen de minimale en maximale voorraden op basis van voorgaande jaren. Zo is de vraag naar meubilair aan het eind van het jaar groter dan in de zomer. En we schatten nu al in hoeveel we over vijf maanden verwachten te verkopen.” Aan automatisering alleen heeft hij niet genoeg. “Nee, mijn systeem weet niet wat er hip is of dat wordt. Dat blijft mensenwerk en daar zijn we dankzij onze jarenlange ervaring inmiddels erg goed in.” ‘Nee’ verkopen is er dan ook niet bij.

‘Ik had geen idee wie de machine zou gaan bedienen’

En hoe het zat met die zaagmachine uit het begin van dit artikel? Orange Office levert bureaus in alle maten. “Omdat bureaubladen kwetsbaar zijn, krijgen we er best veel retour. En al die beschadigde bladen moeten naar de stort, want terugsturen is te duur en niet duurzaam.” Zelf zagen leek hem een mooie oplossing, ook om tijden van materiaalschaarste zoals de coronapandemie, aan te kunnen. “Ik bezocht een fabrikant van houtzaagmachines en werd zo enthousiast dat ik er meteen een kocht. Al had ik geen idee wie de machine zou gaan bedienen. Gelukkig bleek ik een collega te hebben die bij een interieurbouwer gewerkt heeft en ervaring had met zo’n machine. Hij beheert de houtzagerij en heeft inmiddels verschillende collega’s opgeleid tot zager. En gooien we alleen nog kleine stukjes bureaublad weg.”

Pionieren met webshop in de jaren ‘90

Dave ging als scholier bij zijn vader werken in, jawel, de kantoormeubelbranche. “Hij liet me op vrijwel alle afdelingen ervaring opdoen. Ik monteerde stoelen, kasten en tafels bij klanten op locatie, werkte op de logistieke afdeling en op zaterdagen in de showroom.” Zelf werd hij begin jaren ‘90 ondernemer in Eindhoven waar hij Kantoormeubelland begon dat zich specifiek richtte op het MKB. “Ik maakte bewust de keuze om voor mezelf te starten en alleen aan de eindklant te leveren, van een enkele stoel tot volledige kantoorinrichtingen.” Toen veel mensen halverwege de jaren negentig net hun eerste hotmailadres aanmaakte, begon Dave als een ware pionier een webshop. “Twee neven met computerkennis wezen me op die mogelijkheid. Ze vonden een webshop bij mijn bedrijf passen. We bleken een van de eersten en waren dus enorm vooruitstrevend. Online adverteren was goedkoop en eenvoudig.” Toen hij uit het pand in Eindhoven groeide is hij verhuisd naar Best, op een strategische plek heeft hij een groot warehouse, showroom en laad- en losdecks waar de vrachtwagens dagelijks in en uit rijden.

Orange Office en Kantoormeubelland
Zandstraat 30
5683 PL Best
040 250 20 06

info@orange-office.nl
www.orange-officel.nl
www.kantoormeubelland.nl