Van Restaurateur tot IJscoman

‘Sander Overweg volgt zijn passie’

Een plek om te ontspannen en even alles te vergeten. Dat is het doel van ondernemers Sander Overweg (33) en Koos de Wolf van Softy’s. In coronatijd openden ze twee Softy’s-vestigingen. Daarnaast is Sander eigenaar van Eetbar De Wagon en restaurant De Houtloods. Koos is chef-kok in beide zaken. Sander vertelt: ‘Tijdens de eerste lockdown gaven we een online workshop vanuit de Houtloods. Na afloop zaten we met een biertje wat na te kletsen. Het gesprek kwam op ijs. We ontdekten dat we hetzelfde lievelingsijs hebben: softijs met discospikkels.’ Dat was het begin van Softy’s ijsbar bij De Wagon.

Sander legt uit dat een ijszaak compleet andere horeca is dan een restaurant. ‘Het grootste verschil is dat onze gasten bij de ijsbar maximaal tien minuten binnen zijn. In die tijd halen we alles uit de kast om hen tevreden naar huis te laten gaan. Dat vinden we een mooie uitdaging.’

Softijs met bacon

Samen met Koos vertaalde hij hun jeugdsentiment naar het unieke concept Softy’s; biologisch softijs met naast gangbare zoete smaken met als toppings spekkies en discospikkels ook varianten als: bacon, ei en cornflakes en: perzik, witte chocolade en champagne. ‘Met de eerste vestiging, die opende in de eerste lockdown, boden we mensen geluksmomentjes in barre tijden. Een ijsje halen was een van de weinige uitjes die nog konden.’ Met huisgemaakt softijs appelleren ze aan het gevoel van vroeger. ‘We halen het geluk uit de kindertijd van vele generaties terug. Ons ijs is dagvers en bereid met biologische melk uit de regio. Dit geeft een volledig andere smaakbeleving dan mensen gewend zijn.’ Ze hebben ook lactosevrij softijs.

In Tilburg onderneem je samen

Sander en Koos ondernemen graag in Tilburg. ‘Het is een geweldige stad die zich de afgelopen tien jaar enorm ontwikkeld heeft. Het is een stad met veel ondernemers, een dynamische stad waar veel mensen trots op zijn. Er zit veel lef. En het allerfijnste vind ik dat je overal snel bent. In Tilburg onderneem je met elkaar, samen maken we de stad mooier.’

Funky kleuren

De grotere tweede vestiging van Softy’s opende in april 2021. Deze zit in een karakteristiek pand in hartje centrum, op de hoek van de Oude Markt en de Heuvelstraat. ‘Een strategische plek met veel doorstroom.’ De inrichting van de zaak noemen ze funky. De kleuren zijn fel, overal zijn ronde vormen te zien, het geheel zorgt voor acute vrolijkheid. ‘Ontwerper Studio Stoom heeft onze ideeën fantastisch vertaald in dit ontwerp.’

Met liefde en aandacht

Sander onderneemt met veel passie en plezier. ‘De minder leuke kanten van het ondernemerschap kun je beter uitbesteden’, is zijn advies. Hij filosofeert graag over de zin van het leven. Hij merkt dat veel mensen bezig zijn met de toekomst, met een soort eindbestemming. ‘Ik geniet graag van de reis. Het lijkt me zeker tof om meerdere Softy’s te openen alleen moet dit natuurlijk gaan. We maken nu nog geen lange termijn plannen maar doen het lekker rock ’n roll. We doen dingen die we zelf vet vinden.’ Daarnaast doet hij alles met liefde en aandacht. ‘Komt er iets op ons pad waar we achter staan dan pakken we het op. Zo is het gegaan met onze Softy’s-foodtruck. Vanaf eind juli is die in te zetten op evenementen. De eerste tijd gaan we er zelf mee op pad, leuk toch, het land door?’

‘Iedereen voelt zich welkom’

De klassieke route voerde hem naar het ondernemerschap in de horeca. ‘Ik heb de hotelschool gedaan aan de Rooi Pannen in Tilburg, werkte jaren bij De Eetkamer in Goirle en groeide daar van afwasser door naar assistent-bedrijfsleider. Een leuke tijd, ik mocht veel proeven en leren. Na mijn afstuderen, ik was 20, werkte ik een tijd fulltime.’ Toen hij meer wilde zien en leren buiten de horeca is hij de studie Small Business en Retail Management aan Avans Hogeschool in Breda gaan doen. Daar leerde hij op een conceptmatige manier naar horeca kijken en ontwikkelde hij de skills om gastvrijheid op een zakelijke manier te vertalen naar een bedrijf. ‘Ik heb een fijne tijd gehad en aan het eind van mijn studie ontstond het plan voor De Houtloods in de Tilburgse Spoorzone. Ik wilde geen bedrijf starten waar de eigenaar er altijd is en gasten voor hem komen.’ Dus bouwde hij een team dat zelfstandig functioneert en waarin medewerkers door kunnen groeien en dus reden hebben om te blijven. Dat was in mei 2015. Inmiddels heeft het restaurant een uitstekende reputatie opgebouwd, met erkenning van de Michelingids in de vorm van een Bib Gourmand. ‘Van zakenman strak in het pak tot toerist op slippers, iedereen voelt zich welkom en dat is precies mijn bedoeling. Uit eten gaan, moet relaxed zijn en ik ben ervan overtuigd dat je dat op elk niveau kunt realiseren.’

Toe aan iets nieuws

Na een jaar of twee begon het weer te kriebelen. ‘Ik was toe aan een nieuwe uitdaging.’ In die periode was de Spoorzone nog volop in ontwikkeling. Oude NS-gebouwen kregen een herbestemming, er werden plannen gemaakt voor nieuwbouw. ‘Voor ons was het duidelijk dat ook de tweede onderneming hier zou moeten komen.’ Dat werd Eetbar De Wagon, een horecabedrijf gesitueerd in twee oude treinwagons uit 1900. ‘Dat vonden we wel toepasselijk op een oud NS-terrein. Het opknappen en ombouwen van de wagons is een van de leukste dingen die ik ooit gedaan heb. We willen een soort strandtent gevoel creëren, een relaxte plek zonder poespas.’

Dat heb ik nodig

Sander besteedt de boekhouding en personeelsadministratie uit aan Van Boekel accountants en adviseurs en wint er advies in. ‘Tot het moment dat ik ondernemer werd, had ik nog nooit nagedacht over accountants. Dus ben ik op de koffie gegaan bij verschillende kantoren. Van een zzp’er tot en met een middelgroot kantoor.’
Joris Verhoof kende hij van gezicht. ‘Hij spreekt mijn taal, dat werkt prettig. Dit geldt ook voor Roy Kwantes en Carmen Gangelhof met wie ik ook veel contact heb en die voor ons de personeelszaken doet.’ Hij vindt het belangrijk dat een adviseur zijn mening durft te geven. ‘Een gesprek met Joris loopt altijd uit op sparren, Joris ziet kansen en stelt kritische vragen, dat heb ik nodig.’ Ze spreken elkaar gemiddeld eens per week. ‘Dat zijn echt niet altijd lange en geplande gesprekken, even een paar minuten bellen is vaak voldoende. Daarvoor hoeven we niet bij elkaar te zitten op kantoor. Dat is echt Tilburgs, gewoon even kort met elkaar praten als ik een vraag heb.’

Meer contact tijdens lockdown

Tijdens de lockdowns hadden ze meer contact. ‘Ik wilde goed geïnformeerd worden over de maatregelen, daar ligt ook een taak voor Van Boekel accountants en adviseurs. Het gaf me rust om te horen hoe het zat en ik kan ervan op aan dat ze alles grondig uitzoeken. Ze zijn ontzettend scherp, horen en zien veel en checken zaken grondig. Ze vinden dat dat erbij hoort, maar ik weet zeker dat niet alle kantoren zo te werk gaan Hij vergelijkt Van Boekel accountants en adviseurs graag met een horecabedrijf. ‘Voor beiden geldt dat de vent de tent maakt.’