‘Alles klopt bij de nieuwe, hypermoderne vestiging van SOP! Autowas.”

‘Carwash-ondernemer Jerry Maasbach doorkruiste heel Nederland op zoek naar de perfecte locatie voor zijn hypermoderne tweede vestiging- en vond deze in Tilburg.’

‘Massa is kassa’ in zijn branche en daarom pakte Jerry Maasbach het groots aan met zijn nieuwe vestiging in Tilburg: hij zette een wasstraat neer van maar liefst 63 meter, die geschikt is om in een uur tijd honderd auto’s te wassen. Maar snelheid is niet het enige dat telt: álles moet van A tot Z kloppen. Zeker als het gaat om service en kwaliteit. SOP! Autowas is natuurlijk niet de enige carwash in Tilburg, daarom geven ze je altijd net dat beetje extra. “Als mensen hier binnenkomen, moet het gelijk goed voelen. Ik weet gewoon: als ze hier één keer geweest zijn, komen ze terug. “

Carwash next level

Afgelopen april ging hij open aan de Spaubeekstraat in De Reeshof. Het is zijn tweede kettingwasstraat, de andere staat in Alblasserdam. Het plan voor deze tweede vestiging ontstond in 2018. Jerry: “Ik wilde groeien met mijn bedrijf, maar een locatie-onderzoek in Alblasserdam wees uit dat ik daar eigenlijk al boven verwachting presteerde. Toen ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe locatie, eentje waar ik qua grootte en routing precies kon neerzetten wat ik wilde. Ik ben simpelweg in mijn auto gestapt en gaan rijden.” De zoektocht van de Rotterdammer eindigde in Tilburg. Hier, in Dalem-Zuid, kreeg hij de mogelijkheid om een kavel van 5700 vierkante meter te kopen en kon hij zijn droom verwezenlijken: een ‘carwash next level’, waar beleving, innovatie en techniek samenkomen.

Autowassen is steeds meer een beleving

Het eerste dat opvalt als je het terrein aan de Spaubeekstraat oprijdt, zijn de drie R-en in de zin van rust, reinheid en ruimte. Alles ziet er fris, clean en opgeruimd uit: van de wasstraat tot het keukentje en van het kantoor tot aan de doucheruimte waar het personeel na een werkdag gebruik van kan maken. En ondanks dat je auto na slechts zeven minuten blinkend en wel uit de wasstraat komt, gebeurt dat in een serene, gemoedelijke sfeer. Het personeel legt je vriendelijk uit wat je moet doen en voorziet ruitenwissers en eventuele antennes van een beschermhoesje. Jerry legt uit: “Naast snelheid, focus ik op service en kwaliteit. Ik heb totaal niet bezuinigd op techniek en chemie, want autowassen moet ook een beleving zijn. Er is lavaschuim en ledverlichting. Bovendien moet het lekker ruiken, want ook geur is heel belangrijk.” Door een goede isolatie geven de blowers nauwelijks geluidsoverlast. Tijdens de rit in de wasstraat worden alle zintuigen geprikkeld. Eigenlijk krijgt elke auto een personal treatment, want bij aankomst wordt je wagen met behulp van lasers ingemeten om de juiste afstand van de borstels en de waterstralen te bepalen. Na afloop kun je op het overdekte plein je auto stofzuigen, je automatten kloppen, stof verwijderen met een luchtspuit en gratis je banden oppompen. En dat alles onder het genot van een kopje koffie.

Wasstraten zijn al lang geen krasstraten meer

Met al deze service en High Tech is het niet zo gek dat er de afgelopen decennia een verschuiving heeft plaatsgevonden van handmatig naar automatisch autowassen. De tijd dat wasstraten gekscherend krasstraten werden genoemd ligt inmiddels ver achter ons. Die uitdrukking ontstond in de jaren zestig, toen er nog kunststof borstels werden gebruikt, waar zandkorrels in bleven hangen die het krassen veroorzaakten. Tegenwoordig komt je auto gegarandeerd kras- en vlekvrij uit de autowasstraat, mede door het voorspuiten, het gebruik van microvezelborstels en het naspoelen met osmosewater. Het zelf wassen op straat wordt ook steeds minder populair omdat veel gemeenten het ontmoedigen of zelfs verbieden vanwege de schadelijke effecten voor het milieu. Om dezelfde duurzame redenen liet Jerry een eigen bron slaan en wordt 85% van het gebruikte water gerecycled.

Een selfmade man die van niets iets weet te maken

De vijfendertigjarige Jerry is een echte selfmade man. Waar hij het meest trots op is? “Van niets iets maken. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar twee jaar geleden stond ik hier nog met mijn laarzen aan in een weiland en nu staat dit prachtige bedrijf er.” Zijn vader had een verpakkingsbedrijf en hij wist zelf ook al jong dat hij wilde gaan ondernemen. Hij startte een bedrijf waarmee hij privé-werkzaamheden verrichte voor de rich & famous in de Randstad. Het was een mooie tijd, maar hij wilde af van het uurtje- factuurtje verdienmodel en verlangde naar een echte business. Het idee voor een eigen wasstraat ontstond toen hij -gewapend met een sopje en een spons- een van de dure bolides van zijn cliënten aan het wassen was. Hij wist meteen dat hij het groots aan wilde pakken, dus liet hij niets aan het toeval over en ontwikkelde het concept door en door, tot in het kleinste detail. “Ondernemen is voor mij alles of niets. Ik wil meteen een compleet en duurzaam concept neerzetten. Dat was zo in Alblasserdam en dat geldt nu ook voor Tilburg, al ken ik nu wel beter het klappen van de zweep.”

Van Boekel accountants en adviseurs was dé partij om de plannen mee uit te rollen

Door de hoge investeringen had hij een geschikte partij nodig waarmee hij zijn plannen kon uitrollen om zo aan het financiële vraagstuk te kunnen voldoen. Ook deze zoektocht eindigde voor Jerry in Tilburg. Via een vriend kwam hij terecht bij Van Boekel accountants en adviseurs. Dat voelde meteen goed. Rob Snels en Paul Mouwen hielpen hem zijn plan te ontwikkelen, de prognoses te maken, de bedrijfsstructuur uiteen te zetten en de bijbehorende juridische stukken op te stellen. Ook deden zij scenario-analyses: “We bepaalden een ‘normaal’ en een ‘worst case scenario’, gebaseerd op cijfers die ik eerder had laten onderzoeken door een extern bureau. Rob vergezelde me bij de gesprekken bij de verschillende banken en keek mee bij welke bank de voorwaarden voor mij het meest gunstig waren. Vervolgens ondersteunde hij me bij de onderhandelingen. Dat was erg prettig.” Daarnaast maakte Jerry samen met Paul balans- en liquiditeitsprognoses, waarin de investeringsplannen en de rente- en aflossingsverplichtingen meegenomen werden. Jerry gaat verder: “We vormden meteen een goede match. Dat voelde ik al toen ik het pand binnen kwam lopen: het gebouw ademt professionaliteit. Daarnaast hebben ze bij Van Boekel accountants en adviseurs zo ontzettend veel verschillende kennis in huis en dito netwerk. Hiermee kunnen ze ingewikkelde vraagstukken aan en een verhaal van het begin tot het eind compleet maken. Voor mij is dat echt hun kracht; dat ze alles onder één dak hebben.”

De Reeshof is een ideale locatie

Bang om in deze tijd zijn investeringen niet terug te kunnen verdienen is hij niet. “Misschien is de aanlooptijd nu met corona wat langer dan normaal, maar ik ben ervan overtuigd dat het goedkomt. Een wasstraat bouw je altijd met het oog op de toekomst. We hebben veel onderzoek gedaan naar de potentie, met de sociale en demografische gegevens van het gebied in het achterhoofd. De locatie aan de rand van De Reeshof is ideaal. Het stadsdeel zelf telt al bijna 50.000 inwoners en er van uitgaande dat mensen bereid zijn om maximaal tien kilometer te rijden voor een wasbeurt, zouden we ook cliënten uit Gilze, Rijen en Dongen kunnen aantrekken. Op het terrein openen binnenkort nog een aantal andere bedrijven hun deuren, zoals het bekende indoor speelpaleis Monkeytown, Jump Square, Basic Fit en een kinderdagopvang. Dat biedt natuurlijk ook weer mooie perspectieven. Die extra traffic is fijn en kinderen vinden zo’n ritje door de carwash natuurlijk geweldig.”

Naamsbekendheid opbouwen en de markt winnen

Eigenlijk verliep in Tilburg van begin af aan alles vlekkeloos: van de contacten met de gemeente en de aannemer tot aan de bouw an sich. En zoals gezegd gooide ook de coronacrisis geen roet in het eten: “Mensen gingen tijdens de lockdown juist massaal naar de wasstraat. Daarnaast weten wij wat het is om een paar maanden stil te liggen. Dat gebeurt ons namelijk ook wel eens in de winter als er een langere periode sprake is van strenge vorst. Daarvan leer je dat je voorzichtig met je centen om moet gaan en dat je je liquiditeit in de gaten moet houden. Ik heb overigens nooit op grote voet geleefd. Ik wil gewoon mijn zaakjes goed voor mekaar hebben. Ik hoef geen Rolex aan mijn pols om uit te stralen dat ik een succesvolle ondernemer ben.”

Plannen voor nog een vestiging heeft hij voorlopig niet. “Alblasserdam is nagenoeg financieringsvrij en hier in Tilburg begint het nu pas. Voor mij heeft het nu de hoogste prioriteit om naamsbekendheid op te bouwen en de markt te winnen. Ik krijg ook heel veel energie van dat proces, ik ben er dag en nacht mee bezig. Als je focus hebt en er voor de volle honderd procent voor gaat, dan gaat het je lukken. Dat zou ik ook andere ondernemers willen meegeven: Blijf erin geloven, ook al lijkt de horizon heel ver weg.”