‘Wij hebben geen klanten, wij hebben fans’

Al 100 jaar weet Loints of Holland de consument te boeien en te binden

Loints of Holland vierde vorig jaar haar honderdjarig bestaan. Inmiddels wordt het bedrijf bestuurd door de vierde én onlangs toegetreden vijfde generatie familie Klijsen. ‘We zijn een echt familiebedrijf met de roots in Kaatsheuvel. We zijn daar groot geworden met de productie van schoenen. De productie is verlegd naar Hongarije, maar de gehele organisatie wordt vanuit Sprang-Capelle aangestuurd,’ vertelt Erik Klijsen.

Erik, Ronald en Johan Klijsen

Inmiddels worden de schoenen niet meer alleen in de achtertuin verkocht en is er een wereldwijde spreiding. ‘Dat wil niet zeggen dat we in elk land verkopen, maar op de meeste continenten zijn er winkeliers die onze schoenen verkopen’ aldus Ronald Klijsen. Het merk is ondertussen een nichemerk geworden. Erik: ‘Voor heel veel grote bedrijven – en dan praat ik over de bedrijven met duizenden werknemers die hun productie in Azië hebben –  is dat niet interessant. Daarvoor zijn de niches in de markt te klein. Voor ons als relatief kleine schoenenproducent is het juist leuk en interessant om die op te zoeken. Voordeel is dat je daarmee je markt verbreedt en risico spreidt.’

“Er zit een bepaalde tijdloosheid in onze ontwerpen”

Duurzaamheid

Een belangrijke pijler binnen het bedrijf is duurzaamheid. ‘Milieutechnisch gezien hebben we het dan bijvoorbeeld over de oorsprong van onze materialen,’ aldus Ronald. Erik vervolgt: ‘Er is niets zo erg als een paar schoenen produceren dat maar een paar maanden gedragen wordt om vervolgens op de afvalberg terecht te komen. Als je ervoor zorgt dat je een schoen produceert die een aantal seizoenen achter elkaar gedragen kan worden komt dat de duurzaamheid sterk ten goede. Je kunt nóg zulke duurzame materialen inkopen, als de schoenen maar een paar maanden gedragen worden kan daar geen materiaal tegenop. Er zijn mensen die denken dat er een machine bestaat waar je aan de ene kant koeien instopt waarna er aan de andere kant worst en schoenen uitkomen. Zo werkt het dus niet.’

Betrokken consumenten

Ronald ziet graag dat mensen gelukkig worden in hun schoenen. Dit wordt onder andere bereikt door het (loop)comfort, de duurzaamheid en het unieke, bijna excentrieke design. ‘We proberen actief uit te dragen dat we anders zijn dan anderen, daar maken we onze ontwerpen ook naar. Als bepaalde zaken gangbaar worden is het voor ons niet meer zo interessant.’

De combinatie comfort, duurzaamheid en design maakt dat een bepaalde groep mensen het merk heel erg mooi vindt. Johan Klijsen legt uit: ‘Die mensen willen uniek zijn, iets hebben wat een ander in de buurt niet heeft, zijn liefhebber. Dat maakt het bijzonder en soms moeilijk. Als je in een markt werkt waarin iedereen hetzelfde wil kun je massa produceren en dat is juist niet wat we willen.’

En de betrokkenheid gaat ver. Johan: ‘Er bellen klanten naar winkeliers met de vraag wanneer de nieuwe collectie binnenkomt. Dan worden er dagjes uit gepland om langs te gaan. De bereidwilligheid om ver te reizen om een paar schoenen te kunnen kopen is heel bijzonder om te zien.’ En toch is de ene consument de andere niet. ‘Er zijn mensen die hoopvol en vol verwachting uitkijken naar de nieuwe collectie, er zijn ook mensen die al jaren op rij een specifieke schoen zo mooi vinden dat ze deze blijven kopen. Er zit een bepaalde tijdloosheid in onze ontwerpen, dat streven we ook na. Het is een luxepositie waarin we verkeren, het betekent dat we niet elk jaar een compleet andere wereld hoeven te presenteren,’ zegt Ronald. Erik vult hier enthousiast op aan: ‘wij hebben geen klanten, wij hebben fans!’

“We willen dat mensen gelukkig worden in hun schoenen”

Zoontjes van de baas

Loints of Holland is een echt familiebedrijf en Erik vindt het de kers op de taart dat Johan en Ronald stappen hebben gezet om dit voort te zetten. ‘Dat het er naar uitziet dat we een familiebedrijf blijven doet mij als vader veel deugd. Ik heb altijd gezegd dat het van mij niet persé hoeft, dat ik andere keuzes ook zou respecteren. Maar toen ze beiden naar me toekwamen en hun interesse kenbaar maakten, werd ik daar erg blij van.’

Als kind groeiden ze op met en in de fabriek, het was echter niet vanzelfsprekend dat ze hier ook zouden gaan werken. Johan: ‘Van kleins af aan waren we achter in de fabriek aan het spelen, op stoelen door de gang heen etc. Toen ik ging studeren is bij mij het idee geland dat het misschien wel veel mooier was dan ik daarvoor had gedacht. Ronald kwam iets later tot hetzelfde besef en is blij dat Erik én Johan ervoor openstonden. Erik: ‘Ik heb heel erg de indruk dat ze er klaar en capabel voor zijn. Je moet je kinderen niet opzadelen met een last als je denkt dat het ze niet gaat lukken. Daar wordt niemand blij van. Met deze twee heren heb ik het gevoel dat het goed gaat komen.’

Bedrijfsovername door de zoons heeft niet alleen zijn weerslag op de familie, ook de medewerkers krijgen hiermee te maken.’ Ronald heeft zich daar als “zoontje van de baas” van te voren wel zorgen over gemaakt: ‘Maar ik heb vaak de reactie gehad dat mensen het niet anders hadden verwacht, die zijn er misschien nog wel meer vanuit gegaan dan dat ik er zelf een aantal jaren terug vanuit ging.’ Volgens Erik moeten we daarbij niet vergeten dat mensen blij zijn met deze ontwikkeling. ‘Als Johan en Ronald deze stap niet hadden gezet was ik over een paar jaar op een leeftijd gekomen dat ik het bedrijf zou willen verkopen en dan weet je niet wat er gaat gebeuren. Als je zo’n traject ingaat praat je met de mensen en blijkt dat ze er alle vertrouwen in hebben en gelukkig zijn dat het zo gaat, het waarborgt de continuïteit van het bedrijf.’ Ronald vult aan: ‘Het is onoverkomelijk dat wij als nieuwe generatie soms anders tegen zaken aankijken, dat zal soms best bedreigend zijn. Maar Johan en ik ervaren beiden dat frisse ideeën goed ontvangen worden, dat het energie geeft. Je voelt dat er iets beweegt.’

“Er zijn mensen die denken dat er een machine bestaat waar je aan de ene kant koeien instopt waarna er aan de andere kant worst en schoenen uitkomen”

Coaching

Aan het beslismoment om er samen voor te gaan is een gedegen coachingstraject vooraf gegaan. Johan: ‘We zijn los van elkaar begeleid door een coach die ons helemaal heeft doorgelicht over onze wensen, denkwijze, doelen en hoe we denken die te realiseren. Vervolgens is er gekeken of Ronald en ik wel een match hebben om samen de bedrijfsvoering te doen. Uiteindelijk is dit met Erik getoetst. Kwamen onze toekomstideeën overeen met de gedachtegang die er al is? Als we daar haaks op hadden gestaan was het een stuk lastiger geworden.’

Ronald geeft aan dat de coaching niet alleen een toetsing was. ‘Het is ook een traject geweest waarin we samen onderwerpen hebben aangescherpt. Zaken waarvan we vonden dat we daar allemaal hetzelfde over dachten zijn heel expliciet op tafel gelegd, soms ook meerdere keren, omdat we toch niet helemaal op één lijn zaten. Dat is een ontzettend leuk, inspannend traject geweest wat ons veel heeft opgeleverd. Niet alleen de keuze om wel of niet in het bedrijf te stappen, maar ook hoe we dat dan het beste konden doen.’

Een coachingstraject is echt een aanrader voor andere bedrijven die in een vergelijkbare situatie zitten geeft Erik aan. ‘Als je van een coach hoort dat je je zoons rustig met elkaar in zee kunt laten gaan dan sterkt dat de gedachte die je al hebt. Het is gedegen onderzocht, er is heel veel over gesproken. Het werkt ook versterkend voor diegenen die er in de zaak bijkomen, die hebben dan het vertrouwen.’

LOINTS OF HOLLAND

Van Boekel accountants en adviseurs

Open sinds:1918
Eigenaar:Erik, Johan en Ronald Klijsen
Adres:Tinus van der Sijdestraat 19
5161 CD Sprang Capelle
Website:www.lointsofholland.nl

Loints of Holland is een aantal jaren geleden samen met Bart Braspenning overgestapt naar Van Boekel accountants en adviseurs. Erik: ‘We gingen voor de vent en niet de tent. De schaalgrootte van Van Boekel accountants en adviseurs speelde daarin wel mee. We zijn een bedrijf dat heel internationaal werkt, een kleiner accountantskantoor zou voor ons niet werken.’ Voor Ronald en Johan was het werken met een accountant nieuw. Ronald: ‘We hebben onlangs voor de eerste keer de jaarcijfers besproken