‘Waarom zou je het niet doen?’

Enorme energiebesparingen dankzij speciale coating van NCK Europe

Paul van Deijl, eigenaar van NCK Europe, hoeft niet eens echt zijn best te doen om toehoorders te overtuigen met woorden; de cijfers spreken namelijk voor zich. Wie NCK’s speciale coating Adgreencoat op het dak van zijn bedrijfspand aanbrengt, verdient de kosten binnen een paar jaar terug. En spaart daarmee zowel de portemonnee als het milieu.

NCK is een Japans bedrijf met fabrieken in Japan en Maleisië, waar diverse coatings worden geproduceerd. Paul van Deijl nam in 2016 het bedrijf NCK Europe over, om Adgreencoat in Europa en in een deel van het Midden-Oosten, India en Afrika in de markt te zetten. Het product is een superstrakke, sterk reflecterende coating die kan worden aangebracht op alle soorten daken van bedrijfspanden. Het maakt niet uit of het dak gemaakt is van beton, staal, bitumen of een ander materiaal. Dankzij deze coating wordt de hitte van de zon buiten de deur gehouden, wat uiteindelijk ontzettend veel scheelt in de energiekosten voor airco’s en andere klimaatbeheersingssystemen. Met als positieve ‘bijwerking’ dat daarmee ook het milieu wordt gespaard, door de verminderde uitstoot van CO₂.

“Zelfs voor ‘t koude Nederland is ‘t interessant: de terugverdientijd ligt hier ergens tussen de twee tot vier jaar”

Op dit moment is Van Deijl onder meer bezig met een investeringsmaatschappij in Spanje, die geïnteresseerd is in het toepassen van de coating op daken van supermarkten. Een dakoppervlak van een gemiddelde Spaanse supermarkt is zo’n 1.000 vierkante meter, de coating –inclusief primer, steigerhuur en het aanbrengen ervan- kost ca. 20.000 euro. ‘Gemiddeld is zo’n supermarkt 100.000 euro per jaar kwijt aan energiekosten, terwijl met de coating zo’n 10 tot 15 procent aan energiekosten wordt bespaard. Dus zelfs in het meest voorzichtige rekenmodel is de investering er snel uit. De investeringsmaatschappij wil deze coating nu gratis gaan aanbieden aan de supermarkten, in ruil voor de helft van de besparing voor de duur van vijf jaar. Het ‘kost’ de supermarkt dus niets, het levert direct besparing op en ook na die vijf jaar doet de coating nog steeds haar werk. De retentiewaarde is na tien jaar zelfs nog meer dan 90 procent, zo blijkt uit Japans onderzoek. Dus waarom zou je het niet doen?’

Schonere wereld

Waar de cijfers dus inderdaad voor zich lijken te spreken, zijn zij toch niet Paul van Deijl’s belangrijkste drijfveer. Hij hoopt met dit product vooral een steentje bij te dragen aan een betere, schonere wereld. ‘Ik heb al een huis, ik heb al een auto, de kinderen zijn min of meer gesetteld, ik hoef niet meer zo veel.’ Vandaar dat hij zijn eigen marge beperkt tot 1 euro per vierkante meter. ‘Ik hoop gewoon zo veel mogelijk coating op de markt te brengen, zodat het ook een serieuze (milieu-) besparing oplevert.’

Niet dat Van Deijl vies is van geld, helemaal niet. Maar relatief kort na het moment dat zijn vorige werkgever failliet ging en hij de rechten voor zijn huidige bedrijf naar eigen zeggen ‘met wat aandringen en geluk kon overnemen’– ‘twee slimme jongens uit Rotterdam hadden de rechten eerst, maar zij hadden het veel te druk om er echt iets mee te doen’-, overleed de zus van Paul van Deijl aan kanker. Dat heeft hem aan het denken gezet. ‘Ik wilde vooral iets goeds gaan doen.’

“Ik geloofde meteen in dit product”

Van Deijl heeft veel ervaring in het zakendoen in Azië en daar heeft hij nu zeker veel baat bij. ‘Want Aziaten zijn echt anders dan Europeanen. En Japanners, dat zijn de Duitsers van Azië. Voordat die iets op de markt brengen, hebben ze het op alle mogelijke manieren getest. Ik geloofde dus meteen in dit product.’ Op dit moment heeft Van Deijl een aantal grote projecten lopen in Saoedi-Arabië. Ook de alom bekende indoorskihal in Dubai is voorzien van de coating van NCK. De besparingen daar zijn enorm te noemen.

‘Voor Europa hebben we laten onderzoeken welke landen het interessantst zijn voor dit product. Dat heeft enerzijds met het aantal zonuren te maken en anderzijds met de lokale energieprijs. Hoe hoger die prijs, hoe meer je logischerwijs kunt besparen. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat Engeland voor ons product het interessantst is, nog voor de Zuid-Europese landen. Maar zelfs voor ’t koude Nederland is ‘t interessant: de terugverdientijd ligt hier ergens tussen de twee tot vier jaar.’

Starttemperatuur dak half oktober

Temperatuur dak na tweede laag

Euro’s

Toch weer dat geld dus. Maar van Deijl rekent niet alleen in euro’s. In Tokio zijn de daken van bussen voorzien van Adgreencoat. Daardoor bespaart een bus gemiddeld 53 liter brandstof per maand. ‘Er rijden in Tokio zo’n 1200 bussen, dus tel uit wat dat oplevert per jaar.’ In Europa zet Van Deijl niet in op voertuigen. ‘Want die bewegen, worden daardoor minder warm en dus is het effect minder groot.’ Ook particulieren kunnen (nog) niet bij NCK Europe terecht. ‘Dat zou steeds om één of twee potjes per dak gaan, daar is het bedrijf niet op ingericht. Nee, ik ga -vooralsnog- uitsluitend voor de zakelijke markt, omdat daar nu eenmaal de grootste winst voor het milieu te behalen is.’

Als 58-jarige ‘starter’ heeft Van Deijl natuurlijk wel een schat aan ervaring. Een van zijn vroegere bedrijven richtte zich volledig op de handel met het Midden-Oosten. ‘Tot de Golfoorlog uitbrak. Dat was meteen het einde van het bedrijf. Ik wed dus nooit meer op één paard: more cows, more milk.’ Nog een gouden tip: ‘Zorg voor goede mensen om je heen en heb plezier met elkaar én in het werk. En persoonlijk vind ik het heerlijk dat ik niet afhankelijk ben van een bank. Bij banken werken helaas te weinig mensen, die verstand hebben van de handel. Mensen die je een paraplu uitlenen en hem terugvragen als het begint te regenen. Dat soort mensen, daar wil ik zo min mogelijk mee te maken hebben.’

NCK EUROPE BV

Van Boekel accountants en adviseurs

Open sinds:2016
Eigenaar:Paul van Deijl
Adres:J.C. Beetslaan 153
2131 AL Hoofddorp
Telefoon:06 51 07 34 45
Website:www.nckeurope.com

Als lid van het managementteam van een projectontwikkelaar was Paul van Deijl namens dat bedrijf al jarenlang klant bij Van Boekel accountants en adviseurs. Hij was er altijd heel tevreden over. Toen het een paar jaar geleden persoonlijk helemaal mis ging met de eigenaar van dat bedrijf, en daardoor uiteindelijk ook zakelijk, kreeg hij nog veel meer waardering voor Van Boekel accountants en adviseurs. ‘De manier waarop Linda van Hoof als vennoot met die hele zaak is omgegaan, zowel persoonlijk als zakelijk, heb ik echt heel erg gewaardeerd. Ik vond het daarom niet meer dan logisch om met mij nieuwe bedrijf opnieuw Van Boekel accountants en adviseurs te kiezen als mijn accountantskantoor. En ik moet zeggen: ook als starter hebben ze mij altijd prima behandeld en goed voorzien van advies.’