Sylvia Metsaars is één van die collega’s die dagelijks verantwoordelijk is voor één van de belangrijkste posten in een onderneming: “Salarisadministratie is echt een vak apart, als je ergens in loondienst bent, moet het gewoon goed geregeld zijn en kloppen. Als medewerker wil je uiteindelijk gewoon kunnen vertrouwen op de juiste betaling aan het eind van de maand. En onze klanten moeten op ons kunnen vertrouwen dat we dat goed regelen. Salarisadministratie is verre van saai, elke maand zijn er zoveel veranderingen. In- en uit dienst, ziekte, maar ook ingewikkeldere casussen waarbij mensen bijvoorbeeld twee jaar ziek zijn. Hoe dan ook, die salarisstroken moeten kloppen!”
VOELSPRIETEN
Paul Mouwen, vennoot: “Het gebeurt vaak genoeg dat Sylvia of één van haar collega’s bij ons aankloppen om zaken te overleggen. Als kantoor hebben we one voice en de salarisadministratie is een van onze voelsprieten. Zij spreken de klanten vaak en kaarten zaken bij ons aan. Wet- en regelgeving is natuurlijk leidend, wat dat betreft ontstaat er ook nooit een discussie met de vennoten. Alhoewel we wel altijd openstaan voor discussies hoor. Als vennoot ben ik een meewerkend voorman en blijf ik ook persoonlijk direct betrokken bij de klanten. Eigenlijk sta ik altijd ‘aan’, we komen onze klanten ook buiten kantoor vaak tegen in het Tilburgse. Dat direct benaderbare: zo zijn we gewoon. Intern en extern.”
VAN SCHEIKUNDE NAAR SALARISSEN
Sylvia lacht, dat kan ze alleen maar beamen: “Eerlijk gezegd kende ik Van Boekel accountants en adviseurs niet echt toen ik solliciteerde. Maar de sfeer tijdens de sollicitatiegesprekken was meteen fijn. Ik vertelde zelfs meer dan ik kwijt wilde, haha. Ik heb een hbo-studie scheikunde afgerond, maar ik wist al halverwege de studie dat ik niet verder wilde in het vak. Eigenlijk ben ik in het salarisadministratievak gerold. Toch zijn er meer overeenkomsten tussen die twee dan je op het eerste gezicht zou denken. Je moet supernauwkeurig zijn, heel analytisch en precies te werk kunnen gaan. Dat hele feitelijke werk vind ik leuk, vooral omdat het resultaat heel belangrijk is voor mensen. En de automatiseringsslagen die we gemaakt hebben en nog zullen maken in de toekomst, maken het massaal verwerken van gegevens efficiënter en makkelijker, maar tegelijkertijd wordt de controle nog belangrijker. Check, check, dubbelcheck dus!”
STEL HERSENEN
“En daar slaat Sylvia de spijker op de kop”, vult Paul aan, “het mensenwerk is belangrijk. Daarom hebben we Sylvia ook aangenomen. Haar cv was prima, maar het gaat ook en vooral om een bepaalde joi de vivre. We vinden het belangrijk dat iemand past bij het kantoor, dat we bij elkaar passen. We zijn dienstverleners, het cv is belangrijk, het stel hersenen en de houding ook. We werken heel hard met z’n allen, maar we vinden het ook belangrijk om plezier te hebben, te ontspannen als het kan, er voor elkaar te zijn als het nodig is.”
HUILENDE KINDEREN
Paul: “Dat wij geen ‘standaard’ kantoor zijn, daar kwam Sylvia ook snel genoeg achter. Ik geloof dat ze met haar neus in de boter viel nog voor ze in dienst kwam. We onthulden het ‘benkske’ hier voor de deur.” Sylvia: “Jaaa, dat was mooi, een vrolijk moment. Wie drinkt er nou champagne met nieuwe collega’s voor het tekenen van het contract? Maar ik zal ook nooit vergeten dat er een bijeenkomst was op kantoor waar de partners en kinderen ook voor waren uitgenodigd. Ik was net drie weken in dienst. Mijn twee kinderen waren nog jong en ik hoopte natuurlijk dat zij zich voorbeeldig zouden gedragen. Iedereen met kinderen weet dat dat zo niet werkt haha. Mijn zoontje begon natuurlijk te huilen en was niet snel te troosten. Paul heeft toen meteen zijn kantoor met tv aangeboden, zodat ik me even met mijn zoon kon terugtrekken. En dat zegt veel over de sfeer hier.”